از بقچه ۷ میلیونی تا روتختی ۲۵ میلیون تومانی!

پته‌دوزی را به عنوان هنری زنانه در استان کرمان می‌شناسند. هنری کهن که سال‌هاست جای خود را در خانه‌های مردم باز کرده است و حتی افزایش قیمت آن نیز نتوانسته از میزان محبوبیتش کم کند. 

به گزارش ایسنا، هنر پته‌دوزی سابقه تاریخی مشخصی ندارد و ریشه پیدایش آن اغلب با افسانه‌های بومی گره خورده است؛ البته برخی از تاریخ‌نویسان شکوفایی پته‌دوزی را در زمان صفویه عنوان کرده‌اند. قدیمی‌ترین پته موجود که دارای تاریخ بوده هم‌اکنون روپوش مقبره شاه نعمت‌الله ولی در ماهان کرمان است که مربوط به سنه ۱۲۸۰ هجری قمری است. این اثر حاصل کار ۱۶ زن در طول دو سال به طور مداوم است و از جمله ظریف‌ترین پته‌های موجود محسوب می‌شوند. 

این هنر مخصوص بانوان استان کرمان است که با کمک سوزن، نقوش را برای روی زمینه پارچه پشمی ضخیمی به نام عریض یا شال می‌دوزند. پته‌دوزی را اغلب برای بقچه، روبالشی، سجاده، ک.سن، رومیزی، پرده و … استفاده می‌کنند.

بهاره بهارستانی ـ تولیدکننده پته در استان کرمان ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت این هنر، با تاکید بر اینکه پته‌دوزی رشته‌ای زنانه در استان کرمان محسوب می‌شود، می‌گوید: پته‌دوزی در استان کرمان از جایگاه خوبی برخوردار است و حتی در مدارس نیز آموزش داده می‌شود؛ البته طبیعتا الان با آمدن شبکه‌های اجتماعی و ورود دنیای مدرن، میزان استقبال جوانان به یادگیری این رشته کمتر شده است، اما در مجموع می‌توان گفت که تقریبا تمام زنان کرمانی پته‌دوزی می‌دانند. در این میان طبیعتا تعداد کسانی که در این زمینه فعالیت حرفه‌ای می‌کنند، کمتر است. 

او با بیان اینکه تقریبا در تمام خانه‌های کرمانی‌ها صنایع پته‌دوزی وجود دارد، ادامه می‌دهد: البته در این روزها وضعیت فروش به خاطر شرایط اقتصادی با شکل مواجه شده است، اما باز هم خوب است. به هر حال کرمانی‌ها مشتری اصلی پته هستند و مخصوصا برای خرید جهاز بسیار از پته استفاده می‌کنند. 

بهارستانی همچنین درباره قیمت پته در استان کرمان، اظهار می‌کند: کمترین قیمت پته‌ای که به اندازه پیش‌دستی میوه‌خوری باشد حداقل ۱۰۰ هزار تومان است و گران‌ترین آن هم بستگی به موارد مختلف دارد. به عنوان مثال الان بزرگترین قطعه پته ما ۶ متری است که برای روتختی استفاده می‌شود و حدود ۲۵ میلیون تومان است؛ البته این قیمت برای نخ شیمیایی یعنی همان نخ‌های پشمی که از قدیم بوده‌، است. نخ‌های گیاهی که جدید آمده‌اند، قیمت‌های بالاتری دارند؛ به عنوان مثال یک بقچه یک در یک گیاهی، ۷ میلیون تومان ولی همان بقچه با نخ شیمیایی حدودا سه میلیون تومان است. 

این تولیدکننده یادآور می‌شود: پته بخشی از زندگی کرمانی‌ها را تشکیل داده و انگار جزو رسم و رسومات آنها است. به خاطر همین نیز با وجود افزایش قیمت، اما هنوز هم پته طرفداران زیادی در استان دارد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …