بوم‌گردی بام ایران بر بام مشکلات

ایسنا/چهارمحال و بختیاری کرونا هم‌چنان می‌تازد، مشاغل و صنعت‌های مختلف در پی تبعات این ویروس ناشناخته یکی پس از دیگری در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌اند، صنعت بومگردی در سالیان اخیر جایگاه خود را در بین گردشگران و طبیعت‌گردان پیدا کرده بود و بسیاری از افراد تمایل داشتند به‌جای اقامت در هتل‌های لوکس و گرانقیمت، در این اقامتگاه‌های محلی اقامت کنند و از آرامش حاکم بر فضای سنتی لذت ببرند.

به گزارش ایسنا، بوم‌گردی به صنعت سبز در کشور مشهور است، گردشگران و افرادی که از سر و صدای زندگی ماشینی و شهرنشینی کلافه بودند، برای دست‌یابی به آرامش و تجدید روحیه به روستاهای تاریخی  و گردشگری سراسر کشور مراجعه می‌کردند و بهترین محل برای اقامت این افراد نیز همین مراکز اقامتی بوم‌گردی بود.

روستائیان نیز می‌توانستند با دریافت تسهیلات، منازل سنتی و دارای قدمت تاریخی خود را تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی و از این طریق برای خود و اعضای خانواده اشتغالی را فراهم کنند، اما هیچ کس فکر نمی‌کرد یک ویروس ناشناخته بتواند در یک مدت کوتاه روزگار این صنعت سبز را سیاه کند، فعالان این حوزه را به آستانه ورشکستگی برساند و موجب تعطیلی این مراکز اقامتی و تفریحی شود.

چهارمحال و بختیاری به‌علت وجود مناطق بکر و روستاهای تاریخی از جمله سرآقاسید، یاسه‌چای، شیخ علیخان و … یکی از مناطق گردشگرپذیر در کشور محسوب می‌شود، این روستاها به نوعی نگین بوم‌گردی در بین روستاهای تاریخی در کشور هستند، اگر به صنعت نوپای بوم‌گردی در این استان بی‌توجهی شود شاید نتوان تا سال‌ها به شرایط قبل از کرونا برگردیم.

بسیاری از فعالان حوزه بوم‌گردی برای تامین معیشت خود دست به تغییر شغل زدند

مجید علیخانی یکی از صاحبان کمپ گردشگری و بومگردی عشایری در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پس از شیوع کرونا صنعت گردشگری با مشکلات بسیاری مواجه شده است، اظهار کرد: بسیاری از اقامتگاه‌های گردشگری پس از شیوع کرونا به‌علت نبود گردشگر و مسافر و محدودیت‌های ایجاد شده با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی ادامه داد: تعداد کم مسافران مراجعه کننده به اقامتگاه‌های بوم‌گردی دیگر جوابگوی هزینه‌ها نیست، عموما کارگران شاغل در این مراکز تعدیل شده‌اند و کارگران باقی‌مانده نیز در تمام روزهای ماه مشغول به‌کار نیستند.

علیخانی با اشاره به تسهیلات پرداختی به فعالان حوزه گردشگری، توضیح داد: این تسهیلات باتوجه به تورم موجود در کشور جوابگوی هزینه‌های تحمیل شده به اقامتگاه‌های بومگردی نیست، همچنین امهال تسهیلات، بشخودگی مالیات، هزینه‌های آب و برق و گاز و بیمه باوجود وعده‌ها عملیاتی نشد، پیگیری‌ها در این حوزه نیز نتیجه‌بخش نبود.

این فعال حوزه بوم‌گردی گفت‌: پس از شیوع کرونا معیشت بسیاری از فعالان این حوزه دچار مشکل شد، بنابراین بسیاری از این افراد برای تامین معیشت خود دست به تغییر شغل زدند، به‌نظر می‌رسد اگر روند شیوع کرونا ادامه پیدا کند، حدود ۴۰ درصد بوم‌گردی‌های استان تعطیل خواهد شد و صاحبان آن‌ها نیز تمایل چندانی برای برگشت به این عرصه نخواهند داشت.

وی بیان کرد: تعطیلی بوم‌گردی‌ها موجب آسیب به تاسیسات و زیرساخت‌های فراهم شده در آن مکان می‌شود و باتوجه به این‌که این اقامتگاه‌ها درآمدچندانی نداشته‌اند، نمی‌توانند پس از پایان کرونا نسبت به تعمیر و اصلاح ساختارهای آسیب‌دیده اقدام کنند.

علیخانی در پایان با بیان اینکه راهنمایان گردشگری و آژانس‌های مسافرتی رابط بین مراکز و اقدامتگاه‌های بوم‌گری و گردشگران هستند، یادآور شد: بسیاری از این افراد نیز شغل خود را تغییر داده‌اند، پس از شیوع کرونا اگر این افراد مجددا به شغل خود بازنگردند این ارتباطات برای جذب گردشگر و مهمان از بین خواهد رفت و مشکلاتی نیز برای جذب گردشگر به‌جود خواهد آمد.

کرونا معادلات گردشگری را برهم زد

نظری یکی از صاحبان اقامتگاه بوم‌گردی در شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شیوع کرونا باعث کسادی گردشگری و بالتبع آن اقامتگاه‌های محلی و بوم‌گردی شد، متاسفانه روند این بیماری طولانی شده است و مشکلات فعالان حوزه گردشگری روز به روز بیش‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: کاهش سفر باعث شده که فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی با وجود هزینه‌های بیمه، مالیات، کارگر، آب، برق و گاز مقرون به صرفه نباشد، بنابراین ترجیح می‌دهم تا بهبود شرایط به فعالیت در این حوزه نپردازم.

نظری با اشاره به اینکه اقامتگاه بوم‌گردی‌ام قبل از شیوع کرونا به تازگی شروع به فعالیت کرده بود، گفت: امیدوار بودم بتوانم در نوروز ۱۳۹۹ و با آغاز سفرهای نوروزی بخشی از هزینه‌هایم را جبران و به سوددهی برسم، اما متاسفانه کرونا تمامی معادلاتم را برهم زد، به‌نظر می‌رسد حتی پس از پایان کرونا نیز گردشگری حداقل تا یکسال به شرایط عادی بازنگردد.

این فعال حوزه بوم‌گردی گفت: بسیاری از مشاغل در ایام شیوع کرونا دچار ضرر و زیان شدند، اما گردشگری یکی از موضوعاتی بود که از همان ابتدای اعمال محدودیت‌های کرونایی مشمول تعطیلی شد و این محدودیت‌ها آسیب فراوانی به فعالان این حوزه وارد کرد.

وی تاکید کرد: اگر دولت چاره‌ای برای حمایت از فعالان عرصه گردشگری نیندیشد، قطعا سرپا شدن این اقامتگاه‌ها شاید دیگر امکانپذیر نباشد.

اکثر اقامتگاه‌های بوم‌گردی به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند

جواد عبدالهی رئیس گروه مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۵۰ واحد بوم‌گردی در استان وجود دارد، اظهار کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا با پرداخت تسهیلات تلاش شد تا افراد جویای کار در روستاها و شهرهای کوچک بتوانند از طریق ظرفیت‌های موجود در حوزه بوم‌گردی به فعالیت و کسب درآمد بپردازند.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته بوم‌گردی جایگاه خود را بین گردشگران و مسافران پیدا کرده بود و افراد فعال در این حوزه نیز توانستند برای خود و سایرین اشتغال ایجاد کنند و مهاجرت روستائیان به شهرها نیز کاهش داشت.

عبدالهی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا اکثر اقامتگاه‌های بوم‌گردی در چهارمحال و بختیاری به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمدند، گفت: به‌علت کاهش چشمگیر گردشگر و درآمد این اقامتگاه‌ها، بسیاری از نیروهای شاغل در این مراکز تعدیل شدند.

رئیس گروه مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دولت برای حمایت از صاحبان مراکز اقامتی و بوم‌گردی به این قشر تسهیلات با سود ۱۲ درصد پرداخت کرد، گفت: اما باتوجه به طولانی شدن فرآیند بیماری کرونا و بی‌رونقی گردشگری این تسهیلات تنها منجر به بدهکار شدن فعالان این حوزه به بانک شد و این افراد توانایی پرداخت اقساط را ندارند.

وی افزود: مصوبه‌ای به بانک عامل برای امهال تسهیلات بانکی صاحبان اقامتگاه‌های گردشگری و بوم‌گردی ابلاغ شد، اما باوجود این مصوبه این موضوع انجام نشد و حتی جرایمی نیز برای دیرکرد پرداخت اقساط در نظر گرفته شد.

عبدالهی خاطرنشان کرد: مقرر شد شرکت‌های آب، برق، گاز و … برای پرداخت بدهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی مهلتی را تعیین کنند، همچنین این مراکز مشمول بخشودگی مالیاتی شوند، اما این اقدامات تاثیر چندانی نداشت، اگر حمایت لازم از این قشر صورت نگیرد، طبق اعلام صاحبان این اقامتگاه‌ها حدود ۵۰ درصد دیگر تا پایان کرونا فعالیت نخواهند کرد.

رئیس گروه مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود تا یکسال پس از اتمام کرونا گردشگری به رونق سابق بازنگردد، گفت: بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات مالی درگیر هستند  و از لحاظ روانی نیز خانواده‌ها از سفر کردن واهمه دارند، بنابراین شاید به این علت گردشگری به سختی به پویایی برسد.

وی در پایان گفت: به‌نظر می‌رسد دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند کمک‌های فنی و اعتباری اختصاص دهند تا فعالان این حوزه بتوانند در این شرایط سرپا بمانند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …