باید روش‌های بومی خود را برای مقابله با موادمخدر توسعه دهیم

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ترکیب موادمخدر هم ترکیب خاصی است و هم اکوسیستم خاص خود را دارد، گفت: فکر می‌کنم ما بیش از هر چیزی نیازمند روش‌های بومی برای این موضوع هستیم؛ باید روش‌های بومی خود را برای مقابله با موادمخدر توسعه دهیم.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در مراسم افتتاح کارخانه جدید تولید داروهای درمان اعتیاد با فناوری نوین با بیان اینکه امروز نقطه عطفی در حوزه توسعه تکنولوژی در ارتباط با بحث موادمخدر است، گفت: این حوزه هم مانند بسیاری از حوزه‌هایی که در کشور داریم، یک اکوسیستم خاصی داریم و به نظر بسیاری از روش‌هایی که در دنیا استفاده می‌شود، به همان شکل قابل اعمال در ایران نیست. کمتر کشوری وضعیت ما را در حوزه موادمخدر دارد، هم به عنوان اینکه یک کریدور بین المللی در انتقال موادمخدر هستیم و این در معرض شدید بودن بحث موادمخدر به ویژه در مرزهای شرقی کشور، زحمت بسیار زیادی را نیروی انتظامی و نیروهای دیگر متحمل شدند و عملا ما هزینه بسیار زیادی برای بسیاری از نقاط دنیا پرداخت می‌کنیم که جلوی انتقال موادمخدر گرفته شود.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر ترکیب موادمخدر هم ترکیب خاصی است و این هم یک اکوسیستم خاص خود را دارد. فکر می‌کنم ما بیش از هر چیزی نیازمند روش‌های بومی برای این موضوع هستیم. باید روش‌های بومی خود را برای مقابله با موادمخدر توسعه دهیم. قطعا با روش‌های کلاسیکی که در دنیا اتفاق می‌افتد ما نمی‌توانیم به این اهداف برسیم. برای این موضوع لازم است که نوآوری‌های اجتماعی خود را توسعه دهیم. ما جامعه‌ای هستیم که این مقدار فارغ التحصیل به ویژه در حوزه‌های اجتماعی و روانشناسی داریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه بیش از هرچیزی ما به روش‌های جدید احتیاج داریم که بتوانیم این‌ها را بومی‌سازی کنیم، گفت: بسیاری از علوم در اینجا استفاده می‌شود، به ویژه در حوزه‌های علوم شناختی ما تجربیات فوق‌العاده‌ای داریم که بر روی بحث ترک اعتیاد کار می‌کند و بازگشت‌پذیری فرد را به شرایط اعتیاد کم می‌کند و این روش‌ها اکنون در دسترس است.

وی با بیان اینکه بسیاری از داروهای گیاهی توسعه پیدا کرده و بسیاری از آنها بر روی معتادان تست شده است و نتایج فوق‌العاده‌ای داشته است، گفت: یکی از این داروها حدود ۲ ماه گذشته به بازار آمده، اما از این داروها موارد دیگری داریم که تست‌های موفقی داشته است.

ستاری با بیان اینکه روش‌های جدید درمان باید بومی‌سازی شود و قطعا ما نمی‌توانیم مستقیما این‌ها را استفاده کنیم، افزود: باید روی کلینیک‌ها تغییر جدی انجام دهیم (بر روی نوع ساختار و تفکر و روش‌هایی که استفاده می‌کنند) و یکی از نقطه ضعف‌های بزرگ این است که عملا کسی ترک اعتیاد انجام نمی‌دهد، زیرا بعد از مدتی بسیاری از آن‌ها دوباره به این چرخه برمی‌گردند و این نقطه ضعف بزرگ است و با دانش قابل حل است که فرد به این میزان برگشت‌پذیری‌اش بالا نباشد. تمام این‌ها یک انگیزه بزرگی برای ماست که بتوانیم این خدمت را به جامعه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه مراکز نوآوری با محوریت ترک اعتیاد یکی از بحث‌های جدی است، گفت: در حوزه مقابله تکنولوژی‌های بسیار خوبی توسعه پیدا کرده است که ما همکاری نزدیکی با ستاد داریم تا بتوانیم این تکنولوژی‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با بوپرونورفین نیز اظهار کرد: بوپرنورفین بیش از هرچیزی یک فرهنگ جدید است که برای بحث ترک اعتیاد وارد می‌شود و روش جدیدی است که پیاده‌سازی می‌شود و نیاز به آموزش دارد و این اتفاقاتی است که سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور باتوجه به تجربه بسیار زیادی که دارند، این را انجام می‌دهند.

ستاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تولید داخل آن هیچ مشکلی وجود ندارد و اکنون ظرفیت تولید ظرفیتی است که می‌توان به راحتی استفاده کرد و در لیست بیمه برد، بدون اینکه دغدغه ای برای بحث تولید باشد. انشالله بقیه موارد آن هم مانند بحثهای تزریقی به زودی به بازار می‌آید، اما اکنون برای استفاده از قرص آن هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. امید است که این فرهنگ جدیدی که در حوزه ترک اعتیاد توسعه پیدا می‌کند و این تکنولوژی‌های جدیدی که با همکاری در ستاد توسعه علوم شناختی پیاده سازی می‌شود، بتواند نقطه عطفی باشد برای اینکه اتفاقات خوبی رخ دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …