جلوگیری از خام‌فروشی با افزایش ظرفیت تولید

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی بهره‌برداری‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: با افزایش ظرفیت تولید محصولات معدنی که به میزان حدود ۲۰ درصد پیش‌بینی شده است، قصد داریم از خام‌فروشی نیز جلوگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، داریوش اسماعیلی در نشست خبری امروز (دوشنبه) که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، به تبیین برنامه‌ها و تشریح عملکرد معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت پرداخت.

معاون معدنی امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزینی معدن به جای نفت که کاملا کارشناسانه، فنی، مدبرانه و شدنی بوده است؛ اظهار کرد: ما در کمربند معدنی قرار داریم و در سال ۹۸، علی‌رغم تحریم‌های بسیار شدید و قوی آمریکا برای بخش معدن و صنایع معدنی ایران، افزایش تولید داشتیم و تولید بخش معدن از ۳۸۰ تا ۳۸۵ میلیون تن سال ۹۷ به ۴۱۰ میلیون تن در سال گذشته افزایش یافت. در بخش صنایع معدنی ما، نه تنها رکودی ایجاد نشد بلکه شاهد رشد بودیم. انتظار می رود در سال ۹۹ رشد حداقل ۲۰ درصدی را در این زمینه داشته باشیم. در بخش شمش فولاد نیز از ۲۶ میلیون تن به بیش از ۲۸ میلیون تن رسیدیم و در تولید کاتد افزایش بی سابقه ای را شاهد بودیم.

وی افزود: در بخش صادرات نیز چنین رشدی را شاهد بوده‌ایم. سهم بخش معدن و صنایع معدنی از صادرات غیر نفتی ۲۵ درصد بوده و بیش از ۹ میلیارد دلار از محل صادرات معدن و صنایع معدنی در سال گذشته داشتیم. آمارها نشان می دهد در مجموع ۱۰۴۰۴ معدن در کشور داریم که ۵۶۵۲ معدن فعال و مابقی غیر فعال هستند. ۱۰۳۹ معادن از گروه فلزی بوده، ۲۰۷۲ معدن سنگ‌های تزیینی و ۵۰۱۱ مصالح ساختمانی است. در مجموع معادن فعال، ۱۴۲ هزار نفر مشغول به کار هستند؛ ضمن اینکه معادن غیر فعال نیز پتانسیل اشتغالزایی ۱۱۱ هزار نفر جدید را دارند.

وی افزود: ذخایر گواهی کشف شده بالغ بر ۵۲ میلیارد تن است. ۲۰۹ پهنه اکتشافی در طول سال ۹۸ معرفی شده است که وسعت آن به حدود  ۸۵۰ کیلومتر مربع می‌رسد. از این تعداد ۹۷ فقره آزادسازی شده است و کار اکتشاف آن‌ها آغاز شده است. مجموع تعداد مناطق امیدبخش ۹۱۷ فقره بوده است. کل مناطق امید بخش ۹۱۷ فقره بوده است. متاسفانه پاسخ استعلامات ما خیلی امیدوارکننده نبوده و ۷۲ درصد استعلامات ما پاسخ منفی گرفته است.

اسماعیلی اعلام کرد: ۱۸۰۰ معدن در سال ۹۸ مورد بازرسی و در کنار آن، ۸۰۰ معدن مورد ارزیابی ریسک قرار گرفته است.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …