اجرای ۶۷ پروژه برای حل مشکل تنش آبی خوزستان

ایسنا/خوزستان معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص حل مشکل روستاهای دارای تنش آبی گفت: تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منعقد و مقرر شد اعتباراتی نیز از سایر منابع در اختیار آبفا خوزستان قرار داده شود تا ۶۷ پروژه در سراسر استان و در بازه زمانی ۹ ماهه تا یک ساله اجرایی شوند.

افشین محمدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت آب روستاهای استان خوزستان اظهار کرد: اگرچه در حال حاضر تامین آب روستاها مطابق با روال سال‌های قبل از تنش آبی، انجام می‌شود اما پس از کاهش دبی خروجی سد کرخه، بیشترین تنش آبی در روستاهای مسیر کرخه در شهرستان‌های اهواز، شوش، کرخه، دشت آزادگان و هویزه به وجود آمد؛ در برخی روستاها که از سال‌های گذشته تامین و توزیع آب آن‌ها به صورت ساعتی بود امسال به دلیل کاهش دبی رودخانه‌ها و افت تراز آب‌های زیرزمینی در مواردی ساعات آبدهی با کاهش چشمگیری مواجه شد.

وی با بیان اینکه در بدو یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا شهری و روستایی، حدود ۷۰۲ روستای استان با مشکل کم آبی مواجه بوده‌اند، افزود: با اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر تنش آبی حدود ۲۰۰ روستا برطرف شد و در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند.

محمدی ادامه داد: به عنوان مثال در بخشی از تصفیه‌خانه شیبان تا مسلمیه با اجرای بیش از ۱۵۰ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی، بازسازی تصفیه‌خانه و ایستگاه‌های تقویت فشار صفیره، نزهه و دهلایه ساعات آبدهی به بیش از ۸۰ درصد روستاهای مسیر نسبت به سال گذشته وضعیت مطلوب‌تری پیدا کرد.

حدود ۲۰ روستای غیزانیه مشکل جدی آب شرب دارند

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه از ۸۵ روستای بخش غیزانیه، حدود ۲۰ روستا مشکل جدی آب شرب دارند، گفت: ساعات آبدهی به روستاهای ابتدایی بخش غیزانیه تا ایستگاه‌های صفیره و دهلایه به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است اما روستاهایی که در انتهای خطوط آبرسانی قرار گرفته‌اند با مشکل کمبود آب مواجه هستند و بعضاً نیاز آبی آن‌ها از طریق آبرسانی سیار تامین می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین بر اساس تفاهم‌نامه و قرارداد منعقد شده با بسیج سازندگی مقرر شد حدود ۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری در مناطق درگیر با تنش آبی انجام شود که امیدواریم طی یک تا دو ماه آینده مشکل تامین و توزیع آب روستاهای درگیر با تنش آبی مرتفع شود.

محمدی در خصوص ظرفیت تصفیه‌خانه شیبان تصریح کرد: تصفیه‌خانه شیبان بر اساس مصرف آب شرب طراحی شده بود و طبق استانداردها، ظرفیت تامین آب شرب را دارد اما به دلیل اینکه مردم منطقه دسترسی به منبع آبی دیگری برای سایر مصارف نظیر احشام ندارند از این منبع آبی استفاده می‌کنند.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: بر اساس برنامه‌هایی که برای امسال در نظر گرفته شده، انتظار داریم مشکل آب بخش غیزانیه به طور کامل برطرف و در سال‌های آتی شاهد تنش آبی در این منطقه نباشیم.

وی با اشاره به اینکه حدود دو هزار و ۸۰۰ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خوزستان قرار دارند، اظهار کرد: در تمامی روستاهای تحت پوشش این شرکت، شبکه توزیع آب وجود دارد و روستاهایی که فاقد شبکه آبرسانی هستند عمدتا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیستند و به صورت سیار آب مورد نیاز آن‌ها تامین می‌شود.

آبرسانی ۱۰۰ تانکر سیار به روستاهای درگیر تنش آبی

محمدی در خصوص آبرسانی به دام‌های سنتی همراه خانوار اظهار کرد: دستگاه‌های مختلف مانند استانداری، بسیج، سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ارتش، با تامین تعدادی تانکر سیار و ثابت خصوصا در حوزه اهواز، دشت آزادگان و هویزه همکاری گسترده‌ای با شرکت آب و فاضلاب خوزستان داشته‌اند.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: حدود ۱۰۰ تانکر سیار برای آبرسانی به روستاهای درگیر با تنش آبی فعال هستند که از این تعداد ۳۵ تانکر تحت مالکیت شرکت آب و فاضلاب خوزستان قرار دارد، ۲۵ تانکر استیجاری و مابقی تانکرها را نیز سایر نهادها و ارگان‌ها تامین کرده‌اند.

وی در خصوص حل مشکل روستاهای دارای تنش آبی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منعقد و مقرر شد اعتباراتی نیز از سایر منابع در اختیار آبفا خوزستان قرار داده شود تا ۶۷ پروژه در سراسر استان و در بازه زمانی ۹ ماهه تا یک ساله اجرایی شوند.

محمدی با بیان اینکه اعتبار ۶۷ پروژه آبرسانی به روستاهای درگیر با تنش آبی، ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: اگر منابع مالی این پروژه‌ها تامین شود و پروژه‌ها اجرایی شوند، از سال آینده به بعد در روستاهای خوزستان مشکلات مرتبط با تنش آبی تا حدود زیادی مرتفع خواهند شد. 

نیاز به اعتبار برای آبرسانی به دهدز و روستاهای آن

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص آبرسانی به شهرستان دهدز و روستاهای شرق و غرب آن از دریاچه سد کارون ۳ افزود: برای احداث اسکله، ۴ ایستگاه پمپاژ آب بین راهی، احداث سیستم تصفیه مقدماتی و تهیه مخازن حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز داریم که امید است با تامین اعتبار موردنیاز از منابع مختلف ملی و استانی، این پروژه اجرا و مشکل دیرینه تامین آب شرب شهر دهدز و تمامی روستاهای شرق و غرب آن برای همیشه رفع شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …