جهش تولید ۲ میلیون تنی کنسانتره در سال رقم خواهد خورد

به گفته معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال جهش تولید و همچنین برنامه جامع توسعه شرکت ملی مس، با راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای این سازمان، جهش تولید ۱.۲ میلیون تن فعلی به ۲ میلیون تن در سال رشد پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام شرکت ملی مس ایران، بهروز رحمتی با بیان اینکه نگاه توسعه‌محور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، منجر به تدوین سند چشم‌انداز توسعه شرکت شده است، اظهار کرد: در راستای برنامه جامع توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران، ظرف چند سال آینده با راه‌اندازی طرح‌های توسعه شرکت در حوزه فرآوری مواد معدنی، جهش تولیدی در حدود ۹۰۰ هزار تنی ظرفیت تولید کنسانتره مس ایجاد خواهد شد و ظرفیت تولید حدود ۱.۲ میلیون تن فعلی که به تدریج طی حدود چهار دهه ایجاد شده است، با جهش قابل‌توجه به حدود ۲ میلیون تن در سال خواهد رسید که در راستای منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید خواهد بود.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس ایران ضمن اشاره به تصویب سند چشم‌انداز توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران، گفت:‌ براساس این سند که در مجمع عمومی عادی اخیر شرکت به تصویب سهامداران محترم رسید و با هدف‌گذاری تولید ۵۵۰ هزار تنی مس کاتدی که در این سند در نظر گرفته شده، یک توسعه پایدار و متوازن برای اجرای طرح‌های توسعه شرکت بازتعریف شده است تا در چشم‌انداز ۱۴۱۰ به آن دست پیدا کنیم. با اجرای این طرح‌ها  هم در حوزه مس حاصل از کنسانتره (مس محتوی) و هم برای تولید مس کاتد افزایش ظرفیت قابل توجه رخ خواهد داد.

وی افزود: همچنین ظرفیت تولید کنسانتره شرکت به حدود ۲.۶ میلیون تن و با مس محتوی حدود ۶۲۵ هزار تن بالغ خواهد شد که حدود ۵۵۰ هزار تن آن به‌صورت کاتد مسی روانه بازارهای بین‌المللی خواهد شد. باتوجه به حاشیه سود ۶۰ درصدی تولید کنسانتره مس، در راستای چشم‌انداز بلندمدت و توسعه صنعت مس در کشور، اولویت اول شرکت برای توسعه و راه‌اندازی پروژه‌ها، حوزه معدن و فرآوری تا تولید کنسانتره مس خواهد بود که دارای بالاترین حاشیه سود (حدود ۶۰ درصد)  از کل سود قابل دسترسی در زنجیره کامل تولید از معدن تا پالایش است.

رحمتی تاکید کرد: در مرحله بعدی توسعه ذوب و پالایشگاه است که البته نسبت به کنسانتره حاشیه سود کمتری دارد (حدود ۲۰درصد) و البته قطعا این حوزه نیز سودآور است و باعث ایجاد برکت کامل ۱۰۰ درصدی برای صنعت مس کشور خواهد شد که این نوع طرح‌ها  نیز با عنایت به لزوم توسعه پایدار و متوازن زنجیره کامل تولید، در اولویت بعدی توسعه قرار خواهند گرفت.

افزایش صادرات و ارزآوری شرکت مس با اجرای طرح‌های توسعه

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس با بیان اینکه شرکت مس تمام توان خود را برای ارتقای جایگاه صنعت مس ایران در جهان به کار بسته است، اظهار کرد:‌ تمرکز بیشتر بر انجام طرح‌های توسعه در حوزه فرآوری مواد معدنی مانند فاز ۳ تغلیظ سونگون به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در سال، فاز ۳ تغلیظ سرچشمه با ظرفیت ۱۹۰ هزار تن در سال، احداث واحدهای فرآوری سرباره‌ها در کارخانه‌های ذوب سرچشمه و خاتون‌آباد و همچنین تسریع در عملیات اجرایی دو کارخانه فرآوری معادن مس دره‌زار و درآلو به ظرفیت‌های ۱۵۰ و ۱۰۰ هزار تن تولید کنسانتره مس در سال تنها بخشی از پروژه‌های توسعه شرکت در افزایش قابل‌توجه ظرفیت تولید و نهایتا افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور و ارتقای جایگاه بین‌المللی شرکت است.

وی به اهمیت فوق‌العاده حوزه اکتشافات به‌عنوان اولین و مهمترین زنجیره توسعه پایدار معادن و صنایع معدنی اشاره کرده و گفت: برنامه‌ریزی در زمینه انجام اکتشافات و استفاده از روش‌های نوین اکتشافی جهت اکتشاف کانسارهای بزرگ و پنهان و ارتقای منابع اکتشافی و ذخایر زمین‌شناسی شرکت در سنوات اخیر به‌ویژه در سال گذشته به بیش از ۷ میلیارد تن با عیار متوسط ۰.۴۶ درصد مس صورت گرفته است.

رحمتی خاطر نشان کرد: بهره‌برداری از پروژه عظیم و ملی شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان به ظرفیت ۱۸۰ میلیون مترمکعب در سال در فاز اول، راه‌اندازی پروژه استحصال نیکل از الکترولیت Bleed پالایشگاه مس سرچشمه، راه‌اندازی کارخانه تولید آهک با ظرفیت ۱۵۰ تن در روز در مجتمع مس سونگون، راه‌اندازی طرح انتقال اسید سولفوریک تولیدی مجتمع‌های مس سرچشمه و شهربابک به بندرعباس و ده‌ها پروژه دیگر از جمله طرح‌های توسعه شرکت هستند که در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که طبق اعلام اردشیر سعدمحمدی-مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران- از شکستن رکورد تولید کنسانتره مس در مجتمع مس سونگون در شهریورماه خبر داده و اعلام کرد: کارخانه تغلیظ مس سونگون در شهریورماه سال‌جاری موفق شد به رکورد تولید ۳۱.۷۰۱ تن کنسانتره دست یابد که ۱۲.۳ درصد از برنامه پیش‌بینی بالاتر بوده است. این رکورد نسبت به رکورد قبلی (۳۰.۴۲۳ تن در خرداد ۹۷)، چهار درصد رشد را نشان می‌دهد. مقدار بازیابی کارخانه‌ها نیز در سال جاری به بیش از ۹۰ درصد رسیده که از ابتدای راه‌اندازی کارخانجات تغلیظ سونگون رکوردی تاریخی محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین با وجود رشد تولید، مصرف حامل‌های انرژی آب و برق با روندی معکوس در شهریورماه همراه بوده، به‌طوری‌که به‌ازای هر تن خوراک ورودی کارخانه‌ها، میزان آب خام ۲۷ درصد و برق ۱۵ درصد نسبت به برنامه کاهش مصرف داشته است.

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که به‌رغم شیوع ویروس کرونا در کشور در شش‌ماهه نخست سال جاری عملکرد بسیار خوبی در مجتمع مس سونگون به ثبت رسیده است، اظهار کرد: در این مجتمع ۱۶۶.۸۷۳ تن کنسانتره مس با ۴۰.۱۸۹ تن مس محتوی تولیدشده که بیش از ۲ درصد بالاتر از برنامه پیش‌بینی بوده است. همچنین در کارخانه تغلیظ مولیبدن مجتمع مس سونگون رکورد خیره‌کننده تولید ۱۱۴۸ تن کنسانتره مولیبدن در طول این شش‌ماه به ثبت رسیده که ۲۰ درصد نسبت به برنامه پیش‌بینی رشد داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …