بنایی تاریخی با شعری برای تولد پیامبر (ص)

یک پژوهشگر گفت: ابیاتی منسوب به مولوی بر مقبره یک عارف ایرانی در شهر مولتان پاکستان نقش بسته که خوانندگان زیادی در کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، افغانستان و تاجیکستان آن را به میلاد پیامبر اکرم (ص) نسبت داده‌اند.

به گزارش ایسنا،  مرتضی رضوانفر  – عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری – با بیان این که «مولتان» قدیمی‌ترین شهر پاکستان به دلیل وجود مساجد و آرامگاه‌های تاریخی به «مدینه الاولیا» یا «شهر مقدس» معروف است، ادامه داد: «سخی سلطان علی اکبر شاه شمسی»، از نوادگان شاه شمس سبزواری عارف ایرانی (۵۶۰ قمری در سبزوار، ۶۷۵ قمری در مولتان) است که مقبره او به یک مقصد مذهبی و گردشگری تبدیل شده است.

این پژوهشگر افزود: بنای مقبره به سبک مقابر دوره «تُغلق‌ شاهیان»، در سه طبقه با زیربنایی هشت ضلعی، برجک های مخروطی‌شکل و همراه با یک گنبد در سال ۹۹۳ قمری بنا شده و داخل مقبره، بسیار پرنقش و نگار است. همچنین دیوارها با گچبری ها و نقوش اسلیمی که برخی بسیار موقر و نادر است پوشیده شده و تزئینات بیرونی این بنای آجری با کاشی‌های فیروزه ای حاوی اشعاری از ابوسعید ابوالخیر، حافظ، مولوی و چند شاعر محلی تزئین شده اند.

او با بیان این که متن این کتیبه، ابیاتی منسوب به مولوی است که خوانندگان زیادی در کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، افغانستان و تاجیکستان، آن را به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) دانسته اند، این ابیات را این طور بیان کرد: «ای دسته گل مرحبا/ با بوی ریحان آمدی /جان همه عالم تویی/کز عالم جان آمدی/ ای شمس تبریزی لقا/می خوان تو نعت مصطفی/ زیرا که در بستان سرا/مرغ خوش الحان آمدی»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …