در بیست و دومین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف چه گذشت؟

بیست و دومین نشست سالانه وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) از طریق ویدیوکنفرانس روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، بیست و دومین نشست وزیران این مجمع روز پنجشنبه (۲۲ آبان‌ماه)، به ریاست عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر و از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد. در این نشست وزیران نفت و انرژی و مقام‌های عالی‌رتبه الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا و در عین حال آنگولا، آذربایجان، عراق، مالزی و نروژ به عنوان اعضای ناضر حضور داشتند. 

مدیران انرژی اندونزی، موزامبیک، سنگال، تونس و ترکمنستان به همراه رهبران، موسسه تحقیقات اقتصادی آسه‌آن و شرق آسیا (ERIA)، مجمع بین‌المللی انرژی (IEF)، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)  نیز به عنوان مهمانان مجمع در نشست افتتاحیه شرکت کردند. در این نشست پویایی‌های کنونی در صنعت گاز ارزیابی و بر این موضوع تاکید شد که بنیان‌هایی که منجر به رشد مورد انتظار گاز طبیعی در سبد انرژی جهان می‌شود بی‌تغییر باقی خواهد ماند.

شایان ذکر است که گاز طبیعی در میان سوخت‌های فسیلی سریعترین روند رشد را در جهان دارد و تا اواسط قرن به منبعی اصلی در سبد انرژی جهانی تبدیل خواهد شد و سهم خود را از ۲۳ درصد کنونی به ۲۸ درصد افزایش می‌دهد. وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف تأکید کردند که این منبع انرژی فراوان و انعطاف‌پذیر همچنان تأمین‌کننده نیازهای روزافزون انرژی جهان و  منشأ سه ستون توسعه پایدار، یعنی توسعه اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و حفاظت محیط زیست خواهد بود.

افزون بر این، در این نشست تأکید شد که گاز طبیعی همچنان پشتوانه توسعه پایدار و کاهش آلایندگی سامانه‌های انرژی است، همچنین بر عزم اعضا به‌منظور افزایش سرعت همکاری برای توسعه کارآیی جی‌ئی‌سی‌اف تاکید شد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین بر تاب‌آوری کشورهای عضو در تلاش برای اطمینان از عملکرد بدون محدودیت بازارهای آزاد و انعطاف‌پذیر گاز و  عرضه بی‌وقفه به مشتریان باوجود چالش‌های متعدد و کاهش درآمد، تاکید کرد.

طبق اعلام وزارت نفت، در افتتاحیه این نشست عبدالمجید عطار با مروری بر تحولات اخیر در صنعت گاز، الزام‌های راهبردی برای پیشرفت این صنعت را تشریح و بر نقش اصلی جی‌ئی‌سی‌اف به عنوان بستری منحصر به فرد برای گفت‌وگوی چند جانبه کشورهای صادرکننده و مصرف‌کننده گاز و فعالان این صنعت تاکید کرد. 

یوری سنتورین، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف ضمن ارائه گزارش مدیریت دبیرخانه، فعالیت‌های انجام شده در سال ۲۰۲۰ میلادی همسو با تحقق اهداف چشم‌انداز مندرج در بیانیه ۲۰۱۹ مالابو گینه استوایی، اساسنامه مجمع، راهبرد بلندمدت، برنامه کاری پنجساله و برنامه‌های کاری سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را تشریح کرد.

در این نشست، نسخه پیشرفته ۲۰۲۰ نشریه اصلی مجمع، چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰، براساس «الگوی جهانی گاز» جی‌ئی‌سی‌اف ارائه شد. وزیران این مجمع نیز از راه‌اندازی بولتن آماری سالانه و گزارش جدید سالانه کوتاه مدت بازار گاز جی‌ئی‌سی‌اف استقبال و از دستاوردها در زمینه تأسیس موسسه تحقیقات گاز در الجزایر قدردانی و تشکر کردند.

همچنین در این نشست سیاست و روند ارائه جوایز جی‌ئی‌سی‌اف تصویب شد، مراسم اهدای جوایز جی‌ئی‌سی‌اف از سال ۲۰۲۱ آغاز و طی مراسمی در حاشیه ششمین نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف برگزار می‎شود.

در بررسی گزارش مقدمات برگزاری ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، وزیران نفت و انرژی این مجمع از پیشرفت‌های قطر به عنوان میزبان این رویداد دوسالانه، که قرار است ۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ در دوحه برگزار شود ابراز رضایت کردند. در همین حال، الجزایر در سال ۲۰۲۳ میلادی در الجزیره میزبان هفتمین نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف خواهد بود.

در این نشست فرانکلین مولینا اورتیز، وزیر هیدروکربن بولیوی به عنوان رئیس نشست وزارتی سال ۲۰۲۱ (۲۷ آبان‌ماه سال ۱۴۰۰) و فرانکلین خان، وزیر انرژی و صنایع انرژی جمهوری ترینیداد و توباگو به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند.

افزون بر این، محمد همل از الجزایر به عنوان رئیس هیئت اجرایی و آنجل گونزالس سالترون از ونزوئلا به عنوان نایب رئیس هیئت اجرایی در سال ۲۰۲۱ میلادی منصوب شدند.

بیست و سومین نشست وزیران نفت و انرژی جی‌ئی‌سی‌اف ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۵ آبان‌ماه سال ۱۴۰۰) در دوحه قطر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …