تغییر مسیر انتقال گاز در زابل برای حفظ آثار باستانی

سرپرست هیئت باستان‌شناسی سه‌راهی دشتک به زابل اعلام کرد: در نتیجه انجام پروژه بررسی باستان‌شناسی در مسیر خط انتقال گاز سه‌راهی دشتک به زابل که به شناسایی ۳۸ محوطه و تپه باستانی منجر شد، مسیر لوله گاز در مواردی که در محدوده آثار باستانی قرار داشت، تغییر یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجتبی سعادتیان با تاکید بر این‌که در طی فعالیت میدانی در یک دوره ۲۵ روزه تیمی شامل ۱۰ باستان‌شناس، مسیری به طول ۱۱۰ کیلومتر را به صورت گام به گام و منظم پیمایش کردند، افزود: این هیئت باستان‌شناسی در این مدت تمامی عوارض مصنوع در این محدوده را نیز مورد بررسی و شناسایی قرار داد که در این بررسی در محدوده‌ای به عرض حدود ۲۰۰ متر، ۳۸ محوطه و تپه باستانی شناسایی شد.

این باستان‌شناس قدیمی‌ترین آثار این محدوده را متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد دانست و اضافه کرد: تعدادی از محوطه‌ها نیز به دوره‌های تاریخی و اسلامی تعلق دارد.

سعادتیان افزود: با توجه به دامنه پراکندگی مواد فرهنگی روی سطح و پیرامون محوطه‌های باستانی، مسیرِ در نظر گرفته‌شده برای قرار دادن لوله گاز در مواردی که در محدوده آثار باستانی قرار داشت، تغییر پیدا کرد تا هیچ‌گونه آسیبی متوجه آثار باستانی موجود در این پهنه نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …