دانشمند ایرانی یک ربات شیمی‌دان کاملا خودکار ساخت

محققان دانشگاه نورث کارولینا و بوفالو به سرپرستی “میلاد ابوالحسنی” با ترکیب هوش مصنوعی و رباتیک موفق به ابداع یک ربات شیمی‌دان شده‌اند که می‌تواند با انجام سریع واکنش‌های شیمیایی به مواد مطلوب تجاری برسد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، محققان دانشگاه ایالتی نورث کارولینا و دانشگاه بوفالو یک فناوری به نام “شیمی‌دان مصنوعی” را ابداع کرده‌اند که هوش مصنوعی(AI) و رباتیک را برای انجام واکنش‌های شیمیایی به منظور تسریع در تحقیق و توسعه مواد جدید مطلوب تجاری ادغام کرده است.

دانشمندان این فناوری را یک فناوری توسعه مواد کاملاً خودکار توصیف می‌کنند که به محققان کمک می‌کند تا سریع‌تر از هر روش دیگری که در حال حاضر استفاده می‌شود، مواد پردازش محلول ایده آل را پیدا کنند.

محققانی که این “شیمی‌دان مصنوعی” را ساخته‌اند، از طریق آزمایش‌های اثبات مفهوم نشان دادند که دستگاه آنها می‌تواند بهترین نقاط کوانتومی ممکن را که نانوکریستال‌های نیمه هادی کلوئیدی هستند که معمولاً در نمایشگرهای LED استفاده می‌شوند، برای هر رنگ در ۱۵ دقیقه یا کمتر شناسایی و تولید کند. محققان می‌گویند دامنه کار این ربات می تواند فراتر از نقاط کوانتومی باشد.

“میلاد ابوالحسنی” نویسنده این مطالعه و استادیار مهندسی شیمی و بیومولکولار در دانشگاه نورث کارولینا در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: این شیمی‌دان مصنوعی یک سیستم واقعا خودکار است که می‌تواند هوشمندانه در جهان شیمی حرکت کند.

وی افزود: در حال حاضر، شیمی‌دان مصنوعی برای مواد فرآوری شده با محلول طراحی شده است، به این معنی که با موادی کار می‌کند که می‌توانند با استفاده از پیش سازهای شیمیایی مایع ساخته شوند. مواد فرآوری شده محلولی شامل مواد با ارزش بالا مانند نقاط کوانتومی، نانوذرات اکسید فلز/فلز، چارچوب‌های آلی فلزی(MOF) و غیره هستند.

این شیمی‌دان مصنوعی دارای یک بازوی رباتیک برای انجام آزمایشات و سنجش نتایج و یک مغز است که داده‌ها را ضبط می‌کند و سپس بر اساس آن داده‌ها تصمیم می‌گیرد که آزمایش بعدی چه باشد.

محققان برای آزمایش اثبات مفهوم خود نشان دادند که این شیمی‌دان مصنوعی می‌تواند در هر روز، ۵۰۰ آزمایش ترکیب نقاط کوانتومی را انجام دهد، اگرچه “ابوالحسنی” معتقد است که می‌تواند تا هزار آزمایش را انجام دهد.

هوش مصنوعی این ربات تشخیص می‌دهد که کدام واکنش‌های شیمیایی بیشترین اثربخشی را برای ترکیبات مورد نظر فراهم می‌کنند.

“ابوالحسنی” می‌گوید: ما سعی کردیم فرآیندی را که انسان هنگام تصمیم گیری استفاده می‌کند، اما با کارآمدی بیشتر تقلید کنیم.

در نهایت “ابوالحسنی” می‌گوید که معتقد است “شیمی‌دان مصنوعی” می‌تواند آینده تولید و ساخت مواد را دوباره شکل دهد. گروه وی در حال حاضر به دنبال شرکای تجاری برای کمک به انتقال این محصول از آزمایشگاه به صنعت است.

مقاله این گروه با عنوان “شیمی‌دان مصنوعی: یک ربات سنتز کوانتومی مستقل در مجله Advanced Material منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …