تاسیس دپارتمان «شعرشناسی شناختی»

دپارتمان «شعرشناسی شناختی» با سه عضو اصلی تاسیس شده است.

به گزارش ایسنا، دپارتمان «شعرشناسی شناختی»، حلقه نقد ادبی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران که فعالیت‌های بینارشته‌ای و بیناسازمانی خود را از زمستان ۱۳۹۸ با همکاری استادان رشته‌های فلسفه، روان‌شناسی، زبان‌شناسی و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز کرده است، در پنجم خرداد ۱۴۰۰ متشکل از سه عضو اصلی تاسیس شد.

در این نشست فرخ لطیف‌نژاد، پژوهشگر شعرشناسی شناختی در ادبیات معاصر به‌عنوان مدیر دپارتمان، مسعود دهقان، استادیار زبان‌شناسی دانشگاه کردستان و مهدی خبازی کناری، دانشیار فلسفه دانشگاه مازندران به‌عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند.

هدف این دپارتمان، گسترش این شاخه نوظهور نقد ادبی در ایران است و نوع فعالیت آن پژوهش‌محور بوده و در حال حاضر اعضای اصلی مشترکا مشغول ترجمه و تالیف کتابی هستند که پایه‌های فلسفی شعرشناسی شناختی، نظریات مربوط و کاربرد آن را در شعر معاصر دربرداشته باشد. مطالعات انجام‌شده طی جلسات ماهانه بین اعضای اصلی به اشتراک گذاشته می‌شود و پس از نقد و بررسی و پرسش و پاسخ وارد کتاب در دست تالیف می‌شود.

بر اساس این خبر، زمینه کار تخصصی این افراد در حوزه علوم­ شناختی و نظریات شعرشناسی شناختی است و تاکنون کتاب‌ها و مقاله‌هایی درباره آن ترجمه و تألیف کرده‌اند؛ از جمله کتاب «نحوه تشکیل و دریافت متن در اشعار معاصر بر اساس نظریات شناختی بوگراند-درسلر و استاک‌ول» توسط فرخ لطیف‌نژاد در انتشارات سخن و کتاب «تحلیل گفتمان و علوم شناختی» ترجمه مسعود دهقان و همکاران در نشر نویسه.

این دپارتمان در نظر دارد برای انجام پژوهش‌های بینارشته‌ای از استادان و فارغ‌التحصیلان سرآمد کشور به‌ویژه در رشته‌های زبان‌شناسی شناختی، زبان انگلیسی، روان‌شناسی شناختی و فیزیک کوانتوم که به فعالیت خاص در زمینه شعرشناسی شناختی تمایل داشته باشند، دعوت به همکاری کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …