بررسی اثر داروها بر قلب با کمک یک مدل رایانه‌ای

پژوهشگران آمریکایی، نوعی مدل رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند اثر داروها را بر قلب مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی “دانشگاه کالیفرنیا، دیویس”، پژوهشگران یک مدل رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند داروها را برای شناسایی عوارض ناخواسته آنها روی قلب به ویژه آریتمی قلبی مورد بررسی قرار دهد.

“کالین کلانسی”(Colleen Clancy)، استاد فیزیولوژی و بیولوژی “دانشگاه کالیفرنیا، دیویس”(UC Davis) گفت: یکی از دلایل حذف برخی داروها از بازار، عوارض تهدیدکننده آنها از جمله آریتمی قلبی است. حتی برخی از داروها که برای درمان آریتمی تجویز می‌شوند، می‌توانند به بروز این مشکل بیانجامند.

وی افزود: مشکل اینجاست که هیچ روشی برای پیش‌بینی نحوه تعامل یک دارو با کانال‌های پتاسیم کدگذاری شده با ژن “HERG” وجود ندارد تا به عادی شدن ضربان قلب کمک کند.

کلانسی ادامه داد: تاکنون هیچ روشی برای تعیین مفید یا مضر بودن داروها وجود نداشته است. ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که می‌توانیم با بررسی ساختار شیمیایی دارو و تعیین اثر آن بر ضربان قلب، روشی برای تشخیص فایده یا ضرر آن ارائه دهیم.

مدل رایانه‌ای مورد استفاده در این پژوهش، با استفاده از فرمول شیمیایی دارو نشان داد که چگونه دارو علاوه بر سلول‌ها و بافت قلب، با کانال‌های HERG در تعامل قرار می‌گیرد.

مقایسه نتایج مدل رایانه‌ای با داده‌های به دست آمده از نوار قلب بیماران، اعتبار آنها را تعیین کرد. پژوهشگران، اعتبار این مدل را با بررسی نوار قلب بیمارانی تعیین کردند که دو نوع دارو را برای حفظ تعامل با کانال‌های HERG مصرف می‌کردند. نتایج این بررسی، دقت مدل رایانه‌ای را اثبات کرد.

نتایج این پژوهش، ضرورت آزمایش ایمنی دارو را پیش از ورود آن به بازار تعیین می‌کنند. این آزمایش نهایتا می‌تواند برای اندام‌های دیگر بدن از جمله کبد و مغز نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این پژوهش، در مجله “Circulation Research” به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …