از شناسایی محوطه های پارینه سنگی تا ثبت ملی سیلوی گندم بیرجند

پروژه «بررسی و شناسایی باستان شناسی محوطه های پارینه سنگی شهرستان فردوس بخش مرکزی دهستان حومه» به شناسایی بیش از ۳۰ محوطه پارینه سنگی در این منطقه منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی صدرایی سرپرست هیئت باستان شناسی اعلام کرد: شرق فلات ایران یکی از ناشناخته‌ترین مناطق ایران در عصر پلیئستوسن به شمار می‌رود، به نحوی که به سختی می‌توان محوطه‌ای را یافت که با قطعیت بتوان از آن به عنوان استقراری از این دوره یاد کرد. 

این باستان شناس افزود: این در شرایطی است که پیشینه مطالعات پارینه سنگی در این منطقه به بیش از هفت دهه قبل برمی‌گردد ولی پس از آن به مرور مطالعات صورت گرفته نه به شکل هدفمند، که عمدتا به شکل موردی انجام گرفته‌اند، اتفاقی که در تحلیل مباحث پیچیده حیطه پارینه سنگی چندان راهگشا نیست. 

او افزود: این درحالی است که در رشته کوه‌های زاگرس و بخصوص در فلات مرکزی ایران، در یک دهه گذشته پژوهش‌های دامنه‌داری انجام شده و به نتایج قابل اتکا و چشمگیری دست یافته‌اند.

وی با تاکید بر این‌که این مهم در رابطه با شرق و شمال شرق ایران کاملا متفاوت است، ادامه داد: گویی شرق فلات در عصر پارینه سنگی خالی از هرگونه زیست انسان ریخت بوده و این درحالی است که موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی در این گستره، پتانسیل‌های چشمگیری را برای جذب گروه‌های شکارورز _گردآورنده فراهم می‌کرده، اتفاقی که در خلال بررسی‌های پارینه سنگی شهرستان فردوس نمود می‌یابد. 

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان این‌که عملیات بررسی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان فردوس علی رغم گرمای طاقت فرسا، به شکل کاملا پیمایشی انجام و به شناسایی بیش از ۳۰ محوطه از دوران پارینه سنگی منجر شد، گفت: بررسی های انجام گرفته در شهرستان فردوس خراسان جنوبی نخستین گام در جهت انجام مطالعات سامانمند در این بخش از فلات ایران به شمار می رود و امیدواریم تا با پیگیری این مطالعات در این بخش از فلات، به سکوت دانش ما از دوران پارینه سنگی در شرق ایران پایان داده شود.

سیلوی گندم در بیرجند

همچنین حسنعلی فولادی  _ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی _ از ثبت آسباد فلارگ و سیلوی گندم بیرجند در فهرست آثار ملی و آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی خبر داد.

 وی با بیان این‌که آسباد فلارگ در بخش مرکزی دهستان القورات و در روستای فلارگ به دلیل داشتن شأن ملی و تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، ادامه داد: سیلوی گندم بیرجند در بخش مرکزی و در شهر بیرجند نیز در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی ثبت شد.

او گفت: با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و میراث ناملموس این شهرستان و معرفی هرچه بهتر این آثار، گام های ارزنده ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …