ارائه روش سبز برای تصفیه و بی‌خطرسازی لجن‌های نفتی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روشی دوستدار محیط زیست برای تصفیه و بی‌خطرسازی لجن‌های نفتی موجود در مخازن پالایشگاه‌ها ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، جواد طغیانی عنوان طرح اجرا شده را “بررسی میزان تاثیرگذاری نحوه تلفیق روش‌های مختلف اکسیداسیون پیشرفته (AOP) با روش تصفیه بیولوژیکی کمپوستینگ در حذف آلاینده‌های با منشا آلی موجود در لجن‌های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی” ذکر کرد و گفت: ذرات جامد موجود در نفت خام استخراج شده که در مخازن نفتی ذخیره می‌شود، به همراه ترکیبات دیگر مانند واکس و آب، مواد چسبناک لجنی را در کف مخازن پدید می‌آورند که همواره مشکل ‌ساز بوده و ضمن کاهش ظرفیت مخازن، مشکلات خوردگی را نیز در نقاط مختلف مخزن به دنبال دارد. 

وی لجن نفتی را یک ماده آلی پیچیده و خطرناک دانست و یادآور شد: وجود مواد سمی مانند سیکلوآلکان‌ها، آروماتیک‌ها، کربن‌های آلی فرار (VOCs) و نیمه‌فرار (مانند PAHs)، لجن‌های نفتی را به مواد بسیار خطرناک تبدیل می‌کند؛ از این‌رو دفن‌کردن این مواد و یا سوزاندن آنها بدون تصفیه یا پیش‌تصفیه، پیامدهای جدی زیست‌محیطی برای اکوسیستم و سلامت انسان در پی خواهد داشت.

طغیانی با تاکید بر اینکه با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، روش‌ صنعتی، مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست برای تصفیه و بی خطرسازی این لجن‌ها ارائه دادیم، اظهار کرد: در این پروژه روش‌های شیمیایی مختلفی مانند فنتون، اکسیداسیون با پرسولفات و الکتروفنتون بررسی و طی آن پس از مشخصه یابی لجن مورد نظر، مطالعات اولیه در خصوص انتخاب روش‌های شیمیایی آغاز شد و پس از انتخاب روش فنتون، اکسیداسیون پرسولفات و الکتروفنتون به عنوان روش‌های شیمیایی اکسیداسیون پیشرفته، طراحی آماری آزمایشات و مطالعات آزمایشگاهی را در آزمایشگاه بیوتکنولوژی و محیط زیست دانشکده مهندسی شیمی انجام دادیم.

مجری طرح، اضافه کرد: با تلفیق روش شیمیایی فنتون و روش زیستی کمپوستینگ، میزان کل هیدروکربن‌های نفتی حدود ۹۹ درصد حذف شدند؛ همچنین با استفاده از روش شیمیایی الکتروفنتون میزان حذف این ترکیبات حدود ۱۰۰ درصد به دست آمد.

وی با بیان اینکه نتایج این تحقیق در پالایشگاه‌ها، پخش فرآورده های نفتی و سایر بخش‌های صنعت نفت که در فرایند آن‌ها به میزان قابل توجهی لجن نفتی تولید می‌شود، قابل استفاده است، تاکید کرد: در صورتی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تمایل به اجرای این فرایند در بخش نیمه صنعتی و صنعتی را داشته باشد، آمادگی کامل برای پیاده‌سازی این طرح وجود دارد.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با اشاره به مزیت های رقابتی دستاوردهای این پروژه گفت: روش ارائه شده در این طرح بسیار مقرون به صرفه است، به طوریکه در شرایط اقتصادی کنونی کشور هزینه سربار چندانی به مجموعه وزارت نفت تحمیل نخواهد شد. به عبارت دیگر، میزان انرژی و مواد مصرفی به صورت حداقلی بهینه شده‌اند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این پروژه با راهنمایی دکتر نرگس فلاح دانشیار دانشکده مهندسی شیمی – معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با مشاوره صنعتی  مهندس عبدالزهرا طالبی  از شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اجرایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …