خط تولید دستگاه پایش سلامت و میزان اکسیژن خون راه‌اندازی می‌شود

تیمی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاهی برای پایش وضعیت سلامت افراد و میزان اکسیژن موجود در خون شدند و به گفته آنها با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری قرار است خط تولید این دستگاه راه‌اندازی شود.

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرو در طراحی و ساخت دستگاه‌های مختلف پایش وضعیت و پایش سلامت، مستقر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در روزهای حساس اپیدمی ابتلا به ویروس کرونا به مدد افراد جامعه آمده است و از دستگاه  “پالس اکسیمتر انگشتی” با نام تجاری “PO-MED ۱۹” رونمایی کرد.

این تجهیز وسیله‌ای است که می‌تواند با کمک داده‌های دریافتی از انگشت فرد اطلاعات مفیدی چون ضربان قلب و درصد اکسیژن اشباع خون را ارائه کند. این داده‌ها و روند تغییرات آن می‌تواند تفاسیر مختلفی از وضعیت سلامت فرد به پزشک یا کاربر عرضه کند.

ضرورت استفاده از این دستگاه جهت تشخیص و یا غربالگری در طرح‌های قرنطینه یا فاصله‌گذاری اجتماعی حتی بیش از تب‌سنج مثمر ثمر خواهد بود؛ چرا که بعضا بیماری علائمی چون تب و کوفتگی را پس از درگیری شدید سیستم ایمنی با ویروس از خود بروز خواهد داد، اما در بسیاری از موارد چک کردن میزان اکسیژن خون داده‌های ارزشمندتری به لحاظ بررسی وضعیت سلامت فرد جهت اقدامات بعدی ارائه می‌دهد.

استفاده از این دستگاه تضمین ۱۰۰درصدی و دقیق ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری کرونا نیست، ولی در صورتی که عدد SPO۲  (میزان اکسیژن) بالای ۹۵ واحد باشد، نشان می‌دهد هنوز مشکل خاصی برای سیستم تنفسی فرد پیش نیامده است. افت اکسیژن به کمتر از ۹۴ واحد می‌تواند هشدار اولیه برای بررسی دقیق‌تر وضعیت ریه‌های فرد مشکوک باشد.

افت اکسیژن به کمتر از ۹۰ واحد هشدار جدی و الزام به بررسی در واحدها و مراکز درمانی را به عنوان یک پیشنهاد به فرد ارائه خواهد کرد.

این محصول حاصل بیش از ۳ سال تحقیق و توسعه یک تیم از مهندسان و متخصصان ایرانی و انجام انواع تست‌های بالینی و دریافت استانداردهای لازم است و تولید آن توانسته بخشی از نیاز تجهیزاتی کشور در این زمینه را مرتفع کند. در حال حاضر خط تولید این دستگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال راه‌اندازی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …