بازار نفت چه زمانی احیا می‌شود؟

با اجرای توافق کاهش تولید گروه اوپک پلاس، شاهد بهبود نسبی قیمتهای نفت هستیم اما کارشناسان بر این باورند که برای بازگشت به دوران گذشته بازار، باید منتظر ریشه‌کن شدن ویروس کرونا و به حرکت درآمدن موتور صنعت و اقتصاد ماند.

به گزارش ایسنا، تحت توافق اوپک پلاس که ۲۳ کشور در آن حضور دارند، قرار است تولید و عرضه ۹.۷ میلیون بشکه در روز نفت طی ماههای مه و ژوئن کاهش داده شود و سپس محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز و از سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز برسد. البته گمانه زنی هایی مبنی بر عدم پایبندی کشورها به این توافق وجود دارد و بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که این رقم برای جبران افت روزانه ۲۰ میلیون بشکه تقاضا برای نفت که ناشی از شیوع پاندمی ویروس کرونا در سه ماهه اول بوده است، کافی نخواهد بود.

اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس برآورد کرده که بازار شاهد کاهش حدود ۲.۱ میلیون بشکه در روز تولید غیراقتصادی بوده که به هیچ وجه برای جلوگیری از اشباع مخازن نفت تا چند هفته دیگر کافی نخواهد بود. همچنین کریس میگلی، مدیر بخش تحلیل “اس اند پی پلاس” در این باره گفت: با وجود کاهش تولید اوپک پلاس، کاهش تولید بیشتری به خصوص در آمریکا و کانادا ضروری است و قیمتهای اندک در یک تا دو ماه آینده ضروری هستند تا عرضه شکاف ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه در روز خود با تقاضا را پر کند.

تا پایان سال ۲۰۲۰ منتظر بهبود بازار نفت نباشید

با این وجود امید به بهبود تقاضا قیمت نفت را افزایش داده است. جهانبخش امینی – کارشناس حوزه انرژی – درباره وضعیت بازار نفت و عوامل موثر در بهبود شرایط به ایسنا گفت: قطعا تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت یک تصمیم درست بوده اما این تصمیم دچار اتفاقات گوناگونی شد که اگر شرایط عادی بود، این مساله می توانست بازار نفت را دچار تحرک کند، در شرایط فعلی که ویروس کرونا در دنیا شیوع پیدا کرده و شاهد کاهش حمل و نقل و حتی تولید هستیم، مصرف انرژی به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این مساله موجب پر شدن مخازن و انباشت عرضه انرژی در دنیا شد، اظهار کرد: این موضوع کاهش قیمت ها را به دنبال داشت، حتی در برخی کشورها همچون آمریکا این مساله تا جایی پیش رفت که تولیدکنندگان برای فروش نفت امتیازاتی را قائل شدند تا بتوانند از ذخیره خود بکاهند. در آمریکا اینگونه است که تولیدکننده اگر بخواهد تولید خود را متوقف کند باید هزینه زیادی را به دولت بپردازد، به همین دلیل تولیدکنندگان این کشور با مشکلات زیادی مواجه شدند.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه با روند کنترل وضعیت کرونا و راهکارهای جدید برای صنعت حمل و نقل و تولید، شاهد بهبود وضعیت قیمت ها در صنعت نفت هستیم، تصریح کرد: درحال حاضر  کشورهای مختلف سازو کارهایی را برای به حرکت درآمدن موتور صنعت و اقتصاد به کار گرفته اند که همین مساله موجب افزایش تقاضا شده است، اما نباید انتظار تغییر و تحول بزرگ در کوتاه مدت برای صنعت نفت را داشته باشیم.

امینی افزود: باتوجه به اینکه مخازن تا حد زیادی پر شده است، بی شک بهبود شرایط فعلی بازار زمان‌بر خواهد بود اما طبق برآوردهای صورت گرفته تا پایان سال ۲۰۲۰ این وضعیت اسفناک و رکود اقتصادی حاکم خواهد بود اما  پس از ریشه کن شدن ویروس کرونا به دلیل جبران عقب ماندگی ها، رشد مصرف به صورت فزاینده ای افزایش خواهد یافت و در آن زمان بازار نفت احیا خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …