اوپک: تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال احیا می‌شود

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ بهبود پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، اوپک پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۸۹ میلیون بشکه در روز معادل ۶.۵ درصد رشد می کند که اندکی بالاتر از پیش بینی ماه گذشته این سازمان است. اما این گروه پیش بینی خود از میزان تقاضا در نیمه اول سال را کمتر کرد.

در گزارش اوپک آمده است: پیش بینی می شود مجموع تقاضا برای نفت به ۹۶.۳ میلیون بشکه در روز برسد و عمده مصرف در نیمه دوم سال مشاهده خواهد شد. رشد تقاضای امسال کاهش شدیدی که در سال ۲۰۲۰ پیش آمد را جبران نخواهد کرد زیرا انتظار می رود سفر و رفت و آمد تا پایان سال ۲۰۲۱ ضعیف بماند.

جدیدترین پیش بینی ها می تواند دیدگاه محتاطانه ای که در میان اعضای اوپک و متحدانشان در گروه اوپک پلاس در خصوص روند تسهیل محدودیت عرضه وجود دارد را تقویت کند. وزیران گروه اوپک پلاس در نشست پنج شنبه گذشته تصمیم گرفتند محدودیت عرضه فعلی را در آوریل ادامه دهند.

نفت عمده رشد قیمتی که داشت را پس از انتشار این گزارش حفظ کرد و نزدیک به ۶۹ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمتها ماه میلادی جاری با امیدواری به احیای اقتصادی و ادامه محدودیت عرضه اوپک پلاس، به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا صعود کردند.

اوپک با انتظار برای تسریع فعالیت اقتصادی در اواخر نیمه اول سال، پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان را از ۴.۸ درصد به ۵.۱ درصد افزایش داد. با این حال پیش بینی می کند محدودیتهای رفت و آمد همچنان به تقاضا برای نفت لطمه بزند.

گزارش اوپک نشان داد تولید نفت اوپک در فوریه که اکثر اعضای این گروه محدودیت عرضه را در سطح ژانویه حفظ کردند و عربستان سعودی به وعده خود برای کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز عمل کرد، کاهش یافت.

تولید نفت اوپک ماه میلادی گذشته با ۶۵۰ هزار بشکه در روز کاهش، به ۲۴.۸۵ میلیون بشکه در روز رسید که عمده این کاهش مربوط به عربستان سعودی بود. ریاض به اوپک اعلام کرد تقریبا کل کاهشی که متعهد شده بود را انجام داده است و تولیدش را به میزان ۹۵۶ هزار بشکه در روز کاهش داده و به ۸.۱۴۷ میلیون بشکه در روز رسانده است.

عربستان سعودی هفته گذشته همزمان با تصمیم اوپک پلاس برای ادامه محدودیت عرضه، کاهش تولید یکجانبه خود را به مدت یک ماه دیگر در آوریل تمدید کرد.

اوپک پلاس سال گذشته به منظور حمایت از بازار در بحبوحه فروپاشی تقاضا، محدودیت عرضه ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت. این محدودیت عرضه تا فوریه حدود ۸.۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

با ادامه این محدودیتها، رقیبان این گروه میزان عرضه خود را افزایش می دهند. اوپک پیش بینی خود از رشد تولید غیراوپک را به یک میلیون بشکه در روز افزایش داد که عمدتا از سوی کانادا، آمریکا، نروژ و برزیل خواهد بود اما انتظار می رود تولید نفت شیل آمریکا کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، با توجه به پیش بینی عرضه بالاتر از سوی تولیدکنندگان غیراوپک، اوپک برآوردش از تقاضای جهانی برای نفت این گروه در سال میلادی جاری را به ۲۷.۳ میلیون بشکه در روز کاهش داد. این میزان به معنای آن است که فضا برای بالاتر رفتن میانگین تولید اوپک در سال ۲۰۲۱ وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …