آیا صدای زادگاه خورشید به سازمان جهانی گردشگری می‌رسد؟

ایسنا/یزد خرانق به عنوان یکی از 9 روستای گردشگری ایران انتخاب شده و فرصت دارد تا به عنوان یکی از روستای ایران به سازمان جهانی گردشگری معرفی شود؛ روستایی که به زادگاه خورشید شهره است و در اذهان و چشم گردشگران به وی‍ژه گردشگران اروپایی، جایگاه ویژه‌ای دارد.

«رها سالاری» مسئول کمیته گردشگری روستایی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که شعار سازمان جهانی گردشگری، «توسعه گردشگری روستایی» با هدف بازیابی گردشگری داخلی و اقتصاد کشورها از بخش داخلی و گردشگر داخلی است، اظهار می‌‎کند: سازمان جهانی با بیان این شعار معتقد است که مردم هر کشور و جامعه محلی باید از داشته‌های موجود همان جامعه مانند غذاهای سنتی، مناظر طبیعی و جاذبه‌های فرهنگی بهره گیرد.

وی با اشاره به این که طرح ابتکاری دهکده گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری مطرح شده است، می‌گوید: سازمان جهانی گردشگری به تبع این طرح، به ایران نیز اعلام کرده که سه روستا را می‌تواند معرفی کند و در همین راستا نیز در حال حاضر 9 روستای گردشگری کشور برای این مهم انتخاب شده که در نهایت سه روستا به عنوان روستاهای برگزیده برای این منظور در دستور کار قرار می‌گیرند.

این فعال فرهنگی با بیان این که روستای خرانق تاکنون استانداردهای مذکور را داشته است، عنوان می‌کند: استانداردهای خاصی برای انتخاب این روستا در نظر گرفته شده که یکی از این شاص‌ها برای ارزیابی جمعیت 15 هزار نفری روستاست گرچه حداقل جمعیتی برای این موضوع انتخاب نشده است.

وی با اشاره به این که چگونگی استفاده و بهره برداری از منابع فرهنگی، تاریخی، تجاری، دانشگاهی، اقدامات مربوط به پایداری زیست محیطی و توانمندی زنان روستایی از دیگر معیارهای انتخاب روستاهای مذکور منظور شده‌اند، می‌گوید: چگونگی ادغام این موارد با زنجیره ارزش روستا نیز مورد تاکید است اما سوال اینجاست که چرا وزارت میراث فرهنگی، خرانق را انتخاب کرده است؟

وی در پاسخ به سوال خود، با اشاره به داشته‌های روستای خرانق خاطرنشان می‌کند: خرانق در مسیر کاروانسراها و در مسیر سفرها قرار داشته به طوری که زیرساخت‌هایی مانند چاپارخانه، قلعه، کاروانسرا و پل آب‌رو نیز در آنجا شکل گرفته و علاوه بر آن سازه‌های متفاوت و جالبی مانند منارجنبان نیز در آن ساخته شده است.

سالاری اضافه می‌کند: میبد، چک‌چک و خرانق، مثلث سفر گردشگران بوده‌ و این مسئله نیز اهمیت زیادی در انتخاب روستای خرانق داشته است.

این مسئول به حیات وحش روستای خرانق اشاره می‌کند و می‌گوید: روستای خرانق در منطقه حفاظت شده قرار داشته و گونه‌های خاصی مانند روباه شنی نیز از داشته‌های ارزشمند این روستا هستند.

خرانق در کنار برندق و لافت

البته «هما خورشیدی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در خصوص روستای خرانق اظهار می‌کند: براساس طرح ابتکاری سازمان جهانی گردشگری در خصوص انتخاب دهکده‌های گردشگری، روستای هدف گردشگری خرانق به‌ عنوان روستای واجد شرایط جهت قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مورد تائید سازمان جهانی گردشگری معرفی و از بین ۹ روستا در سطح کشور، امتیازات لازم را در کنار روستاهای برندق اردبیل و لافت هرمزگان در ارزیابی‌های اولیه کسب کرد.

وی در خصوص اهمیت این موضوع می‌گوید: اهمیت این موضوع زمانی دوچندان خواهد شد که روستاهای منتخب در ابعاد جهانی معرفی‌ شده و نشان سازمان جهانی جهانگردی را کسب کنند تا به‌ عنوان سرمایه‌ای جهانی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرند.

اما شاخص‌های در نظر گرفته شده برای انتخاب روستاهای جهانی چیست؟ سوالی که هماخورشیدی در پاسخ به آن می‌گوید: شاخص‌هایی نظیر ابتکار عمل در روستاها به‌ عنوان محرک گردشگری پایدار، اولویت‌های اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی، تاریخچه و جذابیت‌های گردشگری، سیاست‌ها و برنامه‌ها جزو این شاخص‌ها هستند.

وی ادامه می‌دهد: منابع طبیعی و فرهنگی ملموس و ناملموس و میزان اهمیت‌دهی به این سرمایه‌ها توسط جوامع محلی، توجه به آداب‌ و رسوم، معرفی رویدادها، مراسم سنتی و مواردی از این‌ دست به‌ عنوان معیارهای سنجش و ارزیابی اولیه قرار داده شده که با تکمیل اطلاعات و سوابق موجود در راستای توسعه گردشگری، خرانق امتیازات لازم را در ارزیابی اولیه به دست آورده و به سازمان جهانی گردشگری در قالب یکی از بهترین دهکده‌های گردشگری معرفی می‌شود.

خرانق کجاست؟

و در نهایت بدانیم که خرانق کجاست و این روستای دیدنی را بیشتر بشناسیم؛ خرانق  یکی از روستاهای شهرستان اردکان از توابع استان یزد است که حدود ۴۵۰۰ سال قدمت برای آن تخمین زده‌اند و به زادگاه خورشید نیز شهره است.

روزگاری روستای خرانق در یزد، سکونتگاه عده زیادی از ساکنان شهری به همین نام بوده و در هر گوشه آن بناهایی منحصر به فردی ساخته شده که امروز این جاذبه‌ها مورد اقبال گردشگران خصوصا گردشگران اروپایی است.

خرانق به علت قدمت تاریخی و سازه‌ها و جاذبه‌های خود یکی از ارزشمندترین دیدنی‌های این مرز و بوم محسوب می‌شود و نخستین بار در میان گزارش‌های یکی از هیربدان زرتشتی در سال ۲۴ هجری شمسی که همزمان با دوازدهمین سال سلطنت یزدگرد ساسانی است، از آن یاد شده و به عنوان یک استراحت‌گاه بین راهی برای تاجران و مسافران محسوب می‌شده است.

شغل اصلی مردم روستای خرانق عموما کشاورزی و دامداری بوده و اقتصادهای دیگری مانند معادن نیز در خصوص این روستا وجود دارد، البته حیات گونه‌های زیادی به این روستا وابسته هستند و در این روستا زیست می‌کنند که از جمله آن‌ها میتوان به یوزپلنگ، قوچ، میش، بز، گربه وحشی، خرگوش و روباه اشاره کرد. همچنین پرندگانی مثل تیهو، کبک، چکاوک بیابانی، زاغ بور و دودک از جمله پرندگان ساکن در روستای خرانق هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …