جوانان امروز؛ مهندسان سبز فردا

ایسنا/خراسان رضوی بر اساس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل‌متحد، کشاورزی، معماری، علوم و آموزش، برخی از بخش‌هایی هستند که به مهارت‌های سبز جدیدی نیاز خواهند داشت و طبق برنامه بازسازی جوانان در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد داووس سوئیس در سال ۲۰۲۱، تقریبا نیمی از جوانان احساس می‌کنند که مهارت‌های مناسبی ندارند که در پنج تا ۱۰ سال آینده بتوانند شغلی با ارزش را برای آنان رقم بزند.

به نقل از ویفروم، کارفرمایان در گزارش مشاغل آینده در مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۰ تخمین می‌زنند که از هر ۱۰ کارگر چهار نفر نیاز به مهارت مجدد خواهند داشت و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه امروز می‌تواند جوانان جهان را برای موفقیت در مشاغل سبز فردا آماده کند اما شکل‌گیری این تصمیمات می‌تواند مشکل باشد زیرا بسیاری از مشاغل آینده هنوز ارائه نشده‌اند.

برنامه محیط‌زیست سازمان ملل‌متحد با کمک پایگاه داده  GEO -۶ (راهنمای دیجیتالی در انتخاب شغل پایدار و مهارت‌های مورد نیاز برای پیشرفت در صنایع سبز) برای جوانان  وارد عمل شده است و  مهارت‌های اصلی که در ایجاد یک حرفه موفق در آینده کمک خواهد کرد را معرفی کرده است.

مهارت‌های علمی

 اقتصاد سبز آینده به شدت متکی به کارکنان با سابقه علمی قوی خواهد بود. نقش‌های کلیدی شامل دانشمندان محیط‌زیست، زیست‌شناسان، آب‌شناسان و بیوشیمیست‌هاست. افرادی که در این مشاغل فعالیت می‌کنند، منابع طبیعی ازجمله زمین و منابع ارزشمند آب را تحت نظارت، مدیریت و حفاظت قرار می‌دهند.

مهارت‌های معماری و برنامه‌ریزی

ساختمان‌ها با صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی و منابع کمتری برای ساخت و راه‌اندازی ارائه خواهند شد. معماران و برنامه‌ریزان این ساختمان‌ها را مطابق با مقررات زیست‌محیطی و تقاضای افراد برای فضاهای سبز طراحی خواهند کرد.

مهندسی سبز و مهارت‌های فنی

 جوانان امروز مهندسان سبز فردا خواهند بود و به طراحی و نگهداری صفحات خورشیدی، توربین‌های بادی، خودروهای کم‌آلاینده و دیگر فناوری‌های اقتصاد سبز کمک خواهند کرد.

مهارت‌های کشاورزی

با پایدارترشدن کشاورزی و عرضه غذا، تعداد زیادی مشاغل سبز در زمینه‌هایی مانند کشاورزی ارگانیک، کشاورزی شهری و کشاورزی دقیق وجود خواهد داشت و شامل استفاده از داده‌ها برای اندازه‌گیری و بهبود کارایی کشاورزی است.

مهارت‌های عدالت زیست‌محیطی

کارکنان این حوزه در ارتباط با حقوق بشر و حقوق محیط‌زیست فعالیت خواهند کرد. آنان آگاهی حقوقی، اجتماعی و تاریخی خواهند داشت تا اطمینان حاصل کنند که بشریت اشتباهات گذشته را تکرار نمی‌کند که منجر به بی عدالتی نژادی و اجتماعی شود و  سلامت محیطی و اجتماعی را ضعیف کند.

مهارت‌های سیستم‌ها

اقتصاد سبز به کارکنانی نیاز دارد که بتوانند طیف وسیعی از سیستم‌ها را طراحی، راه‌اندازی و نظارت کنند. آنان باید سیستم‌ها را در برابر شاخص‌های عملکرد ارزیابی کرده و راهی برای بهینه‌سازی و بهبود عملکرد سیستم پیدا کنند و برای ایجاد پایداری در پروژه‌های زیربنایی بلندمدت به مهارت‌هایی در اقتصاد کلان نیاز دارند.

مشاغل اقتصاد سبز

میلیون‌ها شغل جدید در اقتصاد سبز ایجاد خواهد شد اما ایجاد مشاغل جدید تنها بخشی از معادله هستند و نیروی کار ماهر مناسب بسیار مهم است. در این گزارش توصیه‌هایی برای جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال ارائه شده است که شامل انبوهی از مهارت‌های آنلاین است که نیازهای مهارت‌های آینده شهرها را با ابتکارات افزایش مهارت‌ها یا مهارت‌های مجدد تامین خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …