افتتاح راه‌آهن خواف-هرات تا آبان ماه +جزییات/ قطار ایران به افغانستان رسید

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور از افتتاح خط ریلی ۱۳۹ کیلومتری خواف-هرات تا پایان قطعه سوم در آبان ماه امسال خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه مسافران به غیر از مراحل اداری می‌توانند حدود ۹۰ دقیقه از خواف تا ایستگاه روزنک افغانستان با قطار سفر کنند و پس از یک ساعت از طریق جاده حدود ۶۰ کیلومتری به هرات برسند.

به گزارش ایسنا، پروژه راه آهن خواف – هرات که از سال‌های ۱۳۸۱ – ۱۳۸۲ استارت خورده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمعتیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده اند. این خط ریلی که قرار بود تا پایان سال گذشته به بهره‌برداری برسد به دلیل آنچه ناامنی در خاک این کشور همسایه عنوان می‌شد به تاخیر افتاد و حالا به نظر می‌رسد آماده بهره‌برداری بوده و آبان ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور – در این باره به ایسنا گفت: سه قطعه از خط ریلی خواف-هرات که به طول ۱۳۹ کیلومتر از ایستگاه خواف تا ایستگاه روزنک در افغانستان است در تعهد ایران بوده که تقریبا آماده شده و تمام تلاش‌مان این است که تا آبان ماه آن را افتتاح کنیم.

وی افزود: از این ۱۳۹کیلومتر ۱۹ کیلومتر قبل افتتاح شده و ۱۲۰ کیلومتر را ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسانیم و طرف افغانستانی بر اساس آخرین مذاکرات صورت گرفته برای قطعه چهارم ۸۲ کیلومتری این خط ریلی مقرر شده که از ایستگاه روزنک تا هرات را با قراردادی که اخیرا با قزاقستان امضاء کرده‌اند به پایان برسانند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: این خط ریلی شش ایستگاه از خواف تا روزنک دارد که دو ایستگاه شمعتیغ و روزنک مسافری بوده و چهار ایستگاه دیگر سبقت – تلاقی هستند و مسافران از ایستگاه خواف می‌توانند با حدود یک ساعت و نیم سیر به روزنک و پس از آن نیز از طریق جاده حدود یک ساعت بعد به هرات برسند. البته پس از راه‌اندازی قطعه چهارم که تا ده روز آینده از سوی قزاق‌ها مراحل عملیاتی آن آغاز می‌شود، از خواف ایران از طریق ریل به هرات متصل خواهد شد.

خطیبی با بیان اینکه این سه قطعه در تعهد ایران بوده است، گفت: تا کنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان صرف این پروژه ریلی شده است که با قیمت‌های امروز بیش از هزار میلیارد تومان برای راه‌آهن خواف-هرات هزینه کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، پروژه راه آهـن خواف – هرات  به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه  در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود. مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را بصورت زیرگذر قطع می‌کند. همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمعتیغ می‌رسد. از همین تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …