بیش از ۸۵ درصد تجارت‌مان از طریق دریاست/ دزدان دریایی موشک دارند!

مدیرکل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیش از ۸۵ درصد اقتصاد ما و تجارتمان با کشورهای دیگر به دریا وابسته است، به همین دلیل است که بر توسعه اقتصاد دریا محور تأکید می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر مرزبان، مدیرکل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی دربرنامه تلویزیونی درانتهای الوند شبکه دو سیما، اظهار کرد: ازآنجاکه حرفه دریانوردی، حرفه‌ای بین‌المللی محسوب می‌شود، از یک قرن گذشته سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای زیادی به وجود آمدند و یکسری استانداردها و شایستگی‌ برای دریانوردان تدوین کردند. تمام این استانداردها در حوزه حقوق دریانوردان پیش‌بینی‌شده است، علاوه بر این استانداردهایی برای ایمنی کشتی‌ها تدوین کردیم که باعث می‌شود کسانی که بر روی کشتی‌ها کار می‌کنند از ایمنی لازم برخوردار باشند.

وی درباره تجارت دریایی و نقش آن در اقتصاد کشور گفت: بر اساس گزارش‌ها، چیزی در حدود ۸۰ درصد تجارت جهان ازنظر حجم و جابه‌جایی کالاها، از طریق دریا و کشتی‌ صورت می‌گیرد؛ بنابراین کشتی‌رانی نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارد. بیش از ۸۵ درصد اقتصاد ما و تجارتمان با کشورهای دیگر به دریا وابسته است، به همین دلیل است که در سخنان مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و … بر توسعه اقتصاد دریامحور تأکید می‌شود. البته این موضوع فقط به حمل‌ونقل دریایی منحصر نیست بلکه مواهب خدادادی و اکتشافات نیز وجود دارد. گردشگری دریایی و سفرهای دریایی داریم و البته بخش زیادی از امنیت ما از طریق نیروهای نظامی ما در دریا تأمین می‌شود. در دنیای امروزی و جغرافیای بین‌المللی کشورهایی که به دریا راه نداشته باشند، بخش عمده‌ای از قدرت خود را از دست می‌دهند.

او در مورد مشکلات دریانوردان گفت: حرفه دریانوردی علاوه بر تمام جذابیت‌هایی که دارد با محرومیت‌ها و محدودیت‌هایی مواجه است. بعضی وقت‌ها ممکن است ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دل اقیانوس باشید و هیچ‌چیزی در اطراف خود نبینید. بستگی به مسافت بنادر، دریانوردان از ۱۰ تا ۳۰ روز در سفر دریایی هستند. البته این موضوع بدین معنی نیست که بعد از یک ماه دریانورد پیاده شود و گاها افرادی را داریم که سه – چهار ماه در کشتی هستند. علیرغم تمام محدودیت‌هایی که گفتم، بعضی کشورها قوانین را رعایت نکرده و اصول درست رفتار با دریانورد را اجرا نمی‌کنند. برای مثال لازم است که وقتی یک کشتی به بندری می‌رسد، آنان مدتی را در خشکی بگذرانند. حالا با شیوع کرونا وضع بدتر شده است. وقتی دریانوردان به بندری می‌رسند باید پیاده شده و دریانوردان دیگری به آنان ملحق شوند اما از دی‌ماه سال گذشته با شیوع کرونا در چین این کار صورت نمی‌گیرد. البته این مشکل اکنون برطرف شده است.

مدیرکل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد قاچاق کالا از طریق دریا گفت: دزدان دریایی امروز دارای اسلحه‌ هستند، موشک بر روی شناورهای کوچک دارند و … بااین‌حال با توجه به اقداماتی که در جهان صورت گرفته است دزدی دریایی که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به بحرانی بین‌المللی تبدیل‌شده بود، فعلاً فروکش کرده اما همچنان وجود دارد. البته باید بگویم کشورمان یکی از کشورهای موفق در مبارزه با دزدان دریایی بوده است.

وی گفت: در حال حاضر فیلیپین نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت خود را به این کار مشغول کرده است و بنابراین نگاهشان بیزینس‌محور است. با توجه به جامعه جوان کشورمان می‌توانیم از حرفه دریانوردی به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …