بهره‌برداری از ۸ پروژه بزرگ آبرسانی در کشور تا پایان امسال

وزیر نیرو گفت: امسال در برنامه داریم هشت پروژه آبرسانی را به بهره‌برداری برسانیم که آبرسانی به سرخه ششمین پروژه از این مجموعه است و دو پروژه دیگر طبق برنامه به بهره‌برداری می‌رسد.

به‌گزارش ایسنا، رضا اردکانیان امروز در آیین بهره‌برداری از طرح آبرسانی سرخه در بیست و هفتمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار کرد: با تلاش موزون و دست‌جمعی همگی است که چنین طرح‌های بزرگی به ثمر می‌رسند.

وی ادامه داد: این طرح در نوع خود ازپروژه‌های بدیع و خاص است. سرعت انجام این طرح را از جمله از بابت یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی داریم که اگر این گونه نبود شرکت توانمند آب و فاضلاب شهری استان تهران نمی‌توانست از برخی مشکلاتی که بر سر راه اجرای چنین پروژه‌ای بود گره‌گشایی کند.

اردکانیان با اشاره به آبرسانی به ۱۵ روستای شهرستان فیروزکوه در چارچوب اجرای این پروژه گفت: ما مسئولان و همه تریبون‌داران نباید فراموش کنیم که می‌بایست هموطنان ما همچنان‌که از حقوق مسلم خود بهره‌مند شوند از داشته‌های خود هم لذت ببرند.

وزیر نیرو افزود: امروز در کشور ما صددرصد جمعیت شهری از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار برخودار است. این نسبت در دنیا به طور متوسط ۹۶ درصد است و چهار درصد از جمعیت شهری دنیا دسترسی به آب آشامیدنی سالم و پایدار ندارند.

اردکانیان اظهار داشت: در روستاها، امروز با وجود همه فعالیت‌ها و طرح‌هایی که اجرا شده، منابع اختصاصی، سازمان‌های بین‌المللی فعال که کار کردند، دنیا با افتخار اعلام کرد که ما به اهداف بلندی رسیدیم و امروز حدود ۵۳ درصد جمعیت روستایی دنیا به طور متوسط از آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردارند که این نسبت در کشور ما بیش از ۸۲ درصد است.

وزیر نیرو اظهار داشت: خوشبختانه، وزارت نیرو از دستگاه‌هایی است که به مدد همکاری مردم، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، حمایت‌های مجلس، پشتیبانی‌های دولت، تاکیدات و راهبری‌های رئیس جمهوری،   عنایات و دعای خیر مقام معظم رهبری و اجازات ایشان برای بهره‌مندی از منابع صندوق توسعه ملی طرح‌های زیربنایی آب و برق را به شکل برنامه‌ریزی شده‌ای تحت پویش #هرهفته_الف_ب_ایران از مهر سال گذشته آغاز کرده است.

وی با اشاره به هدفگذاری بهره‌برداری از ۲۵۰ پروژه بزرگ آب و برق و فاضلاب با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان در چارچوب پویش تا پایان امسال گفت: طرح آبرسانی به سرخه یکصد و بیست و پنجمین طرح وعده داده شده در سال ۹۹ است.

وی گفت: یکصد و بیست و پنج پروژه بزرگ دیگر را تا پایان سال باید به مدار بهره‌برداری بیاوریم. تا کنون حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان برای ۱۲۵ پروژه سرمایه‌گذاری شده و برای مابقی پروژه‌ها هم اعداد پیش‌بینی شده تدارک خواهد شد.   تلاش می‌شود که ظرفیت‌های بالقوه صنعتی استان سمنان از حیث تامین انرژی مشکلی نداشته باشند.

وزیر نیرو افزود: یک سوم وسعت کشور بهره‌مند از منابع خدادادی از آب چه سطحی و چه زیرزمینی و مابقی جزو مناطق خشک و نیمه خشک است. ما و همه ارکان وظیفه داریم که این توزیع ناهمگون زمانی و مکانی بارش را به مدد علم و فناوری، تلاش و فعالیت به گونه‌ای مدیریت کنیم که حیات در همه نقاط کشور که شرایط آن فراهم است استمرار داشته باشد.

اردکانیان ادامه داد: شهروندان باید به خاطر داشته باشند که به هیچ وجه کوچ‌های جمعیتی را به واسطه نبود آب در یک منطقه برنمی‌تابیم و به هر طریق ممکن آب مورد نیاز تامین خواهد شد.

طبق اعلام وزارت نیرو، وی همچین با اشاره به طرح مطالعاتی سازگاری با کم‌آبی در ۱۷ استان کشور گفت: خشکسالی و کم‌آبی همزاد ماست و به جای مقابله با این باید سازگار شویم؛ سازگاری به این معنا که زندگی، توسعه و عمران خود را متناسب با شرایط کم‌آبی کنیم.

اردکانیان افزود: با مشارکت همه دستگاه‌ها این طرح برای ۱۰ سال‌ پیش رو طراحی شده و پس از تصویب در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، اجرا می‌شود و تمام تخصیص‌های آب از دریا با این پیش‌شرط بوده و استان‌هایی هم هستند که این طرح در آنها نهایی نشده که امید است هر چه زودتر این استان‌ها هم در این دولت طرح‌های خود را به تصویب برسانند.

وی گفت: این نقشه راه تضمینی خواهد بود که وقتی سرمایه‌گذاری‌ها صورت گرفت حیات استمرار یابد، نه این که مشکل کم‌آبی امروز به ۱۰ سال و ۱۵ سال آینده با پیچیدگی‌های بیشتر منتقل شود. هم‌اکنون ۲۶ میلیارد متر مکعب از آب دریا بدون نمک‌زدایی برای استفاده استان‌های ساحلی مجوز صادر کردیم.

آبرسانی به ۱.۷ میلیون نفر جمعیت روستایی‌ کشور با طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا شهری و روستایی

وزیر نیرو همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح صد و بیست و پنجمین پروژه پویش#هرهفته_الف_ب_ایران در قالب هفته بیست و هفتم گفت: با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از هموطنان روستایی از نعمت آب سالم و پایدار برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید تا آخرین روز فعالیت با رهنمودهای مقام معظم رهبری و همکاری قوای دیگر در خدمت مردم است، اظهار کرد: امیدوارم مردم شهرستان سرخه به شکرانه برخورداری از نعمت آب سالم و پایدار، مصرف صحیح و پرهیز از اسراف را در دستور کار خود قرار دهند و این مهم نکته‌ای بود که رئیس جمهوری نیز در پیام خود به آن اشاره داشتند.

وی افزود: ما برنامه‌های متعددی در زمینه سرعت دادن به پروژه‌های آبرسانی پایدار در روستاهای کشور داریم که علاوه بر طرح‌هایی که با اجازات مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی در دستور کار داریم، یک پروژه بزرگ ساز و کاری دیگر (یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی) نیز که در اواخر سال گذشته اجرا کردیم، امروز میوه و ثمره‌ این پروژه را درو می‌کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب به معنای یکپارچه کردن ظرفیت‌های کمی، مالی و منابع انسانی است و در همین چند ماهی که از تشکیل شرکت‌های یکپارچه گذشته ما توانستیم یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از هموطنان روستایی‌مان را به واسطه‌ی این طرح از دسترسی به شبکه آب سالم و پایدار بهره‌مند کنیم.

اردکانیان با اشاره به مزایای این طرح خاطرنشان کرد: با یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی امکانات شرکت‌های بزرگ شهری به مدد شرکت‌های روستایی آمده که مشکلات عدیده‌ای نیز داشتند و امیدواریم همکاران ما در استان سمنان نیز از این نعمت بهره‌مندی حداکثری را داشته باشند.

وی یادآور شد: به مدد همین طرح یکپارچه‌سازی آبرسانی به شهرستان سرخه و هم در مسیر انتقال آب از تهران ۱۵ روستا نیز در شهرستان فیروزکوه که اخیر کلنگ‌زنی شد از این نعمت خدا دادی بهره‌مند شدند که امیدواریم این پروژه نیز هر چه زودتر به اتمام برسد.

وزیر نیرو در خصوص پویش #هرهفته_الف_ب_ایران  نیز اظهار کرد: امسال وعده کردیم ۲۵۰ پروژه آب، برق و فاضلاب را در پویش ملی #هرهفته_الف_ب_ایران به بهره‌برداری برسانیم؛ امروز صد و بیست و پنجمین پروژه این پویش را در قالب هفته بیست و هفتم افتتاح کردیم و انشاءالله ۱۲۵ پروژه دیگر که هشت پروژه آن مربوط به طرح های ساز و کاری است را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

وی با اشاره به طرح‌های آب و فضلاب نیز تصیح کرد: طرح‌های جمع آوری و فاضلاب هم جزو طرح‌های این پویش بوده و مطابق برنامه در حال اجرا است.

اردکانیان اضافه کرد: ما با هدف بهره‌برداری بهینه از آب به‌خصوص در بخش صنعت، در حال انعقاد قرارداد پروژه غیرمتقابل احداث شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان سرخه هستیم که در فاز نخست این پروژه ۲ هزار مترمکعب در شبانه روز پساب تصفیه شده در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.

به گفته وی این نوع طرح‌ها باعث جایگزینی پساب به جای منابع آب در بخش صنعت شده و علاوه بر جلوگیری از فشار به منابع آب شیرین، موجب ارتقای سطح بهداشت منطقه می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …