آمادگی انجمن انجیر ایران برای ارائه نهال دیم سازگار با محیط به استان ها/لزوم حفظ برند انار ساوه

ایسنا/مرکزی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی باغبانی ایران گفت: در انجمن انجیر ایران ۱۵۰ هزار نهال دیم سازگار با محیط وجود دارد که آماده ارائه به استان های سازگار با تولید انجیر است.

کمال یدالهی روز چهارشنبه ۱۰ شهریور در نشست هم اندیشی تشکل های بخش کشاورزی اظهار کرد: تنها به دنبال ارائه خدمت به مردم و باغداران هستیم تا آنها بتوانند به ما اعتماد کنند. تنها مشکل تعاونی ها عدم اعتماد مردم به آنهاست و لازم است که تعاونی ها در جهت جلب اعتماد مردم گام بردارند.

وی افزود: تا زمانی که دولت خدمات رایگان به مردم و باغداران ارائه می دهد، حرکت به سمت تعاونی ها انجام نخواهد شد، کار باید به تعاونی ها سپرده شود تا تعاونی ها نیز پویا عمل کنند. عدم تعیین اعضای هیئت مدیره درست و مناسب از دیگر مشکل تعاونی ها است لذا باید تلاش کرد از افراد تحصیلکرده برخوردار از علم روز در هیئت مدیره استفاده کرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور تصریح کرد: برای افزایش سرمایه مردم در تعاونی ها باید نسبت به فرهنگ موجود در جامعه راهکار مناسب ارائه داد، مدت هاست که سرمایه تعاونی ها افزایش چشمگیری نداشته است.

یداللهی اضافه کرد: تعاونی بازوی دولت است و باید فعالیت ها به تعاونی ها سپرده و به بیان دیگر برون سپاری شود تا ظرفیت سازی لازم در این حوزه انجام شود. در حوزه آموزش تفاهم نامه هایی منعقد شده تا آموزش های لازم به صورت رایگان برگزار شود.

مدیرعامل اتحادیه های باغداران کشور بیان کرد: برند انار ساوه باید حفظ شود، لذا در این راستا باید از راهکارهای مختلف و تولید گونه های مختلف و سازگار با شرایط استفاده کرد، در صورت لزوم اتحادیه باغداران نیز آمادگی حمایت و پشتیبانی در این زمینه را دارد.

صندوق ایرانیان تعاونی ها را از بانک و تسهیلات بی نیاز می کند

وی ادامه داد: صندوق ایرانیان در صورت تایید مدیر استان می تواند با تعاونی ها در بحث خرید محصولات مشارکت داشته باشد، این اقدام جهت تقویت تعاونی ها و تامین نقدینگی در سطح شهرستان انجام خواهد شد. صندوق ایرانیان در حال حاضر به تعاونی ها ارائه خدمت می کند و استفاده از این صندوق تعاونی ها را از بانک و دریافت تسهیلات بی نیاز می کند.

یدالهی اضافه کرد: در انجمن انجیر ایران ۱۵۰ هزار نهال دیم سازگار با محیط وجود دارد که آماده ارائه به استان های سازگار با تولید انجیر است که در این راستا یارانه و تسهیلات لازم نیز ارائه خواهد شد لذا تقاضا داریم استان ها کارشناسان و تعاونی ها و باغداران فعال در این حوزه را معرفی کنند.

مجید آنجفی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: مقاومت دولتی ها برای برون سپاری فعالیت ها یکی از معضلاتی است که در کشور وجود دارد، اما استان مرکزی سه سال پیاپی در زمینه برون سپاری فعالیت ها رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص است به طوری که در حال حاضر دبیرخانه ملی آبیاری نوین کشور در استان مرکزی مستقر است که توسط فارغ التحصیلان بخش کشاورزی تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: واگذاری امور اراضی خط قرمز دولت است. تعداد زیادی از فرایندهای پردردسر واگذار شده است البته چالش سختی است و مقاومت ها و سخت گیری هایی در برون سپاری و واگذاری ها وجود دارد اما در سازمان اعتقاد ما به این مهم جدی بود لذا تبعات آن را پذیرفتیم.

آنجفی در خصوص ظرفیت صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی ادامه داد: در استان مرکزی برای اولین بار در سطح کشور طرح بازنگری صندوق اجرا شد تا سهام بین تشکل های واقعی تقسیم شود و اولویت با تشکل های صنایع تبدیلی و تکمیلی قرار داده شد، صندوق این آمادگی را دارد تا تسهیلات لازم را به صورت قرض الحسنه پرداخت کند.

وی با اشاره به ظرفیت های باغبانی استان مرکزی افزود: سطح وسیعی از باغات استان به انار اختصاص دارد که مشکلاتی اعم از کرم گلوگاه و سرمازدگی و… دارد لذا می طلبد برای اینگونه باغات که در معرض خطر هستند طرحی در خصوص ایجاد سایبان ارائه شود.

مشکل اصلی این تعاونی ها نداشتن زنجیره های تولید است

زارعی، مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست تصریح کرد: سطح باغات استان مرکزی ۷۴ هزار هکتار است که ۷ هزار هکتار آن باغات نهال و باقی، باغات بارور است و  سال گذشته ۵۵۰ هزار تن محصولات در این باغات تولید شده است.

وی افزود: در سطح استان برخی باغات اهمیت و رتبه بالایی دارند. استان در تولید برخی محصولات از جمله پسته رتبه ششم و انار رتبه دوم و گل و گیاه زینتی رتبه دوم و گل محمدی رتبه پنجم را به خود اختصاص داده و در تولید پسته، کشمش، گل زینتی، انار و گیاهان دارویی صادرات انجام می دهد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: آنچه از تعاونی ها انتظار می رود برآورده نمی شود، پس این تعاونی ها به فعالیت های ساده و ابتدایی می پردازند و باغداران خود به تنهایی اقدامات مربوط به حوزه خود را انجام می دهند. مشکل اصلی این تعاونی ها نداشتن زنجیره های تولید است.

زارعی با اشاره به گلخانه های استان اصافه کرد: مساحت گلخانه های استان ۱۱۲۰ هکتار است که ۵۱۲ هکتار در فضای بسته و باقی مربوط به گل و گیاهان زینتی در فضای باز است همچنین ۱۱۸ هکتار گلخانه سبزی و صیفی در استان وجود دارد که قسمت قابل توجهی از تولیدات آنها صادر می شود.

وی ادامه داد: ۴۰ واحد تولید قارچ خوراکی در استان وجود دارد که ۸ واحد آن صنعتی و مابقی خانگی است و حدود ۴۲۵۰ تن محصول قارچ در استان تولید می شود، همچنین در استان ۱۶ واحد تولید نهال دارای مجوز وجود دارد که سالانه حدود ۲۵۰۰ تن نهال نیز تولید می شود که قسمت قابل توجهی از آن در سایر استان ها توزیع می شود.

زارعی خاطرنشان کرد: استان مرکزی در سایر محصولات از جمله گل محمدی و زعفران و… نیز ظرفیت و جایگاه ویژه ای دارد.

سیدحسین هاشمی، مدیرعامل تعاون روستایی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در سطح استان مرکزی یکی از محدودیت ها و نیازمندی ها نبود تشکل تخصصی در محصولات باغبانی است و تنها تشکل تخصصی انار ساوه در استان تشکیل شده است که با توجه به مسائل و مشکلات موجود نیاز است که در سایر بخش ها نیز تعاونی تخصصی تشکیل شود.

تشکل ها نباید تنها به موضوع نهاده بپردازند

وی افزود: یکی از معضلاتی که در سطح ملی و استانی مطرح شده این است که شکل گیری و تداوم فعالیت تشکل ها وابسته به نهاده ها است ولی فعالیت در حوزه نهاده تنها بخشی از وظایف تشکل هاست و تشکل ها نباید تنها به موضوع نهاده بپردازند، خوشبختانه با سیاست ها و حمایت های موثر که از تشکل ها صورت گرفته سازمان در تلاش است که تشکل ها را به سوی وظایف اصلی سوق دهد. اختلال در موضوع نهاده نباید فعالیت تشکل ها را مختل کند.

خنداب تعاونی تخصصی باغبانی ندارد

هاشمی ادامه داد: به عنوان مثال شهرستان خنداب تنوع بالایی در زمینه محصولات باغی دارد، اما با وجود این ظرفیت، هیچ تعاونی تخصصی باغبانی در این شهرستان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: کمبود نقدینگی از دیگر مشکلات تشکل ها است که سبب ضعف توان مالی آنها شده که در این راستا نیز سوق دادن صندوق حمایت به سمت فعالیت تخصصی و اصلاح سهامداری در صندوق صورت گرفته است، باید بتوان فعالیت های تمامی تشکل های بخش کشاورزی را به صورت شبکه ای به اجرا درآورد.

مدیرعامل تعاونی باغداران انار ساوه نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع ۱۱ هزار هکتار باغات انار ساوه ۱۰ هزار هکتار آن بارور است که با توجه به سرمازدگی پیش بینی خوبی در مورد برداشت محصول وجود ندارد و پیش بینی می شود که ۱۵۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت کاری بر روی صادرات انار قرار داده شده افزود: به منظور اینکه باغداران محصولات خود را از مسیر راحت تری به اتحادیه باغداران بفروشند، غرفه ای در تهران اجاره شده است.

کریمی بیان کرد: به منظور ترویج استفاده از سایبان در باغات با کمک بخش ترویج جهاد بازدید از سایبان ها برای باغداران تدارک دیده شد اما متاسفانه عدم توانایی مالی باغداران مانع استفاده از این روش شده است که نیاز است در این خصوص تسهیلات لازم اختصاص یابد.

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …