جزییات نشست قاسمی با مدیران بخش مسکن

وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم که ماموریت ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را بر عهده گرفته نشستی با معاونان حوزه مسکن برگزار کرد که بررسی راهکارهای دستیابی به هدف ساخت یک میلیون مسکن از محورهای این جلسه بوده است.

به گزارش ایسنا، اولین نشست معاونان حوزه مسکن و شهرسازی دولت سیزدهم روز شنبه ۷ شهریورماه با حضور رستم قاسمی ـ وزیر جدید راه و شهرسازی ـ برگزار شد.

در این نشست محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان، فرزانه صادق مالواجرد ـ معاون معماری و شهرسازی، مهدی عبوری ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، حبیب‌الله طاهرخانی ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، احمد اصغری مهرآبادی ـ رییس سازمان زمین و مسکن، محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن و عزیزالله مهدیان ـ سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حضور داشتند.

در این جلسه، معاونان وزیر راه و شهرسازی گزارش‌هایی را درباره طرح اقدام ملی تولید مسکن، روند احداث مسکن مهر، سامانه املاک و اسکان، تسهیلات ودیعه مسکن، طرح‌های جامع شهرسازی، طرح‌های احداث مسکن روستایی و شهرهای جدید و پروژه‌های بازآفرینی شهری ارائه دادند. همچنین ملزومات احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال در این نشست بررسی شد.

همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، طرح «جهش تولید و تامین مسکن» که از سوی مجلس به تصویب رسیده پس از رفع ایرادات، روز گذشته توسط شورای نگهبان به تایید رسید. هدفگذاری طرح مجلس، ساخت سالانه یک میلیون خانه در متراژهای ۷۰ تا ۱۰۰ متر مربع است که دولت مکلف است سالانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص دهد.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند با توجه به هزینه‌های سنگین زیرساختهای یک میلیون واحد مسکونی نیاز به رقمهایی به مراتب سنگین‌تر از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان داریم و برخی این عدد را تا ۲۵ برابر می‌دانند. البته با توجه به اتکای اصلی ساخت و ساز به بخش خصوصی، دولت و مجلس باید بتوانند اقبال برای سرمایه گذاری در این حوزه از سوی بخش خصوصی را افزایش دهند. طبق برآوردها هم‌اکنون حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال احداث می‌شود که دولت سیزدهم باید این عدد را به  یک میلیون برساند.

از جمله راهکارهای دستیابی به اهداف طرح جهش تولید و تامین مسکن، راه اندازی صندوق ملی مسکن، منابع حاصل از بازگشت یا امهال خطوط اعتباری مسکن مهر و تغییرات مانده تسهیلات پرداختی است.

رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ که چند روز قبل برنامه خود را تحت عنوان «نهضت توسعه و شهرسازی مردم پایه مبتنی بر عدالت و پیشرفت»  رونمای کرد، قول داده تمام توان خود را برای تحقق وعده رییس جمهور به کار گیرد. از جمله محورهای مدنظر قاسمی می توان به ایجاد صندوق ملی مسکن، برنامه آمایش سرزمین و توسعه بنگاههای اجاره‌داری حرفه‌ای که یکی از مباحث آن افزایش قراردادهای اجاره به ۲ تا ۵ سال است اشاره کرد. او همچنین گفته که مسکن مهر را به اتمام می‌رساند و مسکن ملی (برنامه دولت دوازدهم) را ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …