آیا کشورها با تغییرات بازار خودرو همراه می‌شوند؟

ایسنا/خراسان رضوی بخش خودرو به دلیل تغییر رفتار و تقاضای مشتری در یک دوراهی قرار گرفته است. نتایج بررسی‌های جدید نشان داده که استفاده از وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی کاهش یافته اما شاهد تفاوت بسیاری بین بازارها در مناطق مختلف هستیم و نگرش مصرف‌کننده‌ها در برخی از کشورها مانند چین که با استقبال بیشتر از وسایل خودران و گزینه‌های دیگر مواجه است، تاثیر زیادی در صنعت جهانی خواهد گذاشت.

به نقل از ویفروم، وسیله نقلیه برای بسیاری از افراد فناوری مهمی محسوب می‌شود اما نوع اتومبیلی که استفاده می‌کنیم، نه تنها برای مسافرت، کار و اوقات فراغت انتخاب شده بلکه می‌تواند بیانگر نگرش گسترده ما نسبت به جهانی باشد که در آن زندگی می‌کنیم. در حالی که بخش خودرو همچنان بخش عمده‌ای از صنعت تولید جهانی است، بسیاری از افراد درباره محصولاتی که باید تولید کنند، بر سر دوراهی قرار دارند.

به‌طور مشابه، در حالی که بخش خودرو همچنان بخش مهمی از صنعت تولید جهانی است، بسیاری از گردانندگان این صنعت، از نظر محصولاتی که باید تولید کنند و یا توسعه دهند، خود را در یک دوراهی می‌بینند. همچنین، در سطح جهانی اختلافات چشمگیری وجود دارد، به‌عنوان‌مثال، در حالی که اکثر کشورها هنوز در حال ارزیابی جنبه‌های مثبت و منفی خودروهای برقی و خودران هستند، کشور چین از دیگران پیشی می‌گیرد و نگاهی اجمالی به آینده ارائه می‌دهد. نکته مهم اینجاست که تقاضای مصرف‌کننده در حال تغییر است و اگر بخواهد رشد یابد، باید نسبت به این بازار در حال تکامل واکنش نشان دهد.

بررسی جهانی (The ۲۰۱۸ Global Automotive Mobility) نشان داده که این صنعت اولین قدم‌های خود را به سمت تولید خودروهای الکتریکی برداشته است و نظرسنجی بیش از ۸۵۰۰ شرکت‌کننده در ۱۳ کشور نشان داد که چشم‌انداز آنان در سه سال بعد به‌ طور قابل‌توجهی متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، در تقاضا برای اتومبیل و مالکیت تغییر چشمگیری ایجاد شده است، در حالی که بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ باعث شده تا افراد از خودروهای شخصی استقبال کنند اما تعداد قابل‌توجهی نیز در این فکر هستند که به دلایل زیست‌محیطی از خودرو شخصی استفاده نکند و روش‌های جایگزین را انتخاب کنند. نرخ رشد مرکب سالانه صنعت خودرو ۲ درصد کمتر از بررسی انجام‌شده را نشان داد. همچنین کاهش استفاده از وسایل بنزینی و دیزلی واقعی‌تر می‌شود و ۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان محصولات هیبریدی و ۱۲ درصد برقی را انتخاب می‌کنند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مشتریان برندهای معتبری که خودروهای الکتریکی ارائه نمی‌دهند، به سایر تولیدکنندگان مراجعه خواهند کرد؛ البته برخی از محدودیت‌ها می‌تواند رشد بازار را مختل کنند. با این‌ حال رشد بازار با مدل‌های محدود و شارژ نامناسب و محدوده خودروهایی با امتیاز شارژ عمومی با مشکل مواجه خواهد شد.

محققان دریافتند که بازار چین به‌عنوان بازار ویژه با نگرش‌های کاملا متفاوت نسبت به مصرف‌کنندگان در دیگر نقاط جهان است. برای مثال، در حالی که هیجان ناشی از اتومبیل‌های خودران به دلیل ترس از ایمنی در اروپا و ایالات‌متحده کاهش یافته است، ۷۱ درصد از رانندگان چینی در مورد استفاده از چنین وسایل نقلیه نظر مثبت دارند. همچنین تلاش می‌کنند تا پیشرانه‌های جدید (مکانیسم ترکیبی موتور و گیربکس و محورها)، خدمات حمل‌ونقل و حتی گزینه‌های خرید(۷۱ درصد چینی‌ها تمایل به خرید کاملا آنلاین، نسبت به ۳۵ درصد اروپایی‌ها و ۴۲ درصد آمریکایی‌ها) را ارائه دهند. با توجه به بازار داخلی چین، این نگرش‌ها می‌تواند پیامدهای قابل‌توجهی برای صنعت جهانی خودرو داشته باشد.

زنجیره ارزش جدید خودرو

به‌طور کلی، چهار حوزه اصلی در ذیل ارائه شده است که صنعت خودرو باید به آنها توجه کند و شامل پیش‌بینی تغییرات تقاضا، مشخصات مالکیت، تنظیم وسایل نقلیه و پیشنهادات و ارائه خدمات بهتر است. همان‌طور که چین نشان داده است، با توجه به اختلافات بین آنها، این مورد به معنای بهینه‌سازی سبد محصولات به صورت منطقه به منطقه و ایجاد روش‌هایی برای حفظ مشتریانی است که در حال کاهش یا خروج هستند.

در حال حاضر محدودیت مدل‌های موجود نشان می‌دهد که تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEMs) از مدل‌های ترکیبی استفاده نمی‌کنند. اگر بتوانند این شکاف انتخاب را به سرعت پرکنند، می‌توانند از مزایای مشتریانی که به دنبال وسایل نقلیه سازگار با محیط‌زیست هستند، بهره ببرند.

رشد بخش خدمات حمل‌ونقل

با وجود نگرانی‌های گسترده در مورد وسایل نقلیه خودران، ۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان جهانی اظهار کردند: اگر این وسایل نقلیه در دسترس باشند، از آنها استفاده خواهند کرد. البته توسعه سیستم خودران به سرعت نیست اما شرکت‌ها باید تلاش کنند تا در این زنجیره ارزشمند آینده موقعیت راهبردی خود را بالاتر از سودکوتاه‌مدت قرار دهند. در عین حال، OEM‌ها باید اطمینان حاصل کنند که ویژگی‌های مستقل در وسایل نقلیه را به راننده ارائه خواهند کرد.

شبکه‌هایی با کارایی بالا برای شارژ الکتریکی و ایجاد مشارکت با نمایندگی‌های فروش فیزیکی و سنتی نیاز داریم. در آینده، سهم بازار و سودآوری به‌طور فزاینده‌ای شامل معامله بین سرمایه‌گذاری فعلی هوشمند و محاسبه تجاری در مورد ظاهر بازارها و زنجیره ارزش طی ۱۰ سال است. افرادی که به درستی این کار را انجام دهند، فرصت مناسبی برای سودآوری در آینده خواهند داشت.

نتایج این بررسی آشفتگی قابل‌توجهی در صنعت جهانی خودرو و عدم اطمینان در بازار را نشان می‌دهد هرچند دقیق نیست اما روندهای ایجاد شده با چالش‌های نوظهور مقابله می‌کنند و ناگزیر تغییر دائمی خواهند داشت. البته همان‌طور که بازار چین نشان داده است، تفاوت محلی در نگرش راننده و سرعت پذیرش فناوری‌ها و خدمات پیشرفته به این معنی است که عرضه محصولات جدید ممکن است با توجه به منطقه متفاوت باشد.

در نهایت صنعت خودرو اگر بخواهد به‌طور کامل از پتانسیل‌های الکتریکی استفاده کند و نگرانی‌ها را در مورد خودروهای خودران برطرف کند، باید درک بهتری از اولویت های راننده مدرن داشته باشد. برندهای تولیدکننده نیز باید سرمایه خود را در جایی که ارزش سرمایه‌گذاری دارد، صرف کنند و برای آن دسته از تولیدکنندگانی که برای آینده آماده می‌شوند، فرصت‌های قابل‌توجهی وجود خواهد داشت و پایان تاریخ انقضاء می‌تواند برای آنهایی که از الزامات بازار پیروی نکنند، نشانه باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …