ایران به سومین بازار بزرگ دارویی منطقه تبدیل شد

با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، در شرایط تحریم‌ها به سومین بازار دارویی منطقه تبدیل شدیم.

به گزارش ایسنا، توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری دارو در کشور، ایران را به سومین بازار دارویی منطقه تبدیل کرد، آن هم در شرایط تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن. این اتفاق هم ناشی از تلاشی فناورانه و نوآورانه است که به دست شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق رقم زده شد. پیش از این بسیاری از داروهای مورد نیاز کشور با هزینه‌های گزاف و چالش‌های وارداتی تامین می‌شد؛ اما امروز با تلاش‌های صورت گرفته، بیش از ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز داخلی را توانمندان خودمان تولید می‌کنند.

البته این بازار نیازمند حمایت جدی است تا خلا حدود یک میلیارد دلاری آن برطرف شود. بر اساس آمارهای موجود در کشور، در حال حاضر یک شکاف یک میلیارد دلاری در این زمینه وجود دارد که قرار است به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با کمک دانش‌بنیان‌ها این شکاف پر شود؛ موضوعی که می تواند جایگاه ایران در حوزه دارو را در منطقه و جهان ارتقا دهد.

ایران دارای بزرگ‌ترین استارتاپ‌های دارویی در منطقه است و برخی از این محصولات تولیدی به کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود. اما برای پر کردن خلا موجود در بازار نیاز است که حمایت‌ها از فناوران این حوزه بیشتر شود و بازار داخلی این محصولات توسعه یابد.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست‌جمهوری، صنعت دارو هم مثل همه صنایع از سه بخش تولیــد، بازاریابــی و توســعه تشـکیل می‌شـود. به مدد فناوران کشور، در بخش تولید گام‌های موثری برداشته شده و تا سال ۱۴۰۰ اتفاقات بزرگ و قابل قبولی در این حوزه بیفتد و شکاف موجود در بازار پر شود. اما دو بخش بازاریابی و توسعه نیازمند حمایت‌ها و هم‌افزایی‌های دولتی است که اگر این حمایت‌ها به شکلی مستمر و دائمی صورت گیرد قطعا به زودی شاهد رونق و شکوفایی بیشتر  این صنعت حیاتی خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …