تفاهم‏‎نامه‌ای برای ترویج مضامین نهج‌‏البلاغه

تفاهم‎نامه «طرح ترویج مضامین نهج‌البلاغه؛ بازنویسی و بازآفرینی مضامین اخلاق اجتماعی نهج‌البلاغه» بین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون قرآن و عترت این وزارتخانه امضا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مراسم با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‎زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران روز دوشنبه (۲۶ آبان‌ماه) در سومین روز از بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

عبدالهادی فقهی‌زاده در ابتدای این جلسه با اشاره به ویژگی‎‌های کتاب نهج‎ البلاغه گفت: این کتاب جنبه‌های شخصیتی امام علی (ع) را نشان می‌دهد و تنوعی از آرای حضرت علی (ع) را در حوزه‌های معرفتی، عقیدتی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی و فکری در خود جمع کرده است. 

وی ادامه داد: نهج‌‏البلاغه به نوعی تفسیر قرآن کریم است و امروز در اقصی ‎نقاط جهان اسلام با مراجعه به آن می‎‌توانیم مشکلات خود را حل کنیم، اما این وابسته به آن است که بتوانیم با آن سخن بگوییم. 

معاون عترت و قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این طرح قصد داریم این فرصت را ایجاد کنیم تا مفاهیم نهج‎ البلاغه مجالی برای ظهور و بروز پیدا کنند و برای این منظور از اساتید گرانقدری در کمیته علمی بهره‏‌مند می‏‌شویم. متاسفانه نام نهج‏‌البلاغه به محتوای این کتاب ستم کرده است زیرا این کتاب جدای از نهج بلاغت، نهج فکر، اندیشه و عقاید نیز هست. متاسفانه این نام پوششی شده است تا به نهج‎‌البلاغه ستم شود. 

همچنین محسن جوادی در این نشست با اشاره به دلایل امضای این تفاهم‏نامه گفت: جامعه ما در برهه کنونی از نظر اخلاقی با چالش‎‌هایی مواجه است و اصلاح اخلاق اجتماعی یکی از ضرورت‎‌هایی است که جای خالی آن احساس می ‌شود و بهترین منبع آموزه‌های اخلاقی نیز کتاب نهج‎ البلاغه امام علی (ع) است. 

وی ادامه داد: قصد داریم با توفیق الهی به سمت تولید محتوا در قالب‏‌های مناسب حرکت کنیم. این قالب‎‌ها می‎‌توانند شعر، داستان، پادکست، کلیپ، موشن‌گرافی و… باشند. برای این منظور نیز کمیتۀ علمی ایجاد شده است که موضوعات بررسی می‌شوند و در ادامه در کمیته هنری درباره قالب این آثار بحث و تصمیم‎‌گیری خواهد شد. موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز به عنوان مجری این طرح فعالیت خواهد کرد. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  یادآور شد: امیدوارم این اقدام گام کوچکی باشد تا نهج‌‏البلاغه که نهج زندگی است مورد توجه بیشتری قرار گیرد و قصوری را که در این حوزه داشته‌ایم جبران کنیم. 

در ادامه جلسه اسماعیل امینی یکی از اعضای شورای علمی این تفاهم‌‏نامه نیز گفت: گنجی همچون نهج ‎البلاغه را در اختیار داریم اما چندان به این کتاب نمی‌‎پردازیم و بهره‎های لازم را از آن نمی‌بریم. امیدوارم امضای این تفاهم‌‏نامه موجب بهره‌‏برداری بهتر و بیشتر از این کتاب شود. البته در این میان باید تلاش شود تا از دوباره‎‌کاری پرهیز کنیم.

علی‎اصغر سیدآبادی از اعضای شورای علمی این تفاهم‌‏نامه نیز با اشاره به استفاده از ظرفیت‎های نهج‏ البلاغه برای پرداختن به موضوعات روز گفت: موضوعاتی چون دگرپذیری و محیط زیست و به طور عام طبیعت از مواردی هستند که در این طرح نیازمند توجه بیشتر هستند. 

او ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم توجه نکردن به محیط زیست است که موجب بروز مشکلات زیست‎محیطی و حتی بیماری می ‌شود. در کتاب‎های دینی ما خصوصا نهج‎ البلاغه درباره چگونگی تعامل با محیط زیست نکات بسیاری وجود دارد.

در ادامه نیز حجت ‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، احمد پاکتچی و فتاحی‎زاده به صورت مجازی در جلسه شرکت و نقطه‎ نظرات خود را مطرح کردند. 

بر اساس این گزارش، اهداف تفاهم‎نامه یادشده عبارتند از: تبیین و معرفی اندیشه‏‌های گرانسنگ امام علی(ع)، ترویج آموزه‌های ناب نهج ‎‏البلاغه در موضوعات مورد نیاز اجتماعی در میان نسل جوان و نوجوان و ارتقای سطح پژوهش‌های علمی و نیز بازآفرینی هنری در حوزه موضوعات اجتماعی نهج‎‌البلاغه. 

مصطفی دلشاد تهرانی، حجت‌‎الاسلام و المسلمین مهدوی‎راد، حمیدرضا شاه‎آبادی، علی‌اصغر سیدآبادی، احمد پاکتچی، خانم فتاحی‌زاده، اسماعیل امینی، عبدالهادی فقهی‌‎زاده و محسن جوادی شورای علمی این تفاهم‏‌نامه را تشکیل می‏‌دهند. 

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …