ابراز نگرانی وزیر علوم از سرنوشت شرکت‌های دانش‌بنیان پس از رفع تحریم‌ها

ایسنا/البرز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما امیدواریم تحریم‌ها کنار  برود و مشکلات از دوش مردم برداشته شود و این ظلم که در فضای بین‌المللی رخ می‌دهد برچیده شود ولی در کنار آن باید توجه داشته باشیم که نباید بعد از رفع تحریم‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان تحث تاثیر جریان واردات و تجارت از بین بروند.

منصور غلامی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه البرز که روز پنجشنبه ۱۴ اسفند در استانداری البرز برگزار شد، با بیان اینکه شما تمام سختی‌ها و مشکلات مدیریت در شرایط کرونا و شرایط سخت اقتصادی را می‌دانید، گفت: خوشبختانه البرز جزو استان‌ها توانمند و پشتیبان جدی استان تهران به شمار می‌رود. این استان جوان بین استان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایسنا، غلامی در ادامه با اشاره به فعالیت وزارت علوم طی چهار دهه گذشته، خاطرنشان کرد: نگاه وزارت علوم در بحث آموزش، پژوهش و فناوری بعد از یک دوره ۴۱ ساله از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت تأثیرگذاری هر چه بیشتر مراکز علمی و فناوری در سطح جامعه رفته است.

وی افزود: ما دوره‌های مختلفی را در بحث تربیت نیروی انسانی طی کرده‌ایم و تربیت نیروی انسانی را به خوبی انجام داده‌ایم و در حوزه پژوهش هم کار به سمتی رفته که جایگاه ۱۵ دنیا را در ارائه دستاوردهای علمی با شاخص‌های جهانی داریم و در برخی رشته‌ها هم رتبه بهتری کسب و همپای کشورهای دنیا حرکت کرده‌ایم.

غلامی با بیان اینکه در مجموع در همه ابعاد سنجش توان علمی مجموعه‌های علمی ما خوب عمل کرده‌اند، گفت: از حدود ۲۰ سال گذشته به سمت تشکیل مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری حرکت کرده‌ایم و امروز ۴۴ پارک علم و فناوری در کشور داریم که حامیان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. ما فقط در وزارت علوم ۱۹۰ مرکز رشد داریم که واحدهای استارتاپی در حال رشد را حمایت می‌کنند.

وزیر علوم در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور ۵۸۰۰ شرکت دانش بنیان ثبت شده رسمی داریم که تعداد زیادی شاغل دارند و دستاوردهای خوبی کسب کرده‌اند که نمونه‌های آن را در دوران کرونا دیدیم. این نشان می دهد که هر جا نیاز داشته باشیم این شرکت‌ها آمادگی کار دارند و قطعاً البرز هم با ظرفیت‌هایی که این مجموعه‌ها دارند می‌تواند اثر گذار باشد.

این مسئول با تأکید بر لزوم کیفی‌سازی و مأموریت‌گرایی در آموزش عالی، تصریح کرد: این موضوع در دستور کار است تا از توسعه بی هدف خارج شویم و هر حرکتی به سمت برنامه‌های هدفمند باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه پردیس‌های دانشگاهی در البرز باید مورد حمایت قرار گیرند تا مرکز ثقل دانشگاهی به این استان منتقل شود، گفت: دانشگاه خوارزمی، دانشگاه هنر و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران از مراکزی هستند که چنین شرایطی دارند.

غلامی در بخش پایان با اشاره به اینکه ما در بحث شرکت‌های دانش بنیان یک نگرانی داریم، گفت: در فضای محدودیت ناشی از تحریم‌ها در هر بخشی که با مشکل مواجه شدیم برای حل مشکل به سمت بخش‌های علمی و فناوری حرکت کردیم و شرکت‌های دانش بنیان مشکل را حل کردند. این موضوع را طی این مدت در  قطعه‌سازی، صنعت نفت، تجهیزات پزشکی و… مشاهده کردیم. هر بخشی که گرفتار می‌شود این شرکت‌ها مشکل را حل کرده‌اند بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود که وقتی مشکلات تحریم‌ها برداشته شد یادمان نرود شرکت‌های دانش بنیان چقدر در شرایط بحرانی کمک کردند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها نباید بعد از رفع تحریم‌ها تحث تاثیر جریان واردات و تجارت از بین بروند چون این اتفاقی است که ممکن است در این فضا پیش آید. ما امیدواریم تحریم‌ها کنار  برود و مشکلات از دوش مردم برداشته شود و این ظلم که در فضای بین‌المللی رخ می‌دهد برچیده شود ولی در کنار آن باید به این بخش هم توجه داشته باشیم. باید جریان صادرات را به سمت صادرات صنعتی برد که لازمه آن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …