افزایش قیمت‌هایی که تاثیر چندانی در افزایش درآمد تولیدکنندگان ندارد

یک فعال بخش کشاورزی گفت: متاسفانه سوء استفاده برخی از افراد و تعدد حلقه‌های واسط در زنجیره‌های تولید تا مصرف در افزایش قیمت‌های محصولات کشاورزی تاثیر مستقیم گذاشته و این در حالی است که افزایش قیمت‌ها تاثیر چندانی در افزایش درآمد تولیدکنندگان ندارد.

سید وحیدرضا ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از چالش های اساسی در بخش کشاورزی و درآمدزایی کشاورزان چگونگی عرضه محصولات کشاورزی تولیدی، دسترسی به بازار های مصرف کنندگان و پائین بودن سهم دریافتی کشاورزان از قیمتی است که مصرف کنندگان نهایی پرداخت می کنند، اظهار کرد: از نگاه مصرف کنندگان نهایی پرداختی آنها بابت قیمت محصولات کشاورزی و باغی واقعی نیست.

وی ادامه داد: چگونگی عرضه محصولات کشاورزی و دستیابی مصرف کنندگان به قیمت های عادلانه یا به عبارت دیگر تنظیم بازار مصرف و تعادل بخشی به قیمت های پرداختی توسط مصرف کنندگان نهایی از چالش های اساسی در بخش کشاورزی و اقتصاد ملی است.

این فعال بخش کشاورزی اضافه کرد: در اینجا نقش تشکل‌ها، تعاونی‌های روستایی و کشاورزی و رویکرد بازار محور آنها بعنوان متولیان واقعی تولیدکنندگان بخش کشاورزی و نمایندگان آنها در عرضه محصولات کشاورزی نمایان می شود. تعاونی ها و تشکل های کشاورزی و روستایی با وارد شدن به عرصه تنظیم بازار و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی بعنوان نمایندگان تولیدکنندگان می توانند از یک سو موجبات افزایش درآمد تولیدکنندگان و اعضای خود را فراهم کرده و از سوی دیگر در عرضه مستقیم محصولات به مصرف کنندگان و کاهش تعداد حلقه های واسط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نقش اساسی ایفا کنند. این رویکرد در برخی از زمان ها نقش و اهمیت دو چندان پیدا می کند.

مدیرعامل اسبق اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی باغداران ایران تصریح کرد: متاسفانه سوء استفاده برخی از افراد و تعدد حلقه های واسط در زنجیره های تولید تا مصرف در افزایش قیمت های محصولات کشاورزی تاثیر مستقیم گذاشته و این در حالی است که افزایش قیمت ها تاثیر چندانی در افزایش درآمد تولیدکنندگان ندارد و نقشی در اقتصاد ملی ایفا نمی کند. بعنوان مثال می توان به افزایش قیمت های ناگهانی محصولات باغی از جمله سیب درختی، پرتقال و کیوی در هفته های گذشته نام برد که در این افزایش قیمت هم تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان متضرر شده اند. حتی این افزایش قیمت به نحوی بوده است که موجبات نارضایتی مقام رهبری و تذکر ایشان را فراهم کرده است.

ابطحی با اشاره  به اینکه شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی بعنوان باسابقه ترین بنگاه های اقتصادی اجتماعی برآمده از درون روستاها وظایف متنوعی برعهده دارند، گفت: از جمله این وظایف به نقش موثر آنها در تولید محصولات کشاورزی، تهیه و تامین نهادهای کشاورزی و در تکمیل حلقه های زنجیره های تولید تا مصرف در فرآیند های جمع آوری، فرآوری، بسته بندی و عرضه محصولات کشاورزی و حمایت از تولید می توان اشاره کرد.

وی در ادامه گفت:بسیاری از این تشکل‌ها با حمایت اعضای خود که تولیدکنندگان واقعی هستند نسبت به عرضه محصولات بصورت مستقیم و با کاهش هزینه‌های غیر ضرور و حداقل هزینه ها نسبت به عرضه محصولات کشاورزی اقدام کرده اند. خوشبختانه این اقدام موثر تشکل‌ها و تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در کاهش قیمت‌های محصولات باغی تاثیر بسزایی داشته است و این روند کاهشی در قیمت ها همچنان ادامه دارد. البته ممکن است برخی از افراد و ساختارهای مرتبط با سوداگران در عرضه محصولات کشاورزی و باغی مخالف باشند که این خود نشان دهنده نقش درست و عملکرد مثبت تشکلها در عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و باغی است. بنابراین اگر این تشکل ها در طول سال به نقش خود عمل کنند و بعنوان نمایندگان واقعی تولیدکنندگان نسبت به عرضه محصولات اقدام کنند تاثیرات مثبت آن در طول سال نمایان بوده و در کاهش تعداد شبکه‌های سوداگری در عرضه محصوالات کشاورزی تاثیر خواهند داشت.

این فعال بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: این انتظار وجود دارد که در طول سال و با برنامه ریزی منسجم و هدفمند موجبات مداخله تشکلها  در بازارهای محصولات کشاورزی فراهم شود. به طور یقین این مداخله هم به نفع اعضای تشکل ها بوده و هم کام مصرف کنندگان را شیرین خواهد کرد.

به گفته وی مداخله تشکل ها در عرضه مستقیم محصولات کشاورزی این امید را ایجاد می‌کند که تولیدکنندگان با جدیت بیشتری در تولید محصولات کشاورزی فعالیت کند و مصرف کنندگان نهایی نیز از قیمتهای عادلانه‌تری برخوردار شوند. ذکر این نکته هم اهمیت دارد که اگر تشکل‌ها در تکمیل وظایف خود به عرضه مستقیم محصولات اقدام کنند این ظرفیت برای آنها به وجود خواهد آمد که در صادرات محصولات کشاورزی نیز نقش آفرینی داشته باشند و با تعادل بخشی به بازار مصرف داخلی نقش موثر در تامین محصولات کشاورزی جهت بازارهای صادراتی را ایفا کند. در این صورت این تعادل بخشی به قیمتها از ممنوعیت های ناگهانی صادراتی جلوگیری کرده و جایگاه بازارهای صادراتی حفظ خواهد شد.

ابطحی در پایان گفت: در اینجا نقش دولت‌ها، سیاستگذاران و قانون نویسان در حمایت از تشکل‌ها اهمیت پیدا می‌کند که با سیاست‌گذاری و قانونگذاری درست در جاهایی که قانون شفاف نبوده و نیاز به تفسیر یا وضع قوانین جدید است در حمایت از تشکل ها، تعاونی‌های روستایی و کشاورزی نقش خود را ایفا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …