توضیح وزیر نیرو در مورد مقابله با سیلاب های احتمالی

وزیر نیرو در باره آمادگی برای مواجه با سیلاب های احتمالی هفته آینده گفت: اکنون آمادگی ها نسبت به سال های قبل بیشتر شده است و همکاری نزدیک تری هم بین سازمان هواشناسی و وزارت نیرو در بخش پیش بینی ها وجود دارد.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان امروز در حاشیه مراسم افتتاح ٢٦٧٠ میلیارد تومان پروژه های صنعت آب و برق برای سه استان کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته و امسال پنج برابر سال‌های پیش لایروبی رودخانه ها انجام شده است، اظهار کرد: نتیجه این اقدام آن شد که در سیلاب های جنوب و شرق کشور که در زمستان ۹۸ و بهار ۹۹ و نیز پاییز امسال داشتیم میزان خسارت کم بود و حداکثر بهره برداری از این منابع هم شد.

وی با بیان اینکه آمادگی‌های لازم برای سازگاری با شرایط حدی آب و هوایی ناشی از تغییر اقلیم در مجوعه وزارت نیرو در حال فراهم شدن است، به گفته وی امید است که در سازمان برنامه و بودجه نیز این موضوع در لحاظ کردن منابع مورد توجه قرار گیرد. وی تاکید کرد: موضوع مهندسی رودخانه و لایروبی رودخانه ها باید در بودجه عمومی مورد توجه بیشتری  قرار گیرد.

وزیر نیرو افزود: با توجه به پذیرش تدریجی مواجهه با شرایط حدی، سیلاب‌های مکرر و بعضا خشکسالی‌های پی در پی، برای چنین شرایطی آماده می‌شویم که در برنامه‌ریزی‌ها تاثیر خواهد داشت و سازمان برنامه و بودجه در تخصیص منابع این را لحاظ می‌کند.

وی گفت: شرکت‌های آب منطقه‌ای جزو دستگاه‌هایی هستند که اتکای آنها صرفا به منابع دولتی است و مهندسی رودخانه و لایروبی باید در بودجه عمومی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

اردکانیان اظهار کرد: دستمایه خوبی به لحاظ عینی و ساز و کاری داریم و آن هم گزارش هیئت رسدگی به سیلاب‌هاست که سال گذشته تشکیل شد و خلاصه حاصل کار این هیئت در مجموعه‌ای است که اکنون در اختیار همه شرکت‌ها قرار گرفته است. رئیس جمهوری هم به ۱۴ تا ۱۵ سازمان مرکزی کشور ابلاغ‌هایی را راجع به دنبال کردن این راهکارها داشته است.
وزیر نیرو با بیان اینکه امیدواری زیادی هست که همکاری بین دستگاهی توسعه پیدا کند، اظهار کرد: مدیریت سیلاب یک کار بین بخشی است و هر چقدر در این زمینه تمرین بیشتری داشته باشیم سیلاب نفع بیشتری برای ما خواهد داشت.

وزیر نیرو گفت: امروز اتکای صنعت برق به منابع دولتی بسیار ناچیز است، اگرچه در بخش آب هنوز شاید در حدود نیمی، اتکا به این منابع وجود دارد.

به گفته اردکانیان یکی از دلایل موفقیت صنعت آب و برق در سال‌های اخیر که با تحریم‌ها هم همزمان شد، این بود که توانست در عین تامین آب و برق برای بخش‌های مختلف، در سال جهش تولید تابستان را بدون خاموشی پشت سر گذاشته، تعهدات برای صادرات انرژی را به صورت کامل جوابگویی کرده و همچنین ۱۱ درصد انرژی بیشتری به تولیدکننده‌های عمده کشور عرضه شود.
وی افزود: این حاکی از آن است که بیش از هر چیز، دست‌اندرکاران عرصه آب و برق موفق شدند هدف تنوع بخشی به منابع مالی را عملی کنند.

اردکانیان اظهار کرد: با تایید دولت و تصویب مجلس، وزارت نیرو از سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری‌هایی که این بخش با استفاده از صندوق توسعه ملی در قالب وام برای طرح‌ها هزینه می‌کند، ‌فاینانس خارجی، فاینانس داخلی(مکانیزم ماده ۵۶)، تسهیلات بانک توسعه اسلامی و ساز و کارهایی که در بودجه سال‌های مختلف بوده، استفاده کرده است؛ به نحوی که در دولت تدبیر و امید، طبق آخرین آمار حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع غیربودجه عمومی و ۶.۷ میلیارد یورو از این منابع جلب و جذب شده است.

وی گفت: با توجه به مجموعه محدودیت‌های موجود، قرار گرفتن منابع داخلی وزارت نیرو در مکانیزم تبصره ۱۴ و محدود شدن دسترسی‌ها به منابع صنعت آب و برق، تاخیرهای جدی ایجاد شده بود و مشکلاتی به وجود آمد که موجب می‌شد بدهی‌های ما به موقع تعدیه نشود.

اردکانیان اظهار کرد: در لایجه بودجه ۱۴۰۰، دولت تصویب کرد منابع داخلی آب و برق از مکانیزم تبصره ۱۴ خارج شود که این اتفاق بزرگی است و با تصویب آن در مجلس، در سال ۱۴۰۰ وزارت نیرو قادر خواهد بود هم طرح‌ها را سریع‌تر به ثمر برساند و هم تعهدات خود را ایفا کند.

وی همچنین در خصوص بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی با بیان این که بدهکار قابل اعتماد و خوش حسابی هستیم، اظهار کرد: وزارت نیرو در نیمه سال 1396 به میزان قابل توجهی بدهی داشت که با روش‌های مختلف از جمله تعدیه بدهی‌ها که آن موقع حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بود، از طریق تهاتر(بدهی دولت از بابت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی) و با ساز و کارهای بودجه بخشی از این بدهی‌ها پرداخت شد.

وزیر نیرو گفت: بخش خصوصی هم بابت مالیات و دیگر موارد به سیستم دولتی و بانکی بدهی دارد که توانستیم این چرخه را به گونه‌ای به هم وصل کنیم تا گشایشی ایجاد شود و بر اثر این گشایش کماکان بخش خصوصی مشتاق به مشارکت فعال است.

وی ادامه داد: امید است با تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، بویژه صنعت آب و برق از اولین روزهای سال آینده بتواند تاثیر این ساز و کارها را در گشایش بیشتر در کار با بخش خصوصی نشان دهد.

اردکانیان اظهار کرد: معوقه ما به بخش خصوصی با مجموعه طرح‌هایی که اجرا شده حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان این که خیلی از بدهی‌ها پرداخت و در عین حال، طرح‌های بسیاری هم اجرا شده است، گفت: امید زیادی وجود دارد که سال ۱۴۰۰ سال خیلی بهتری از نظر تسویه حساب‌های مالی با کسانی که با وزارت نیرو کار می‌کنند، باشد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …