تکمیل طرح مرمت ایوان قدمگاه در ارسنجان

ایسنا/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اعلام کرد که طرح حفاظت و مرمت اثر تاریخی “ایوان قدمگاه” که به “چاشتخوار” هم معروف است، مراحل پایانی را طی می‌کند.

حمید فدایی، عصر پنجشنبه ۱۴ اسفند در ارتباطی مجازی با خبرنگاران گفت: طرح مرمت و حفاظت ایوان قدمگاه، توسط کارشناسان مجموعه میراث جهانی تخت جمشید و با سرپرستی مهندس رخشنده‌خو، اجرایی شد و اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

او توضیح داد: ایوان قدمگاه، یکی از آثار باستانی منحصر به فرد در شهرستان ارسنجان استان فارس محسوب می‌شود که به چاشتخوار هم شناخته می‌شود و در انتهای جنوب شرقی کوه مهر و رحمت قرار دارد.

فدایی با بیان اینکه طرح مرمت و حفاظت از این اثر باستانی، به درخواست مسئولین و دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان، اجرایی شده است، گفت: اکنون تابلوی معرفی ویژگی‌های این اثر میراثی در محل نصب شده است و به زودی آماده بهره برداری با حضور مسئولان جامعه محلی ارسنجان، خواهد بود.

او در خصوص اقدامات اجرایی شده در این اثر باستانی، گفت: این اقدامات شامل پاک سازی اثر از یادگار نویسی ها، تثبیت و استحکام بخشی قطعات‌ سست و در معرض ریزش و مرمت سنگ ها، جلوگیری از رویش درختچه ها و گیاهان، پاکسازی طاقچه ها و محوطه، نصب تابلو معرفی و … بوده است.

فدایی ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی هدفمند از سوی مسئولان در سطوح فرمانداری و میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان و با همراهی دوستداران میراث فرهنگی و دیگر شهروندان، ضمن معرفی این اثر ارزشمند، از آن در مسیر مطلوبی بهره مند شد.

او به مسئولیت اجتماعی که در زمینه میراث فرهنگی وجود دارد هم اشاره و اضافه کرد: میراث فرهنگی از ظرفیت‌های هویت بخش هر جامعه ای محسوب می‌شود و حفاظت و نگهداری از این میراث، وظیفه همگانی است.

فدایی گفت: شاهکار های متعدد معماری با حجاری ها و کاربری های متنوع و منحصر به فردی در دامنه کوه مهر و همچنین در منظر فرهنگی طبیعی تخت‌جمشید وجود دارد که ارزش‌های متعددی را در خود دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: آثار میراث فرهنگی در ابعاد پژوهشی و علمی، فعالیت‌های گردشگری و البته مسائل فرهنگی و اجتماعی مشهود است و برای اینکه در همه این ابعاد شاهد اقداماتی تاثیرگذار باشیم، باید برنامه ریزی همه جانبه در زمینه حفاظت، نگهداری و بهره برداری فرهنگی داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …