احداث ۷۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی منتظر ابلاغ شورای اقتصاد

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: باتوجه به مزیت های سوخت سی‌ان‌جی، وزارت نفت به دنبال افزایش سهم این سوخت در سبد مصرفی انرژی کشور است و طرح احداث ۷۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی را به شورای اقتصاد ارسال کرده و منتظر ابلاغ مصوبه آن هستیم.

حمید قاسمی ده‌چشمه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه با اجرای این طرح ظرفیت توزیع روزانه سی‌ان‌جی به ۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، گفت: در حال حاضر ظرفیت واقعی جایگاه‌های کشور برای توزیع سی‌ان‌جی حدود ۲۵ میلیون متر مکعب است.

به گفته وی قرار است در یک بازه زمانی سه ساله ۷۰۰ جایگاه احداث شود که حدود یک سوم آن در سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد، هم‌اکنون نیز زمین ۲۵۰ جایگاه جدید آماده و در انتظار ابلاغ مصوبه است تا بعد از آن کمپرسور و تجهیزات آن نصب شوند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: راه اندازی یک جایگاه هشت نازله بدون هزینه زمین حدود هفت تا ۱۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که رقم بالایی برای شهرهای بزرگ محسوب می شود. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده برای ایجاد جایگاه‌های کوچک‌ مقیاس، مشکل زمین رفع شده و دسترسی این جایگاه‌ها متناسب با نیاز کاربران خواهد بود. به همین دلیل پیش بینی می‌شود این طرح در تهران با استقبال خوبی مواجه شود.

قاسمی با بیان اینکه قرار است راه اندازی جایگاه‌ها در تهران بر اساس سه مدل مادر دختری، جایگاه‌های موتوری و جایگاه‌های کوچک مقیاس انجام شود، گفت: در جایگاه‌های کوچک‌ مقیاس با حذف مخازن ذخیره، حریم ایمنی کمتری نیاز است و تنها عبور و مرور و دسترسی به برق و گاز مدنظر قرار خواهد گرفت. این در حالی است که در این جایگاهها ابعاد زمین حدود یک‌ پانزدهم جایگاه‌های قبل بوده و به ۱۰۰ متر مربع کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در مدل مادر دختری بخشی از ایستگاه‌ها در شب غیرفعال هستند گفت: این ایستگاه‌ها می‌توانند مخازن سیاری را پر کنند و این مخازن در سطح شهر پخش شوند. این جایگاهها از طریق جایگاه‌های اصلی همانند مادر تغذیه می‌شوند و به همین دلیل به آن مدل مادر دختری گفته می‌شود. 

او خاطرنشان کرد: با شهرداری برای اختصاص زمین در ۳۱۰ نقطه توافق شده و به محض اینکه شورای اقتصاد مصوبه را ابلاغ کند، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای افزایش ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: قیمت سی‌ان‌جی به‌ صورت میانگین در دنیا حدود یک‌ پنجم قیمت بنزین است. در کشور ما این عدد حدود یک‌ هفتم است که همین موضوع سبب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل  می‌شود.

قاسمی با اشاره به سطح پایین آلایندگی سی‌ان‌جی به عنوان یکی دیگر ازمزیت‌های استفاده از این سوخت، گفت: هدف ما توسعه این سوخت در کشور است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد سرعت گرفتن چرخ توسعه سوخت سی‌ان‌جی باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …