تصفیه کارآمد آب با جذب بیشتر فلزات سنگین

پژوهشگران ژاپنی برای تصفیه کارآمدتر آب، فرآیند جدیدی ابداع کرده‌اند که ظرفیت نانوکربن‌ها را در جذب فلزات سنگین افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، دانشمندان “دانشگاه ناگویا” (Nagoya University) در ژاپن، فرآیندی برای ساخت ابداع کرده‌اند که می‌تواند توانایی نانوکربن‌ها را در پاکسازی آب از فلزات سنگین بهبود ببخشد. شاید این تلاش‌ها بتواند به بهبود دسترسی به آب در سراسر جهان کمک کند.

نانوکربن‌های گوناگونی در حال حاضر برای تصفیه آب و فاضلاب مورد بررسی و استفاده قرار می‌گیرند که می‌توانند گازها، ترکیبات آلی و یون‌های فلزات سنگین را جذب کنند اما قدرت جذب، ضعیف است و موجب می‌شود که کارآیی نانوکربن‌ها به صورت مطلوب صورت نگیرد.

دانشمندان برای بهبود جذب نانوکربن‌ها، مولکول‌هایی را به آنها اضافه می‌کنند که می‌توانند پیوندهای شیمیایی قوی‌تری را با فلزات سنگین شکل دهند. دانشمندان سعی کردند تا راهی پیدا کنند که بتوانند همه سطوح در دسترس را برای جذب یون فلز به کار ببرند. این کار می‌تواند ظرفیت نانوکربن را برای جذب بیشتر یون‌های فلز افزایش دهد.

دانشمندان دانشگاه ناگویا در این پژوهش، روش جدیدی را ابداع کردند که در مقایسه با روش‌های متداول می‌تواند یون‌های فلزات سنگین را به صورت کارآمدتری جذب کند.

“ناگاهیرو سایتو” (Nagahiro Saito)، دانشمند علوم مواد دانشگاه ناگویا و سرپرست این پژوهش گفت: روش ما می‌تواند ظرفیت جذب نانوکربن‌ها را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. شاید این روش جدید بتواند به کاهش هزینه تصفیه آب کمک کند و موجب شود که مردم سراسر جهان تا سال 2030، به آب آشامیدنی ایمن و سالم دست یابند.

این پژوهش، در مجله “ACS Applied Nano Materials” به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …