درخشان‌ترین مواد "فلورسنت" توسعه یافتند

محققان دانشگاه “کپنهاگ” و دانشگاه “ایندیانا” در مطالعه اخیرشان درخشان ترین مواد فلورسنت جهان را ایجاد کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، تیمی از دانشمندان با غلبه بر برخی از موانع توانسته‌اند آنچه را که درخشان ترین مواد فلورسنت موجود در جهان است، تولید کنند.

محققان موفق شده‌اند که خواص رنگ‌های فلورسنت را به مواد نوری جامد منتقل کنند و راه جدیدی را برای توسعه همه موارد از توسعه سلول‌های خورشیدی تا لیزرهای پیشرفته هموار کنند.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه ایندیانا و دانشگاه کپنهاگ انجام شده است. آنها این کار را برای حل یک مشکل ۱۵۰ ساله مربوط به رنگ‌های فلورسنت انجام داده‌اند.

این مشکل “آبدهی”(quenching) نام دارد و هنگامی که رنگ‌ها به حالت جامد تبدیل می‌شوند، باعث می‌شود که آنها به سختی جمع شوند و حرکت کنند و به صورت الکترونیکی درآیند و درخشش فلورسنت آنها کم شود. محققان این مطالعه معتقدند که با استفاده از مولکول‌های درشت حلقه ستاره ای شکل که مانع از تعامل مولکول‌های فلورسنت با یکدیگر می شود، راه حل این مشکل را پیدا کرده‌اند.

محققان این مطالعه گروه جدیدی از مواد به نام اسمایلز(SMILES ) را توسعه داده اند تا این مشکل را در موارد جامد فلورسنت حل کنند. این مواد ترکیبی از رنگ‌ها با مولکول‌هایی بی رنگ و ستاره‌ای شکل است که سبب می‌شود مولکول‌های فلورسنت درخشندگی خود را حفظ کنند. این فناوری کاربردهای بسیار دارد که می‌توان به کاربرد آن در ذخیره انرژی خورشیدی، تصویربرداری زیستی، فناوری های نمایشگر، مواد قابل تغییر در نور و لیزرها اشاره کرد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Chem” منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …