استاد پیشکسوت مؤسسه سرم سازی رازی درگذشت

دکتر اسدالله توسلی، عضو وابسته گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم و استاد پیشکسوت مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا، دکتر اسدالله توسلی در سال ۱۳۱۵ در شهرستان زرند ساوه متولد شد. پس از گذراندن دوره دبیرستان در مدرسه رازی و دوره دکتری در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، وارد مؤسسه رازی شد و پس از آن به کشورهای فرانسه و امریکا رفت و دکتری تخصصی خود را در رشته های بیماری های طیور، ویروس شناسی انسانی، ایمونولوژی و واکسینولوژی از دانشگاه کلود برنارد لیون فرانسه، انستیتو پاستور پاریس و دانشگاه دیویس کالیفرنیا دریافت کرد.

وی زیر نظر استادانی چون دکتر مرتضی کاوه، دکتر ولی الله سهراب، دکتر منوچهر بهارصفت، دکتر عزیز رفیعی، دکتر رضا حضرتی، دکتر حسین میرشمسی و دکتر حمزه رامیار در مؤسسه رازی، پروفسور لپین، پروفسور شارل مریو و پروفسور فونتن در فرانسه، پروفسور بنکوفسکی، پروفسور آدلر و پروفسور یاماموتو در امریکا تحت تعلیم قرار گرفت.

بر اساس اعلام روابط عمومی فرهنگستان علوم، این استاد پیشکسوت از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۷۹ در مؤسسه رازی مشغول به فعالیت بود و در دوره ای نیز قائم مقامی این مؤسسه را به عهده داشت، دکتر توسلی در این مدت بیش از ۵۰ مقاله و کتاب به زبان های فارسی، فرانسه و انگلیسی چاپ کرد. وی که صاحب مدال علمی، تحقیقاتی و فرهنگی پالم آکادمیک کشور فرانسه است، از بنیانگذاران بخش تحقیق و تشخیص بیماری های طیور مؤسسه رازی بود و واکسن های پاستورلوز طیور و لارنگو تراکئیت برای نخستین بار در ایران و در مؤسسه رازی توسط ایشان ساخته شد. دکتر اسدالله توسلی عضو وابسته گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و از بنیانگذاران بنیاد مِریورازی بود

خبرگزاری دانشجویان ایران ضایعه درگذشت این استاد فقید را به خانواده ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت می گوید و برای آن استاد فقید علو درجات در درگاه باریتعالی مسألت می دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …