توسعه یک پوست رباتیک با حس لامسه

محققان سنگاپوری با استفاده از تراشه اینتل یک پوست مصنوعی با قابلیت احساس لمس ساختند.

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) با استفاده از تراشه نورومورفیک ” Loihi” شرکت “اینتل”( Intel) یک پوست مصنوعی توسعه داده‌اند که هزار برابر سریعتر از دستگاه حسی انسان، لمس را تشخیص می‌دهد.

این سیستم همچنین می‌تواند شکل، بافت و سختی اشیاء را ۱۰ برابر سریع‌تر از یک چشمک زدن تشخیص دهد.

محققان معتقدند که این کار تحقیقاتی می‌تواند تعامل انسان و ربات را بهبود ببخشد و مواردی مانند مراقبت توسط ربات‌ها و اعمال جراحی رباتیک و خودکار را عملی‌تر کند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه ملی سنگاپور در ابتدا یک دست رباتیک را با پوست مصنوعی ساخت خود به نحوی آموزش دادند که بتواند خط بریل را بخواند.

دست رباتیک داده‌های حس لامسه خود را به تراشه ” Loihi” منتقل کرد که آن را ترجمه کند.

دقت و صحت این تراشه بیش از ۹۲ درصد صحیح بود و نسبت به پردازنده استاندارد ” وُن نویمان”( Von Neumann) تا ۲۰ برابر قدرت کمی استفاده کرد.

سپس محققان اطلاعات لمسی و بصری را با هم ترکیب کردند.

محققان به دست رباتیک آموختند که با استفاده از پوست مصنوعی و یک دوربین چندین ظرف را طبقه‌بندی کند.

پس از ارسال اطلاعات به یک “واحد پردازش گرافیکی”( GPU) و تراشه Loihi، نشان دادند که ترکیبی از بینایی و لامسه از طریق شبکه عصبی باعث می‌شود سیستم ۱۰ درصد دقیق‌تر از آنچه که فقط با داده‌های بصری بوده، عمل کند.

“هارولد سو”(Harold Soh) استادیار دانشگاه ملی سنگاپور در این رابطه اظهار کرد: نتایج به دست آمده از این ربات خیره‌کننده بود. چرا که محققان آن نشان دادند که یک سیستم نورومورفیک، بخشی امیدوارکننده برای ترکیب حسگرهای مختلف برای درک بهتر ربات‌ها است.

به این ترتیب این پژوهش گامی به سوی ساخت ربات‌هایی است که توان و قالیت بالایی دارند و می‌توانند در شرایط غیرمنتظره به سرعت و مناسب با شرایط پاسخ دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …