تشویق به سفر نمی‌کنیم اما…

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: سیاست کلی این ستاد برخلاف گذشته، تبلیغ و تشویق نکردن هموطنان به سفر است اما برای مدیریت بحران‌های احتمالی باید آمادگی کامل داشته باشیم تا غافلگیر نشویم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری در وبینار مدیران ۳۱ استان با تشریح روند فعالیت ستادهای اجرایی خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۰ از ابلاغ دستورالعمل هماهنگی ـ اجرایی مدیریت و مسؤولیت‌پذیری در سفرهای نوروزی در شرایط کرونا خبر داد و تاکید کرد: ماموریت اصلی ستادهای اجرایی خدمات سفر در تعطیلات پیش ‌رو پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در زمینه سفرهای ایمن و مسؤولانه است.

 او به تبیین شرایط فعالیت و هماهنگی در نوروز ۱۴۰۰ پرداخت و افزود: هدف از ابلاغ صورت‌گرفته هماهنگی در اجرای وظایف دستگاه‌های متولی سفرهای نوروزی با هدف مسؤولیت‌پذیری در شرایط کرونا به شمار می‌آید.

تیموری اظهار کرد: در چارچوب مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، موظف هستیم تمهیدات لازم را برای انجام سفرهای احتمالی در بستری ایمن و مدیریت‌شده به عمل آوریم. در همین راستا دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر باید آمادگی لازم را داشته باشند تا در صورت نیاز، فرآیند خدمات‌رسانی به صورت روان و برنامه‌ریزی‌شده انجام پذیرد.

 معاون گردشگری یادآور شد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اطلاع‌رسانی سیاست‌های اجرایی ستاد سفر، اجرای دقیق وظایف هر دستگاه به صورت مشخص و نیز فراهم آوردن زمینه بهره‌مندی هموطنان از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ و افزایش نشاط مسؤولانه در جامعه ضمن جلوگیری از بازگشت روند صعودی بیماری از جمله شاخصه‌های دستورالعمل هماهنگی، اجرایی مدیریت و مسؤولیت‌پذیری در سفرهای نوروزی در شرایط کرونا به شمار می‌آید.

تیموری با بیان این‌که سیاست کلی ستاد سفر تبلیغ و تشویق نکردن هموطنان به سفر است، افزود: با وجود این رویکرد، از وظایف ذاتی دستگاه متولی سفر این است که برای مدیریت بحران‌های احتمالی پیش رو آمادگی کامل داشته باشد و در صورت بروز هرگونه اختلال در روند سفرهای مسؤولانه احتمالی، در کنترل پیشامدها اهتمام کند و غافلگیر نشود.

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور تاکید کرد: ما در وزارت گردشگری به عنوان عضوی از ستاد ملی مدیریت کرونا، بازویی برای اجرای صحیح مصوبات آن ستاد در زمینه مدیریت مسؤولانه سفر در شرایط کرونا هستیم تا ضمن حمایت از فعالان صنعت گردشگری، تمهیدات لازم را برای انجام سفرهای احتمالی در بستری ایمن و به صورت مسؤولانه در نوروز ۱۴۰۰ فراهم آوریم.

تیموری گفت: بر مبنای دستورالعمل مصوب، سفر در شهرهای زرد، آبی و سفید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد گرفت و توصیه اکید می‌کنیم تا هموطنان از اماکن غیرمجاز استفاده نکنند. هدف اصلی در این فرآیند این بوده است که ضمن رعایت پروتکل‌ها از سرمایه‌گذاران رسمی حوزه گردشگری نیز حمایت شود.

او اضافه کرد: در این شرایط تلاش کرده‌ایم تا ضمن به خدمت گرفتن همکاری و مجوزهای لازم از سوی ستاد ملی کرونا مانع از اسکان در مراکز اقامتی متفرقه از جمله سالن‌های ورزشی، مدارس، کمپ‌ها، چادرها، پارک‌ها و غیره شویم و اقامت تنها در مراکزی که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارای مجوز هستند و پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها رعایت می‌شود، امکان‌پذیر خواهد بود.

تیموری خطاب به دبیران ستادهای اجرایی سفر در استان‌های کشور، یادآور شد: در نظر داشته باشید که در حال حاضر رنگ‌ها به شهرها اختصاص می‌یابد، یعنی شهرهای زرد، آبی، سفید، قرمز و نارنجی داریم و طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، استان رنگ ویژه‌ای نمی‌گیرد. در نتیجه انتظار می‌رود مقامات ملی و استانی در مصاحبه‌ها و اقدامات خود مصوبه و دستورالعمل ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا و قرارگاه عملیاتی آن را مبنا قرار دهند.

معاون گردشگری در تشریح بخش مهم دیگری از دستورالعمل ابلاغ‌شده، خاطرنشان کرد: سفر در شهرهای قرمز و نارنجی این گونه است که از ورود خودروهای شخصی جلوگیری خواهد شد، منظور خودروهای پلاک  شخصی غیربومی است. اما سفرهای ضروری و کاری هموطنان با وسایل حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، قطار و هواپیما به این شهرها با شرط استقرار در مراکز اقامتی مجاز امکان‌پذیر است.

تیموری بیان کرد: همراهی ستاد ملی کرونا در پیش‌برد سفرهای برنامه‌ریزی‌شده و کنترل‌شده با هدف اصلی حمایت و کمک به فعالان حوزه گردشگری بوده است که در این روزها با خسارت‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

او ادامه داد: در مراکز گردشگری زیرمجموعه وزارت گردشگری پروتکل‌ها به صورت کامل اعمال می‌شود. ما از ابتدای سال به صورت مستمر نسبت به رعایت اصول بهداشتی اقدام کرده ایم. وزارت بهداشت نیز متمم‌هایی را لحاظ کرده است. در نتیجه متولیان استانی درصدد باشند تا ضمن تشدید نظارت‌ها، اصول و فرآیند پروتکل‌ها در همه بخش‌ها به ویژه مراکز زیرمجموعه‌ نصب شود و در معرض دید گردشگران قرار گیرد.

 معاون گردشگری خطاب به مدیران کل استانی گفت: تعطیلات پیش رو به نوعی آزمون مهمی برای فعالان صنعت گردشگری کشور به شمار می‌آید؛ چرا که باید در عمل نشان دهیم چگونه در تاسیسات گردشگری پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و ضمن کسب رضایت هموطنان سلامت آن‌ها تضمین می‌شود.   

تیموری افزود: هم‌اکنون دبیرخانه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و ستادهای اجرایی خدمات سفر در سطح کشور با نظارت دقیق بر روند فرآیند و پروتکل‌های تعریف‌شده فعال است و هموطنان می‌توانند در طول تعطیلات نوروزی پیش ‌رو ضمن کسب اطلاعات مورد نیاز و انعکاس پیشنهادات و شکایات احتمالی با سامانه ۰۹۶۲۹ تماس برقرار کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …