اجازه واردات واکسن را به بخش خصوصی بدهیم

یک کارشناس حوزه کار بر لزوم واردات واکسن توسط بخش خصوصی تاکید کرد و با اشاره به نقش موثر بازرسان کار در دوران کرونا، صدور بخشنامه از سوی دولت یا ستاد ملی مقابله با کرونا در ممنوعیت اخراج نیروهای کار مبتلا شده به کرونا را خواستار شد.

حمید نجف در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر نقش بازرسان کار در دوران کرونا اظهار کرد: در شرایط حاضر به دلیل حفظ سلامت نیروهای کار و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حضور به موقع بازرسان کار و نظارت بر کارگاهها امری ضروری است.

وی با انتقاد از کمبود تعداد بازرسان کار افزود: در حال حاضر روند بازرسی کار به دلیل تعداد کم بازرسان یا حجم بالای کار استاندارد نیست و چندان در محیط های کار حضور ندارند. این مساله هم به امسال مربوط نمی شود و از سالهای گذشته با این معضل روبه رو بوده ایم. وقتی کارفرمای یک کارگاه کوچک می داند که سه سال قبل یک بازرس کار آمده و تا سه سال دیگر نمی آید ممکن است احساس راحتی کند و هزاران تخلف داشته باشد. متاسفانه کارگرانی هم که در این کارگاهها مشغول کارند وقتی می بییند از جایی حمایت نمی شوند و نظارتی بر کارگاه صورت نمی گیرد و اگر شکایت کنند رسیدگی نمی شود هرگونه اجحاف و محرومیت از حقوق قانونی را تحمل می کنند تا بیکار نشوند.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: متاسفانه در بحث کرونا بیشترین فشار ناشی از بیکاری به طبقه کارگر وارد می شود. وقتی کارگری کرونا می گیرد از ترس اخراج، کرونای خود را پنهان می کند در حالی که با این کار ممکن است افراد زیادی را در محیط کار آلوده کند ولی اگر از طرف کارفرما حمایت ببیند و کارفرما به جای اخراج دو هفته مرخصی استعلاجی به او بدهد به راحتی بیماری خود را با کارفرما در میان می گذارد ولی آیا همه کارفرمایان حاضرند از کارگری که به کرونا مبتلا شده حمایت کنند و اساسا در جریان این قضیه بازرسان کار و ستاد ملی مقابله با کرونا در کجا قرار دارند؟

نجف در عین حال بر لزوم واردات واکسن توسط بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در تمام داروخانه ها انواع و اقسام داروهای تقویتی و مکمل های خارجی را داریم اما جای واکسن کرونا خالی است، اگر دنبال واردات واکسن هستیم اجازه بدهیم بخش خصوصی هم وارد کند و اگر مشکل نبود اعتبار و منابع مالی است وارد کنیم و به مردم بگوییم خودشان خریداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: کرونا در محیط کار و با کارگر و کارمند شوخی ندارد ولی متاسفانه مدیریتهای چندگانه و نگاههای جزیره ای به آفت بزرگ کشور تبدیل شده است.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه در شرایط حاضر باید به نسبت جمعیت یک نیروی بازرس در وزارت کار وجود داشته باشد، گفت: نظارت بازرسان کار بر کارگاهها و کارخانه ها در شرایط کرونا باید تقویت شود و معاونت روابط کار می تواند در راستای شفاف سازی به این منظور سامانه ای راه اندازی کند تا کارگر اطمینان پیدا کند جایی هست که در شرایط بیماری کرونا از او و حقوق او حمایت می کند. با راه اندازی این سامانه کارگران بدون آنکه شناسایی شوند یا نگران اخراج باشند می توانند بیماری خود یا عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محیط کار را گزارش کنند تا بازرسان کار حضور یابند.

نجف در پایان صدور بخشنامه از سوی دولت یا ستاد ملی مقابله با کرونا در ممنوعیت اخراج نیروهای کار مبتلا شده به کرونا را تاثیرگذار دانست و گفت: اگر دولت یا ستاد مقابله با کرونا بخشنامه بدهند که هیچ کارگاهی حق ندارد کارگری را به دلیل کرونا اخراج کند به لحاظ تاثیرگذاری بهتر و قوی تر است در آن صورت کارگران مورد حمایت قرار می گیرند و کارفرمایان به بهانه کرونا کارگران را اخراج و بیکار نمی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …