در نشست مدیرعامل خانه هنرمندان ایران چه گذشت؟

 مجید رجبی‌معمار در نشست رسانه‌ای مرور فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران در دوران کرونا با اشاره به انتظارات اهالی هنر از رییس جمهور جدید و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این توقع از رئیس جمهور منتخب وجود دارد که شرایط سخت هنرمندان را درک کند و وزیر فرهنگ و ارشادی آگاه به مسائل هنر و هنرمندان و دغدغمند را معرفی کند.

به گزارش  ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نشست رسانه‌ای مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با عنوان «مروری بر فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران در دوران کرونا» صبح امروز (دوشنبه 14 تیر) در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد و همزمان بصورت مجازی هم پخش شد به دلیل شیوع کرونا.

در ادامه مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان با ابراز تسلیت به مناسبت درگذشت دو تن از همکاران رسانه در حادثه اخیر واژگونی اتوبوس بیان کرد: شیوع کرونا مشکلات و تنگناهای زیادی را برای عموم مردم و اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرد. البته این مشکلات در زمینه‌های مختلف شدت‌های متفاوتی داشته است و هنرمندان تئاتر، سینما، تجسمی و… هریک به نوعی تحت تاثیر این وضعیت دشوار قرار گرفتند. با توجه به این که این ویروس و تغییرات آن قابل پیش‌بینی هم نیست، شرایط عجیبی را از ابتدا تاکنون رقم زده است اما لازم است خود را با شرایط وفق و به فعالیت‌های فرهنگی و هنری ادامه دهیم.

وی افزود: طبق گزارش‌های رسیده از سوی سازمان جهانی بهداشت و علیرغم کشف و ساخت واکسن کرونا همچنان هشدارهایی مبنی بر جهش و تغییرات جدید ویروس و رعایت مستمر پروتکل‌های بهداشتی داده می‌شود اما نمی‌توان فرهنگ و هنر را تعطیل کرد. ضمن این که اهالی فرهنگ و هنر علاوه بر این که معیشت خود را از طریق فعالیت‌های خود دنبال می‌کنند، باید به مردم نیز به واسطه هنر خود امید و روحیه بدهند.

رجبی‌معمار با مرور فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران در روزهای ابتدایی درگیری با ویروس کرونا عنوان کرد: بعد از مدتی از آغاز شیوع کرونا تصمیم گرفتیم خانه هنرمندان ایران به فعالیت‌های خود ادامه بدهد. چاره‌اندیشی کردیم تا در فواصل بهبود شرایط بین پیک‌های کرونا گالری‌ها و نمایشگاه‌ها برقرار باشند اما به تدریج دریافتیم که کار بسیار سخت است و گریزی از وضعیت جهانی نیست. سال گذشته تنها یک نمایش «برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی» در دو بازه زمانی آبان و اسفند ماه به روی صحنه رفت که به دلیل مواجهه دوباره با شیوع کرونا اجرای آن متوقف ماند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت اینترنت و فضای مجازی در ایام کرونا در خانه هنرمندان ایران توضیح داد: لایوها و نشست‌های برخط خانه هنرمندان ایران از نظر کمی و کیفی در مخاطبان ارتقا ایجاد کرد. تعداد بازدیدکنندگان این لایوها مورد توجه و درخور تحسین از منظر همراهی کارشناسان و متخصصانی بود که در این گفت‌وگوهای برخط در حوزه‌های مختلف ما را یاری کردند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به برخی از لایوهای خانه هنرمندان ایران از ابتدای سال جاری گفت: حداقل پنج برنامه برای نکوداشت و یادبود زنده‌یادان نجف دریابندری، خسرو سینایی، منوچهر طیاب، اکبر عالمی، عبدالوهاب شهیدی و… برگزار شد. «شطرنج باد؛ تولد دوباره» در حوزه مرمت فیلم کار شاخص دیگری بود که در حوزه سینما برگزار شد. بیش از 50 پادکست با عنوان اساطیر یونان با کارشناسی سیاوش پاکراه در سال گذشته مورد توجه قرار گرفت. 12 برنامه تخصصی آگراندیسمان نیز با دعوت از برجسته‌ترین چهره‌ها در حوزه طراحی صحنه و لباس تئاتر و سینما، عکاسی، خوشنویسی، تصویرگری، نقاشی، طراحی و… برگزار شد.

رجبی‌معمار درباره سایر فعالیت‌های برخط خانه هنرمندان ایران توضیح داد: در برنامه «دوشنبه‌های سینما» با اجرای کیوان کثیریان تلاش شده است به موضوعات جدید با نگاهی آسیب شناسانه پرداخته شود. همچنین پنج لایو با موضوع نهادها و انجمن‌ها به معرفی این خانه‌ها و انجمن‌های اصلی هنری کشور و سیاست‌ها و فعالیت‌هایشان می‌پردازد. لایوهای «سخن» در حوزه ادبیات و «آهنگ» در حوزه موسیقی نیز به‌طور تخصصی در اینستاگرام خانه دنبال می‌شوند.

وی با اعلام خبر آغاز لایوهای تخصصی در زمینه «معماری» با عنوان «خشت» در آینده‌ای نزدیک افزود: لایوهای خانه هنرمندان ایران در حوزه تئاتر نیز با عنوان «بندباز» مشکلات و شرایط این هنر را بررسی و ارزیابی می‌کند. در 7 رشته تجسمی نیز گفت‌وگوهای برخط «تجسم» از اینستاگرام خانه هنرمندان ایران میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان به این هنرها خواهد بود.

رجبی معمار با اشاره به آغاز فعالیت گالری‌ها و نمایش‌ها از اردیبهشت 1400 به بعد بیان کرد: نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر» میزبان 850 تماشاگر با ظرفیت 50 درصدی سالن‌ انتظامی بود که استقبال خوبی در شرایط کنونی محسوب می‌شود. نمایش «هیچ، میان ما» به کارگردانی سیاوش پاکراه نیز برای اولین بار به صورت رایگان اجرای خود را پشت سرگذاشت و میزبان 800 نفر در تعداد 32 اجرا بود. در سال 99، 13 نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد که بزرگترین آن نمایشگاه «تصویرسال» به همت سیف‌الله صمدیان بود که با وجود شرایط کرونا مورد استقبال قرار گرفت و تا نوروز 1400 نیز ادامه یافت. نمایشگاه عکس‌های فیلم «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان، نمایشگاه مسکن با توجه سیلاب‌های صورت گرفته، یاد شهدای سلامت، نمایشگاه «صلح را باید از کودکی آموخت»، نمایشگاه عکس اورامانات با همکاری یونسکو، نمایشگاه «تهران از منظر هنرمندان»، نمایشگاهی از آثار استاد ممیز به مناسبت پانزدهمین سالگرد درگذشت او، نمایشگاه من شهروند زمین هستم و… مجموعه نمایشگاه‌هایی است که سال گذشته برگزار کردیم. این در حالی است که در شرایط غیرکرونا سالانه میزبان آثار حدود 100 نمایشگاه بودیم.

وی با اشاره به نمایشگاه‌های سال 1400 در خانه هنرمندان ایران توضیح داد: در ماه رمضان نمایشگاه اسماءالحسنی را برگزار کردیم و در ادامه میزبان نمایشگاه‌های طراحی مبلمان لهستانی، آثار حسن مرادی، روشنای بزرگان، فاصله، نگاهی دیگر، مرزی برای دیدن، بالقلم، مرثیه‌ای برای یک رویا و زیبایی در جنگ بودیم. در حال حاضر نیز انجمن سفال و سرامیک ایران، دومین سالانه نمایشگاه کاربردی‌های معناگرا را در مجموعه گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار کرده است که با استقبال بسیار خوبی مواجهه بوده است. برنامه‌مان تا پایان سال نیز برای برگزاری گالری‌ها مشخص است که با توجه به وضعیت کرونا درباره برگزاری آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

درآمدهای خانه هنرمندان ایران به 6 تا 8 درصد ماقبل کرونا کاهش یافت

رجبی‌معمار ادامه داد: خانه هنرمندان ایران یک نهاد دولتی نیست و بودجه سالانه مصوب ندارد و به جهت مشکلات بودجه تابستان پارسال ما موضوع را با اهالی رسانه در میان گذاشتیم و آن‌ها همراهی خوبی داشتند و در مهر ماه با حضور اعضای شورای عالی خانه هنرمندان و معاون رییس جمهور و جمعی از مدیران دغدغه‌ها و مسائل صنوف و انجمن‌ها مطرح شد. در جمع‌بندی این جلسه قول داده شد تا خانه هنرمندان ایران و انجمن‌های هنری از حمایت مالی دولت و شهرداری تهران برخوردار شوند و برای هنرمندان و عضو انجمن‌ها نیز کمک هزینه و وام در نظر گرفته شود که بعد از پیگیری‌های فراوان، یک‌ونیم میلیارد تومان در سه قسط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند. یک و نیم میلیارد تومان نیز از سوی شهرداری تهران به این خانه کمک شد؛ رقمی که برابر با ساخت یک فیلم سینمایی متوسط است و اداره یکسال خانه هنرمندان ایران، نگهداری گالری‌ها، هزینه پرسنل و سایر هزینه‌های جاری حداقل مبلغی بین 10 تا 12 میلیارد تومان می‌طلبد. این رقم صرفا برای هزینه‌های مستمر کافی است نه تولید محتوا. هم‌چنین خانه هنرمندان ایران از محل اجاره سالن‌ها، درصدی از فروش بلیت نمایش‌ها، اجاره رستوران‌ها و… پیش از کرونا درآمدی کسب می کرد که سال گذشته تنها 6 تا 8 درصد از درآمدهای قبل از دوران کرونا را توانست بدست آورد.

وی در ادامه نشست از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا کرد لیست وام‌های داده شده به هنرمندان و موسسات فرهنگی‌ای که در قالب وام کار این کمک‌ها را دریافت کردند، جزییات آن تشریح شود تا مشخص شود در سال 99 چه کسانی دریافت کننده این وام بوده‌اند. رجبی‌معمار افزود: این توقع از رئیس جمهور منتخب وجود دارد که شرایط سخت هنرمندان را درک کند. هنرمندان تجسمی، تئاتر خصوصی و بسیاری از هنرمندان در وضعیت استیجاری به فعالیت خود ادامه می‌دادند و در پرداخت اجاره بهایشان با مشکلات جدی مواجه‌اند. بسیاری از سالن‌های خصوصی تعطیل و جمع شده‌اند. خانه هنرمندان ایران نیز در شرایط سختی به سر برده است و امید دارد در دولت جدید از خبرگان هر رشته دعوت به مشورت و همکاری شود.

اخیراً بدون هیچ ابلاغیه‌ رسمی نمایش‌ها تعطیل شده است. یا شنیدم در قالب یک مصاحبه رییس مرکز هنرهای تجسمی اعلام کرده است با توجه به پیک کرونا باید گالری‌ها تعطیل شوند. اما این تعطیلی چه‌طور مدیریت می‌شود؟ چرا سینماها تعطیل نشده‌اند؟ چرا در یک وزارتخانه که جزییات شرایط کرونا را می‌داند و اطلاع رسانی درباره کرونا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد صورت می‌گیرد، با توجه به دانستن احتمال تعطیلی‌ها چرا جلسات تخصصی با حضور اهالی و خبرگان هر رشته برگزار نمی‌شود تا بتوان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداقل پیوستار فرهنگ و هنر به نوعی ادامه پیدا کند. برای مثال ظرفیت تماشاگران نمایش‌ها به 30 درصد کاهش یابد اما تعطیل نشود. هم‌چنین درهای گالری‌ها به روی مردم با حفظ ضوابط بهداشتی باز باشد.

کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان نیز در این نشست، حضور داشت و ادامه نشست به پرسش های خبرنگاران اختصاص داشت.

 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …