آغاز همایش ایران‌شناسی در استان‌ها با چهارمحال و بختیاری

بنیاد ایران‌شناسی در راستای تحقق اهداف خود مبنی بر بازخوانی نقادانه مطالعات صورت‌گرفته درباره تمدن ایرانی و شناسایی و معرفی مطالعات ایران‌شناسانه قصد برگزاری نخستین همایش ملی ایران‌شناسی در استان‌ها را دارد که برای نخستین استان، چهارمحال و بختیاری انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی، نخستین همایش از سلسله همایش‌های ملی ایران‌شناسی استان‌ها با محوریت «تاریخ، فرهنگ و هنر استان چهارمحال و بختیاری»، با همکاری شعبه چهارمحال و بختیاری، قرار است ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۹، در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شود.

این همایش با هدف طرح فرصتی علمی برای پژوهشگران حوزه علوم انسانی برای مطالعه و تحقیق پیرامون تمدن و فرهنگ استان چهارمحال و بختیاری همچنین شناسایی و معرفی جدیدترین یافته­‌های پژوهشی حوزه چهارمحال و بختیاری (زاگرس میانی)، در سطح ملی برگزار می‌شود. براین اساس این همایش در سه محور با موضوع استان‌شناسی برگزار می‌شود.

محورهای این همایش در سه بخش «باستان شناسی و تاریخ استان چهارمحال و بختیاری»، «جغرافیای استان» و «فرهنگ استان» تعریف و در بخش باستان‌شناسی و تاریخ استان چهارمحال و بختیاری، جغرافیای تاریخی، وجوه تسمیه، باستان‌شناسی، تاریخ استان (قبل از اسلام، بعد از اسلام، دوران معاصر) و بناها، آثار و اشیای باستانی و تاریخی استان تقسیم‌بندی شده‌اند.

در جغرافیای طبیعی استان، جغرافیای شهری استان، جغرافیای روستایی و عشایری استان، اقتصاد و مشاغل و شیوه معیشت در استان و بازار و بازارچه‌های استان در محور جغرافیای استان چهارمحال و بختیاری طبقه‌بندی شده و تعلیم و تربیت و مراکز علمی در استان، مراکز فرهنگی استان، گویش، ‌ادبیات و ادبیات عامه در استان، آداب ‌و رسوم، آیین‌ها و مراسم محلی در استان، صنایع و هنرهای دستی استان، ورزش، بازی‌های بومی و محلی و سرگرمی‌های خاص در استان، اماکن مذهبی و آئینی استان و مفاخر و مشاهیر استان در محور فرهنگ استان چهارمحال و بختیاری برنامه‌ریزی شده‌اند.

بر این اساس قرار است بنیاد ایران‌شناسی در راستای تحقق اهداف خود برای بازخوانی نقادانه مطالعات صورت گرفته درباره تمدن ایرانی و شناسایی و معرفی مطالعات ایران‌شناسانه توسط پژوهشگران و محققان ایرانی، سلسله همایش‌­های استان­‌های ایران را در سطح ملی برگزار کند و مقالات برتر این همایش را در دو مجله علمی «جستارهای باستان‌شناسی ایران پیش از اسلام» و «پژوهشنامه ادبیات معاصر ایران» منتشر کند.

مهلت ارسال چکیده مقاله تا ۱۵ دی، مهلت ارسال اصل مقاله تا ۳۰ دی، مهلت ارسال فایل پایان‌نامه نیز تا همین تاریخ و تاریخ برگزاری همایش ۱۸ اسفند امسال مشخص شده است.

بنیاد ایران‌شناسی از همه‌ پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان دعوت کرده تا مقاله‌های خود را در چهارچوب‌ محورهای همایش تا تاریخ تعیین شده به دبیرخانه همایش ارسال کنند. همچنین علاقه‌مندان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از نحوه ارسال مقالات می‌توانند با شماره‌های دبیرخانه همایش ۸۸۶۰۸۸۰۷-۰۲۱ و ۳۲۲۵۱۸۷۰-۰۳۸ تماس گرفته یا با ایمیل [email protected] مکاتبه کنند. محل برگزاری همایش تهران،‌ شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی، بنیاد ایران‌شناسی اعلام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …