آغاز مذاکرات آلمان برای بازگرداندن برنزهای بنین

آلمان در تصمیمی که مورد استقبال نیجریه قرار گرفته است و فشار بر موزه‌های بریتانیا را افزایش می‌دهد، در نظر دارد برنزهای بنین را بازگرداند.

 به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی از جمله ۴۴۰ اثر برنزی متعلق به پادشاهی بنین (بخش جنوبی نیجریه کنونی) در موزه مردم‌شناسی «برلین» نگهداری می‌شوند و حالا آلمان از برنامه‌هایی برای بازگرداندن تمام این برنزها خبر داده است.

قرار بود نیمی از این مجموعه در پاییز پیش رو در موزه جدید «Humboldt Forum»  واقع در برلین که به نمایش  آثار غیر اروپایی اختصاص دارد نمایش داده شوند. با این حال مدیر این موزه جدید اعلام کرد با بازگرداندن این برنزها می‌شود از نسخه‌های بازسازی شده آثار برای نمایش استفاده کرد یا محل نمایش این آثار را به طور نمادین خالی باقی گذاشت.

برنامه استرداد برنزهای بنین توسط آلمان با اینکه مورد استقبال نیجریه قرار گرفته است اما از طرفی فشارهای موجود بر موزه‌های لندن را که آثار غارت‌شده از مستعمره پیشین بریتانیا را نگهداری می‌کنند، افزایش داده است.

مقام ارشد دپارتمان فرهنگی وزارت امور خارجه آلمان هفته گذشته برای انجام مذاکراتی با دولت نیجریه به شهر «بنین» سفر کرد.

 مشارکت آلمان در کاوش‌های باستان‌شناسی آن منطقه، آموزش کارکنان موزه نیجریه،همکاری در در ساخت موزه جدید در بنین و بازگرداندن تمامی برنزهای غارت‌شده بنین از جمله مسائل مطرح شده در این مذاکرات بود.

آثار تاریخی مشهور به «برنزهای بنین» توسط سربازان و ملوانان بریتانیا در جریان اردوکشی به شهر بنین درسال ۱۸۹۷ غارت شدند و بعدها از موزه‌های محتلف اروپا و آمریکای شمالی سردرآوردند.

بزرگترین مجموعه برنزهای بنین درحال حاضر در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود و مجموعه بزرگ دیگری در موزه «پیت ریور» در آکسفورد نگهداری می‌شود.

این موزه‌ها مذاکراتی درباره برنزهای بنین با موزه در حال ساخت در بنین را آغاز کرده‌اند اما این موزه‌ها تاکنون فقط موافقت کرده‌اند بر اساس یک روند چرخشی این آثار را امانت دهند.

«ویکتور اهیکامنور» که یک هنرمند نیجریه‌ای و از اعضای سازمان مختص استرداد آثار تاریخی است می‌گوید:« این می‌تواند یک تغییر بزرگ باشد. اگر آلمان از این برنامه پیروی کند پس از آن دیگر هیچ کشور اروپایی که برنزهای بنین را نگهداری می‌کند نمی‌تواند به دلیل مسائل اخلاقی همچنان به نگهداری این آثار ادامه دهد… زمان آن فرا رسیده تا موزه بریتانیا به این مسئله ورود کند… وضعیت کنونی تاحدی شبیه به این است که یک سارق ساعت شما را بدزدد و آن را به یک امانت‌سرا بدهد اما امانت‌سرا از پس دادن آن به پلیس امتناع کند. این اصلا منطقی نیست.»

یک سخنگوی موزه بریتانیا نیز اعلام کرد : «ویرانی و غارت شهر «بنین» در طول لشکرکشی بریتاینا در سال ۱۸۹۷ کاملا توسط موزه بریتاینا تصدیق می‌شود و چگونگی در اختیار گرفتن برنزهای بنین در تابلوهای گالری و وبسایت موزه توضیح داده شده است.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …