ثبت پوشاک خراسان جنوبی در اطلس مردم‌نگاری

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی از پایان مطالعه و بارگذاری اطلس پوشاک استان خراسان جنوبی در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده گفت: پوشش از ابتدای تاریخ تاکنون دارای اهمیت بوده و فرم لباس‌ها در جوامع مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی، محیطی، نحوه زندگی، جنگ‌ها، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اعتقادات مذهبی و با سرزمین‌های دیگر متفاوت بوده است.

به گفته او، آن‌چه امروزه در رابطه با سنت‌های بومی و اصیل ضروری به نظر می‌رسد احیای لباس‌های بومی و کارآمد کردن آن‌ها است.

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی یکی از مهمترین راه‌های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و افزود: این اقدام توسط پژوهشکده مردم‌شناسی در مناطق مختلفی مانند کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

بابک صدیقی، مجری این طرح نیز با بیان این‌که پوشاک یکی از بارزترین سمبل‌های فرهنگی ـ بومی و آسان‌ترین وسیله انتقال فرهنگ به شمار می‌آید، گفت: این پژوهش با هدف بررسی جایگاه پوشاک سنتی خراسان جنوبی و لزوم شناسایی آن به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطلاعات به‌دست‌آمده، در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

او افزود: روش تحقیق به صورت توصیفی بوده و در آن از روش‌های کتابخانه‌ای، میدانی (مشاهده مستقیم و مصاحبه با اهالی روستاهای انتخاب‌شده) نیز استفاده شده است.

به گفته این پژوهشگر، در این پژوهش، مطالعه و پژوهش میدانی شهرستان‌های بیرجند، طبس، قائنات، فردوس و نهبندان انجام گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …