آمار ۱۰ روز سفر نوروزی

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با استناد به آمار اقامت مسافران در مراکز رسمی، آماری از سفر مردم از ۲۸ اسفندماه ۹۹ تا هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، ولی تیموری در وبینار ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور دستگاه‌های عضو با عنوان «مدیریت سفر ایمن در نوروز ۱۴۰۰ به‌منظور بررسی خدمات سفر با محوریت سفر و پروتکل‌های ابلاغی» برگزار شد، گفت: تا روز شنبه هفتم فروردین ۹۹ در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفرشب اقامت در مراکز اقامتی رسمی کشور ثبت شده که اگر هر فرد به‌طور متوسط سه شب اقامت داشته باشد، حدود ۴۵۰‌ هزار نفر در ۱۰ روز گذشته سفر کرده‌اند. ضریب اشتغال متوسط مراکز اقامتی رسمی حدود ۳۰ درصد بوده است.

معاون گردشگری آمار سفرهای نوروزی را صرفا با استناد به اسکان مسافران در اقامتگاه‌های رسمی تخمین زده و آمار ترددهای جاده‌های، سفر با وسایل نقلیه عمومی و اسکان در اقامتگاه‌های شخصیِ غیررسمی و خانه‌های اجاره‌ای را در آن محاسبه نکرده است.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اسکان مسافران امسال در مدارس، مهمان‌پذیرهای دولتی، کمپ‌ها و چادرهای مسافرتی ممنوع است، اما در برخی شهرها و نقاط ساحلی و طبیعی، مسافران کماکان از چادر مسافرتی استفاده می‌کنند.

تیموری در عین حال متذکر شد که ارائه آمارهای مقایسه‌ای از سوی برخی دستگاه‌ها نسبت به سال ۹۹ به‌نظر منطقی نیست و بهتر است این مقایسه نسبت به سال ۹۸ یا ۹۷ انجام شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعضای ستاد خدمات سفر را به رعایت اصول مهمان‌نوازی، مردم‌داری، برخورد کریمانه و مهربانانه با مسافران، زائران و گردشگران و راهنمایی همراه با گشاده‌رویی در مواردی که تغییر رنگ در برخی شهرها اتفاق می‌افتد، سفارش کرد.

او تاکید کرد: ضرورت دارد تا همراهی و کمک بیشتری برای مدیریت ایمن و مسؤولانه سفر در روزهای باقی‌مانده تعطیلات انجام شود.

تیموری گفت: ما به‌عنوان اعضای ستاد مدیریت کرونا در کنار همه اعضا تلاش می‌کنیم تا این بیماری مدیریت شود. با توجه به این‌که این بیماری ادامه پیدا کرده است و کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری و خدمات سفر از این موضوع ضررهای زیادی دیده‌اند در قالب مصوبات ستاد ملی کرونا گشایش مقطعی و محدود برای فعالان حوزه گردشگری به‌وجود آمد.

او اضافه کرد: در چنین شرایطی نیاز است به‌عنوان متولیان گردشگری کشور، مسائل فعالان این حوزه را بازگو و از آن‌ها حمایت کنیم. مسأله مهم برای ما مدیریت ویروس کرونا است که با پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با عنوان «سفرهای ایمن و مسؤولانه» سعی کردیم این بیماری کنترل شود.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر افزود: همکاران ما در ورودی شهرها و سایت‌ها در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی تذکرات لازم را ارائه می‌کردند و من آن‌چه در بازدید از شهرها و مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری داشتم می‌دیدم همه این پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

او بیان کرد: از مردم عزیز چه آن‌هایی که در سفرها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند و چه آن‌هایی که با تعویق سفرهای خود به زمان‌های مناسب‌تر، ستاد ملی مدیریت کرونا را در مدیریت این بیماری کمک کردند، تشکر می‌کنم.

سیدمحمدکاظم خلدی نسب ـ دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ـ نیز با اشاره به هماهنگی و ارتباط میان اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ اظهار کرد: با ارتباط مستمری که میان اعضا ایجاد شده است در تعطیلات نوروز شاهد افزایش هم‌افزایی و ارائه خدمات بهتر به مردم در راستای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا بودیم.

قرنظینه ۳۲ مسافر ورودی تا هشتم فروردین

همچنین حسین درخشان ـ نماینده سازمان امداد و نجات ـ که به شکل ویدئوکنفرانس در این جلسه حضور داشت، گفت: وظیفه ما این است از مردم حمایت کنیم و در کنار آن‌ها باشیم، به این منظور در سال ۱۴۰۰ در طرح و امداد نوروزی تعداد پایگاه‌ها از ۵۶۰ واحد در سال گذشته به ۱۲۰۵ پایگاه در نوروز امسال رسید تا بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه کنیم.

او یادآور شد: در کنار خدمات نوروزی وظیفه جدیدی به ما محول شد تا در کنار وزارت بهداشت به کنترل مبادی ورودی مرزها بپردازیم، به این منظور در ۳۳ مرز زمینی، دریایی و هوایی که تردد مسافر وجود داشت، مستقر شدیم.

درخشان گفت: تا هشتم فروردین ۱۴۰۰ حدود ۵۶ هزار نفر از هم‌وطنان که در ایام نوروز وارد کشور شدند، تحت کنترل قرار گرفتند و از آن‌هایی که تست پی‌سی‌آر نداشتند، حدود ۱۱ هزار تست فوری گرفته شد و ۳۲ نفر را به قرنطینه‌های وزارت بهداشت معرفی کردیم.

هادی سجادی‌راد، از کانون اتومبیل‌رانی و جهان‌گردی نیز اظهار کرد: در تعطیلات نوروز سال‌های گذشته ۱۰۰هزار تماس مردمی در حوزه‌های مختلف گردشگری و سفر داشتیم، اما امسال طی ۱۰ روز گذشته به طور میانگین ۳۶۰۰ تماس و به شکل میانگین روزی ۳۵۰ تماس توسط مردم گرفته شد. این آمار نشان‌دهنده کاهش سفرها بوده است.

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …