از ایجاد باغ ذخایر ژنتیکی خراسان جنوبی تا حل مشکل نهاده‌های دامی

ایسنا/خراسان جنوبی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سفر به خراسان جنوبی مقرر شد باغی از ذخایر ژنتیکی استان شامل؛ زرشک، زعفران و عناب تهیه و حفظ شود.

کاظم خاوازی، دوشنبه شب ۱۳ مهرماه در کنفرانس خبری جمع‌بندی سفر دو روزه‌اش به خراسان جنوبی با اشاره به منابع آب استان و کمبودی که در مورد منابع آب وجود دارد، اظهار کرد: در این راستا در این سفر تصمیم گرفته شد برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی سهمیه قائل نشویم و بدون محدودیت برای متقاضیان اعتبارات درنظر گرفته شود؛ این امر کمک بسیاری برای تقویت سیستم‌های نوین آبیاری خواهد بود تا سطح آن در استان به طور گسترده‌ای افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این تصمیم تاکنون در استان‌های دیگر گرفته نشده است، افزود: مطلب دیگر بحث قنوات است که مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی با استاندار خراسان جنوبی پیگیر تفاهم‌نامه‌ای در رایزنی با سازمان برنامه و بودجه شویم تا اعتباری برای رفع مشکلات لایروبی و احیای قنوات اخذ شود و سپس با کمک نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه در برنامه ۱۴۰۰ بحث قنوات را به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در بحث تحقیقات مقرر شد یک باغ مادری عناب و زرشک در استان احداث شود که منشا تکثیر رقم‌های مختلف برای توسعه باغبانی صحیح خواهد بود.

خاوازی با بیان اینکه تعداد باغ‌های مادری در کل کشور کم است، افزود: با توجه به اینکه استان موطن اصلی عناب و زرشک است، احداث باغ مادری می‌تواند به توسعه و پایداری این محصولات کمک کند.

وی ادامه داد: در این سفر قرار شد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سهمیه جذب اعضای هیات علمی خود را نسبت به استان‌های دیگر افزایش دهد و مقرر شد سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، برنامه‌ای را برای توسعه محصولات کم آب بر در دستور کار خود قرار دهند و این سازمان کمک کند تا آزمایشگاه کشت بافت مرکز تحقیقات راه‌اندازی شود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: اجازه این امر داده خواهد شد که ژئوپلاسم عناب استان با ژئوپلاسم‌های بخش خصوصی مبادله شده تا ژئوپلاسم‌های استان کامل شود.

خاوازی با بیان اینکه همچنین مقرر شد باغی از ذخایر ژنتیکی استان شامل؛ زرشک، زعفران و عناب تهیه و حفظ شود، تصریح کرد: در حوزه باغبانی و توسعه روستایی مقرر شد شش هزار هکتار از اراضی برای کشت گیاهان دارویی از سهمیه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به استان اختصاص داده شده و سازمان جنگل‌ها بذرپاشی گونه‌های مقاوم در مراتع را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی نیز موظف شد خرید زرشک را در دستور کار جدی قرار دهد و تقاضای بازار را به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: همچنین مقرر شد نمایندگان مجلس، استاندار و وزارت جهاد کشاورزی بحث تخصیص تسهیلات برای خرید محصول زعفران را در دستور کار قرار داده و سهمیه استان را پیگیری کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش اعتبارات منابع طبیعی استان به میزان ۱۵ درصد، ادامه داد: در حوزه جنگل، مرتع و آبخیزداری نیز تجهیزاتی از قبیل یک دستگاه خودرو، دو دستگاه موتورسیکلت و سایر موارد در اختیار استان قرار می‌گیرد.

خاوازی بیان کرد: برای تامین سهم دولت در صندوق حمایت از منابع ملی، اهدای بی سیم و سایر تجهیزات و تقویت برنامه‌های بیابان زدایی از دیگر موضوعاتی بود که در حوزه منابع طبیعی در این سفر مصوب شد.  

وی با بیان اینکه مقرر شد مشکل اراضی باقیمانده منطقه باغستان شهر اسلامیه فردوس با مشارکت راه و شهرسازی در دستور کار جدی قرار گرفته و حل شود، تصریح کرد: توسعه پرورش ماهی آرتمیا و تیلاپیا از دیگر موضوعاتی است که در این سفر به اهمیت آن پرداخته شد و با توجه به وجود ظرفیت بسیار خوب استان در این حوزه قرار شد تفاهم‌نامه‌ای بین موسسه علوم شیلاتی که از دانش فنی برخوردار است و استان خراسان جنوبی منعقد شود.

خاوازی بیان کرد: استعداد استان به علت وجود منابع آب شور برای پرورش این ماهی‌ها فوق‌العاده است و درخصوص صدور مجوزها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص نهاده‌های دامی نیز مقرر شد تخصیص ویژه‌ای برای استان درنظر گرفته شود چراکه بسیاری از واحدهای دامداری سنتی هستند که شاید از این نهاده‌ها محروم باشند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای این منظور سهمیه ۱۰ هزار تنی جو در مرحله نخست به استان اختصاص می‌یابد و در زمینه درخواستی که استاندار برای تامین نهاده دامی در استان داشته‌اند نیز بخشی همراه با این سهمیه به استان اختصاص خواهد یافت.

خاوازی یادآور شد: درخصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی در این سفر مقرر شد برای سرمایه‌گذارانی که به استان ورود پیدا کنند، بانک کشاورزی با اولویت احداث بارگاه زرشک، عناب و سردخانه‌ها و سایر صنایع مرتبط، بدون محدودیت تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد تا پایان دولت ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌ بهره در اختیار متقاضیان طرح‌های مختلف بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی قرار گیرد که این تسهیلات در بخش گلخانه ۲۰۰ میلیارد تومان، طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی ۱۰۰ میلیارد تومان، گیاهان دارویی ۵۰ میلیارد تومان و دام و طیور ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.



انتهای پیام 

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …