تبریک ولادت امام حسین (ع) به سبک موزه ملی ایران

موزه ملی ایران، همزمان با اعیاد شعبانیه و تولد امام حسین (ع)، تصویری از دعای صلوات بر چهارده معصوم (ع) را که روی قالیچه‌ی سجاده‌ای کتیبه‌دار از دوره‌ی صفوی نقش بسته را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس توضیحی که روی تصویر منتشر شده،  وجود دارد؛ «این قالیچه‌ی سجاده‌ای، با طرح محرابی، زمینه‌ی سبز سیر، در سه حاشیه و چهار کتیبه بافته شده است. حاشیه‌های این کتیبه را «حاشیه خارجی با زمینه‌ی قرمز و با نقوش گل و شکوفه به رنگ‌های قرمز، آبی و سیاه»، «در داخلِ حاشیه میانی، دعای صلوات بر چهارده معصوم (ع)»، «حاشیه‌ی داخلی در زمینه قرمز به خط ثلث به رنگ نخودی آیه ۲۵۵ سوره مبارکه البقره» و «بخش پایینی حاشیه داخلی با نقوش و برگ تزیین شده است.»

همچنین متن قالیچه دارای طرح محرابی دالبری است. داخل حاشیه دور این طرح به خط نستعلیق قهوه‌ای رنگ، آیات ۴۰ و ۴۱ سوره مبارکه ابراهیم (ع)، با مضمون دعای حضرت ابراهیم خلیل (ع) بافته شده است. در قسمت داخلی طرحِ محراب در زمینه سبز سیر، داخل ترنج کوچک به خط ثلث و به رنگ نخودی در زمینه قرمز، ذکر سجده‌ی نماز بافته شده و بالا و پایین این ترنج، دو سر ترنج قرمز رنگ طراحی شده است. در قسمت پایین طرح محرابی در زمینه سبز تیره، نقوش گل و برگ‌های اسلیمی به رنگ‌های قرمز رنگ طراحی شده است.

در قسمت پایین طرح محرابی در زمینه‌ی سبز تیره، نقوش گل و برگ‌های اسلیمی به رنگ‌های قرمز، زرد، صورتی، نخودی و آبی بافته شده و پایین حاشیه میانی نیز با نقوش گل و برگ و اسلیمی ماری تزیین شده است.

این قالیچه‌ی سجاده‌ای که طول آن ۱۴۵ سانتی‌متر و عرض آن ۱۰۲ سانتی متر است، با شماره‌ی اثر ۳۴۰۵ در تالار دوره‌ی صفوی، موزه‌ی باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …