آیین نامه محاسبه بهای حامل های انرژی و خدمات پستی برای کتابفروشان و مطبوعات

معاون اول رئیس جمهور آیین نامه اجرایی محاسبه بهای حامل های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات بر اساس تعرفه فرهنگی را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، هیات وزیران در جلسه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به لزوم حمایت های مستقیم و غیرمستقیم قانونی از اصحاب فرهنگ و رسانه به دلیل ماهیت فرهنگی خود و گردش مالی پایین و اثرگذاری فرهنگی بالا و نیز با هدف تبیین ساز و کار لازم برای بهره مندی هدفمند و متوازن این افراد، به استناد تبصره بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور در خصوص محاسبه بهای حامل های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی را تصویب کرد.

به موجب آیین نامه فوق، مراجع صدور پروانه ساختمان موظفند عوارض صدور پروانه ساختمان برای احداث بنا با کاربری های فرهنگی موضوع این آیین نامه که در چارچوب ضوابط و مقررات شهرسازی، به طور کامل به ذینفعان اختصاص می یابند را مطابق با مصوبات شورای اسلامی شهر و یا بخش معادل تعرفه فرهنگی محاسبه نمایند. این مراجع همچنین موظفند برای ساختمان‌های فعلی عوارض کسب و پیشه و تابلوهای تبلیغاتی را به شرط اخذ گواهی ایمنی و استحکام بنا از مراجع ذیصلاح، معادل تعرفه اماکن فرهنگی محاسبه کنند.

دولت همچنین مراجع ذی ربط طرح های توسعه و عمران اعم از طرح های جامع، تفصیلی و هادی (شهری و روستایی) را مکلف کرد از طریق پیش بینی کاربری فرهنگی در پهنه ها و فضاهای محله ای مسکونی در طرح های یادشده، از ذینفعان موضوع آیین نامه حمایت نمایند.

وزارتخانه های نفت و نیرو نیز موظف شدند تعرفه آب، برق و گاز ذینفعان را براساس تعرفه اماکن فرهنگی (معادل تعرفه آموزشی) محاسبه نمایند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم موظف شد تعرفه ارسال مطبوعات و کتاب را معادل تعرفه فرهنگی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه محاسبه کند.

بر اساس آیین نامه یاد شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه نسبت به استقرار سامانه اطلاع رسانی و ثبت مشخصات ذینفعان در قالب پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت اقدام نماید.

این وزارتخانه همچنین به منظور تسهیل در فرایند اجرای آیین نامه مذکور، موظف به انجام اقدامات لازم به شرح زیر است:

– بررسی و به روزرسانی مشخصات ثبت‌شده ذینفعان در سامانه در مقاطع شش ماهه

– تعیین مصادیق ذینفعان فعال براساس اطلاعات ثبت‌ شده در سامانه و تأیید صلاحیت آنان

– تدوین دستورالعمل تعیین میزان بهره مندی از حمایت های موضوع آیین نامه براساس شاخص میزان درآمد ناشران، کتابفروشان و مطبوعات و شمارگان کتاب ها و نشریات

– تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تأثیرگذار در اجرای این آیین‌نامه

– ارایه گزارش عملکرد موضوع آیین نامه به سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر مراجع ذیربط

– معرفی ذینفعان تأیید صلاحیت شده به وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشور و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران

– اطلاع رسانی به ذینفعان درخصوص تعرفه‌های فرهنگی و سایر موضوعات مرتبط با این آیین نامه از طریق سامانه

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …