اعطای تسهیلات ۶۰۰۰ میلیارد ریالی معدنی در قالب وجوه اداره‌ شده و تسهیلات تلفیقی

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، توافقنامه‌ای سه جانبه میان معاونت معدنی وزارت صمت، بانک صنعت و معدن و همچنین صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی امضا شد که براساس آن شرایط دریافت و بازپرداخت تسهیلات از سوی مدیرعامل بانک صنعت و معدن تشریح شد.

به گزارش ایسنا، براین اساس حسین مهری- مدیرعامل بانک صنعت و معدن- با بیان اینکه این توافقنامه سه جانبه، به منظور اعطای تسهیلات معدنی به میزان ۶۰۰۰ هزار میلیارد ریال به امضای طرفین رسیده است، اظهار کرد: توسعه بخش معادن در کشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به تنوع و حجم مواد معدنی در اقصی نقاط کشور و سیاست‌های کلی نظام، تاکیدات مقام معظم رهبری و دولت برای توسعه این بخش و جلوگیری از خام‌فروشی، وزارت صمت اقدامات خوبی را آغاز کرده و اعطای تسهیلات در قالب توافقنامه سه جانبه از جمله همین اقدامات ویژه است.

وی افزود: در قالب این توافقنامه مبلغ ۶۰۰۰ هزار میلیارد ریال پرداخت خواهد شد، ۲۰۰۰ میلیارد ریال آن منابعی است که در بودجه پیش‌بینی شده و معاونت امور معادن و صنایع معدنی روند تخصیص آن را پیگیری خواهد کرد.  ۴۰۰۰ میلیارد ریال نیز توسط بانک صنعت و معدن و از محل منابع داخلی تامین خواهد شد. براین اساس تسهیلات پرداختی به دو روش تسهیلات وجوه اداره شده و تسهیلات با نرخ سود و کارمزد حمایت مشروط یعنی تسهیلات تلفیقی خواهد بود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن تصریح کرد: واحدهای متقاضی تسهیلات وجوه اداره شده، باید به سازمان‌های صمت استان‌ها مراجعه کنند. سپس در چارچوب تعریف شده پس از بررسی‌های اولیه طرح و بررسی موارد در کمیته ویژه در معاونت معادن و صنایع معدنی و پس از معرفی به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در نهایت متقاضیان به بانک صنعت و معدن معرفی می‌شوند و تسهیلات بدون هیچگونه دخالتی در تأیید اهلیت و صلاحیت طرح از سوی بانک پرداخت می‌شود.

با ابلاغ معاونت معدنی وزارتخانه؛ پرداخت تسهیلات از هفته آینده آغاز می‌شود

مهری اعلام کرد: از هفته آینده پرداخت تسهیلات با ابلاغ معاونت معادن و صنایع معدنی به استان‌ها عملیاتی می‌شود و واحدهای متقاضی از طریق شعبات استانی و شعبه مرکزی و فولاد بانک صنعت و معدن در تهران می‌توانند پیگیری‌های لازم برای دریافت تسهیلات مورد تقاضای خود را انجام دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه، در روش پرداخت تسهیلات با نرخ سود و کارمزد حمایتی مشروط که به صورت تسهیلات یارانه‌ای اعطا می‌شود، گفت: پرداخت از طریق منابع بانک بوده و از طریق بانک روند بررسی اهلیت و صلاحیت متقاضی انجام می‌شود که البته با معرفی معاونت معادن و صنایع معدنی و سازمان‌های صمت استان‌ها خواهد بود. همچنین در روش اول(وجوه اداره شده)، منابع به صورت قرض‌الحسنه بوده و یارانه خوبی مشمول تسهیلات پرداختی می‌شود و در روش دوم بین ۰ تا ۶ درصد یارانه نرخ سود پرداخت خواهد شد.‌

سو تسهیلات ۱۲ تا ۱۸ درصد پیش‌بینی شده است

مهری خاطرنشان کرد: سود تسهیلات نیز بین ۱۲ تا ۱۸ درصد پیش‌بینی شده و همچنین بازپرداخت تسهیلات پنج ساله با شش ماه دوره مشارکت و شش ماه دوره تنفس و ۴۸ ماه دوره بازپرداخت خواهد بود. در تسهیلات وجوه اداره شده ۲۵ درصد تسهیلات باید حداقل آورده متقاضی و در تسهیلات تلفیقی نیز این مبلغ ۲۰ درصد پیش‌بینی شده است. صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی مسئولیت ضمانت تسهیلات را برعهده دارد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: در ۱۰ سال اخیر بالغ بر سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تسهیلات از سوی بانک صنعت و معدن به زنجیره تولیدات معدنی کشور پرداخته شده است. همچنین ۶۶ هزار میلیارد ریال نیز از محل منابع داخلی و توسط این بانک به صورت تسهیلات به ۱۱ رسته معدنی تزریق شده است.

وی در پایان تاکید کرد: در قالب تفاهم‌نامه سه جانبه پرداخت تسهیلات معدنی که امروز به امضا رسید، ظرفیت جدیدی از پرداخت تسهیلات به این بخش فرآهم شده و روش‌های پرداختی نیز بسیار آسانتر از گذشته شده است.

احیای ۲۰ درصد از معادن غیر فعال کشور در دستور کار وزارت صمت

همچنین در مراسم امضای تفاهم‌نامه سه جانبه اعطای تسهیلات معدنی، داریوش اسماعیلی-معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت- اظهار کرد: در برنامه اجرایی مورد نظر بخش معدن در سال ۱۳۹۹ یکی از مهمترین موارد، فعال‌سازی ۲۰ درصد از معادن غیر فعال در سطح کشور است که این راستا همه مشکلات و مسائل مرتبط با این موضوع احصا و در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: همه این فعالیت‌ها در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت جایگزینی درآمدهای بخش معدنی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی برای درآمدهای نفتی کشور انجام می‌شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۲۶ درصد از دلایل تعطیلی معادن در سطح کشور، به سبب عدم تامین نقدینگی و تزریق منابع مالی مورد نیاز است.

اسماعیلی هدف این تفاهمنامه سه جانبه اعطای تسهیلات معدنی که امروز میان طرفین به امضا رسید،  شتابدهی و تقویت اقدامات توسعه‌ای در بخش معادن و صنایع معدنی کشور دانسته و گفت: در این تفاهم نامه هر سه حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری مدنظر قرار گرفته وهمانطور که جناب مهری اعلام کردند، بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد ریال پرداخت تسهیلات پیش‌بینی شده است.

توسعه استخراج و افزایش تولیدات و محصولات معدنی با هدف جلوگیری از خام‌فروشی نیز از الویت‌های وزارت صمت

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با توجه به تمهیدات اتخاذ شده برای تزریق منابع مالی به بخش معدن، مشکلی وجود ندارد و در همین راستا آیین‌نامه‌ها و مقررات مورد نیاز تدوین و شرایط برای تقاضای تسهیلات به صورت الکترونیکی نیز مهیا شده است. امسال علاوه بر برنامه احیای معادن غیرفعال، توسعه برنامه استخراج و افزایش تولیدات و محصولات فرآوری شده بخش معدن با هدف جلوگیری از خام‌فروشی در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

این مقام مسئول در وزرات صمت تصریح کرد: اعطای تسهیلات سهل‌الوصول در بخش معادن و صنایع معدنی از اهداف اصلی شورای عالی معادن بوده و در همین راستا و در دو قالب به میزان ۶۰۰۰ میلیارد ریال و ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پیش‌بینی شده است.

وی افزود: با توجه به افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به ۵۰۰ میلیارد تومان و امکان صدور ضمانت نامه تا سه هزار میلیارد تومان، شرایط بسیار خوبی برای اعطای تسهیلات در بخش معادن و صنایع معدنی کشور فراهم آمده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، عدم نیاز به ارائه وثایق خارج از طرح را از جمله مزایای ویژه تسهیلات پیش‌بینی شده دانسته و گفت: خود معادن با ارزیابی انجام شده می‌توانند به عنوان وثیقه تسهیلات معرفی شوند و در رهن صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت معدنی قرار گرفته و ضمانتنامه‌های لازم جهت دریافت تسهیلات را دریافت نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …