بهبود واردات نفت چین

واردات نفت خام به چین ماه میلادی گذشته بدنبال افزایش تولید پالایشگاههای دولتی پس از پایان فعالیتهای تعمیراتی، بهبود یافت.

به گزارش ایسنا، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد چین در ژوییه ۴۱.۲۴ میلیون تن نفت خام خریداری کرد که معادل ۹.۷۱ میلیون بشکه در روز است و در مقایسه با ۴۰.۱۴ میلیون تن در ژوئن بهبود داشت اما در مقایسه با ۵۱.۲۹ میلیون تن در ژوییه سال ۲۰۲۰ کمتر بود.

چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، در هفت ماه نخست سال میلادی جاری ۳۰۱.۸۳ میلیون تن معادل ۱۰.۳۹ میلیون بشکه در روز نفت خریداری کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۶ درصد کاهش داشت.

به گفته تحلیلگران شرکت مشاوره لانگ ژانگ، اگرچه پالایشگاههای دولتی به دنبال اصلاحاتی هستند اما شمار پالایشگاههایی که فعالیتشان را ازسرگرفتند، به تدریج افزایش پیدا می کند. با این حال مجموع نرخ استفاده از ظرفیت تولید، رشد چشمگیری نداشته است.

اما نرخ فعالیت پالایشگاههای مستقل در قطب پالایش هاندونگ طی ماه گذشته روند نزولی نشان داد و میانگین نرخ اواخر ژوییه به ۶۳ درصد رسید که پایینترین سطح در سال میلادی جاری بود.

تحلیلگران انتظار دارند که مقابله پکن با سوءاستفاده از سهمیه های واردات و تاثیر قیمتهای بالاتر نفت باعث شود رشد واردات نفت خام چین در سال ۲۰۲۱ به پایینترین سطح در دو دهه گذشته نزول کند.

چین در ژوئن سهمیه واردات پالایشگاههای غیردولتی را ۳۵ درصد کاهش داد و بعضی از پالایشگاههای کوچک سهمی دریافت نکردند.

در این بین، دولت مرکزی تحقیقاتی از آوریل در خصوص تجارت سهمیه های واردات انجام داد تا مازاد تولید سوخت که به سود پالایشگاههای دولتی لطمه زده است را کاهش دهد.

استان شاندونگ که اکثر پالایشگاههای مستقل در آن واقع شده اند، هفته گذشته تلاشها برای محدود کردن تولید ساخت را مضاعف کرد و دستور داد پالایشگاههای مستقل قول دهند که سهمیه های نفت را مبادله نخواهند کرد.

طبق آمار گمرکی، چین ۴.۶۴ میلیون تن فرآورده های نفتی در ژوییه صادر کرد که ۴۴.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت اما نسبت به ژوئن ۲۸ درصد کمتر بود.

بر اساس گزارش رویترز، واردات گاز طبیعی به چین شامل LNG ماه میلادی گذشته به ۹.۳۴ میلیون تن رسید که بر مبنای سالانه ۲۷.۱ درصد افزایش داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …