ارتزاق ۱۰ درصد جمعیت از صنعت فرش/ صادرات پشم مرغوب ایرانی به نام پشم دباغی

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران از اشتغال ۱۰ درصد جمعیت در صنعت فرش خبر داد و با تاکید بر لزوم توجه دولت به این صنعت، تصریح کرد: ما مخالف صادرات پشم دباغی هم که پشم نامرغوبی است هستیم، چرا که به اسم صادرات پشم دباغی، پشم مرغوب صادر می‌شود.

مرتضی حاجی آقامیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اشتغال فرش دستباف عموماً اشتغال اقشار آسیب پذیر و افراد روستایی است و اگر در اثر کاهش صادرات و بی توجهی دولت، این اشتغال از دست برود، این افراد به جامعه مصرف کننده شهری اضافه می‌شوند، گفت: این در حالی است که اشتغال در بخش فرش اشتغال ارزان قیمتی است که هزینه آن را بخش خصوصی پرداخت می‌کند.

اگر شاغلان حوزه فرد به شهرها مهاجرت کنند، به جای ۲۰ میلیون تومانی که بخش خصوصی برای ایجاد هر شغل پرداخت می‌کند، دولت باید نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان برای ایجاد اشتغال برای افرادی که تخصصی جز فرش ندارند هزینه کند، اما اهمیت اشتغال در ذهن مسئولان شکل نگرفته است. تلاش ما همیشه حفظ رقم صادرات بوده و حالا که صادرات افت داشته مسئولان فکر می‌کنند دیگر ارزش اهمیت دادن ندارد، اما آسیب وارده به جامعه از این نگاه خیلی بیشتر از کاهش ارزآوری صادرات فرش دستباف است.  

میری با اشاره به اشتغال دو میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت فرش دستباف اظهار کرد: اگر خانواده چهار نفری برای هرکدام در نظر بگیریم حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور از صنعت فرش دستباف ارتزاق می‌کنند که معیشت آنها باید برای مسئولین مهم باشد. فارغ از اینکه فرش دستباف مهم‌ترین هنر ملی و نماد فرهنگی ایران است.  

وی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق پشم از ایران،  با بیان اینکه پشم گوسفند ایرانی یکی از مواد اولیه و امتیازات فرش ایرانی نسبت به سایر کشورهاست، تصریح کرد: این کالا در کشورهای دیگر خریدار دارد و پول خوبی بابت آن می‌دهند. اما اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف به عنوان یک تشکل ملی و تخصصی مخالف صادرات پشم به عنوان مواد اولیه مرغوب فرش ایرانی است، چراکه امتیاز فرش ایران نباید در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.  

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف افزود: ما مخالف صادرات پشم دباغی هم که پشم نامرغوبی است هستیم، چرا که به اسم صادرات پشم دباغی، پشم مرغوب صادر می‌شود. البته صادرات پشم دباغی فقط در یک مقطع ممنوع و بعد مجدداً آزاد شد. اما در حال حاضر صادرات پشم مرغوب ممنوع است، اما احتمالا به طور غیر رسمی یا به اسم پشم دباغی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا،  پشمی است که بعد از کشتار حیوان از پوست آن جدا می‌شود این نوع پشم فقط در صنعت نساجی مورد استفاده دارد.  این گونه پشم فاقد بسیاری از ویژگیهای پشم مرغوب بوده و در تقسیم بندی از نظر مرغوبیت در مرحله آخر قرار دارد و بسیار کم کیفیت است. این نوع پشم دارای الیافی کوتاه است و فاقد کوتیکول می باشد و در رنگ پذیری بسیار درصد کمی نسبت به پشم‌های مرغوب دارد و خاصیت رنگپذیری خوبی ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …