در چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست چه گذشت؟

چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست با شعار «کسب‌وکار جهانی» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد و در آن وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبرهای خوشی از این صنعت دادند.

به گزارش ایسنا، هم‌زمان با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست، نخستین نمایشگاه مجازی در تاریخ نمایشگاهی ایران پلاست نیز به‌مدت سه هفته دایر است. این زمینه فرصت مناسبی برای جبران محدودیت‌هایی است که شرایط ویژه همه‌گیری کرونا در دنیا و البته در ایران، برای حضور در نمایشگاه ایران پلاست و مذاکرات رودرروی شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان در نمایشگاه چهاردهم ایران پلاست ایجاد کرده است.

در چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست ۲۰۰ شرکت داخلی حضور دارند و ۲۵۰ بازرگان خارجی در دو گروه انفرادی و هیئت از کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، کنیا، سوریه، ترکیه، اردن، هند، بوسنی و اقلیم کردستان از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بهزاد محمدی – مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ظرفیت تولید ۹ میلیون تن انواع پلیمر در کشور اشاره کرد و گفت: این عدد با بهره‌برداری از طرح‌های در حال ساخت جهش سوم صنعت پتروشیمی با ۱۲۰ درصد افزایش به ۲۱ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مجموع ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری از ۱۰ طرحی که امسال محقق شد از ۶۵.۸ میلیون تن در ابتدای سال به ۸۰ میلیون تن افزایش یافته است، ادامه داد: هم‌اکنون ۴۰ میلیون تن خوراک معادل ۹۰۰ هزار بشکه در روز در ۶۰ مجتمع تولیدی کشور به مصرف می‌رسد. همچنین  هم‌اکنون ۳۵ میلیون تن محصول نهایی و قابل فروش در کشور تولید می‌شود که ۷۲ درصد صادر و ۲۸ درصد در داخل مصرف می‌شود،  

به گفته وی رشد تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی ۴.۵ در مقابل یک درصد فرآورده‌های نفتی استدر دهه‌های آتی، شیب مصرف فرآورده‌های نفتی کاهش می‌یابد، اما مصرف فرآورده‌های پتروشیمی با شیب خیره‌کننده‌ای رو به افزایش است، بنابراین لازم است در توسعه کلان کشور به توسعه صنعت پتروشیمی بیشتر و جدی‌تر توجه و تمرکز کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۹ میلیون تن انوع پلیمر در کشور تولید می‌شود، گفت: این عدد با بهره‌برداری از طرح‌های جهش سوم که در حال ساخت هستند در سال ۲۰۲۵ به ۲۱ میلیون تن با ۱۲۰ درصد رشد می‌رسد. سهم ایران از تولید سالانه ۴۲۰ میلیون تنی پلیمرها در جهان ۲ درصد  است و تولید پلیمرها در جهان به ۵۳۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید و سهم ایران از این سبد در سال ۱۴۰۴ به ۴ درصد افزایش می‌یابد.

۵۰ مجتمع پلیمری تا سال ۱۴۰۴

به گفته محمدی، اکنون ۲۷ مجتمع از ۶۰ مجتمع تولیدی فعال در کشور پلیمری هستند که در سال ۱۴۰۴ با تحقق جهش سوم صنعت پتروشیمی، مجموع مجتمع‌ها به ۱۱۳ مجتمع و شمار مجتمع‌های پلیمری به ۵۰ می‌رسد. فروش پلیمرها اکنون از ۹ میلیون تن ۵۴ درصد صادر و ۴۶ درصد در داخل مصرف می‌شود، در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش می‌شود افزایش تولید و متنوع‌سازی محصول محقق شود و در سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز باید بر تکمیل زنجیره ارزش در پایین‌دست و تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور مصرف این مقدار از تولید تمرکز بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه در کل ۸۵ نوع کاتالیست به ارزش سالانه ۲۷۰ میلیون دلار در صنعت پتروشیمی مصرف می‌شود، گفت: سهم پلیمری‌ها از این سبد ۵۰ میلیون دلار است و تا امروز ۲۰ نوع را ایرانی‌سازی کردیم که معادل ۱۲۵ میلیون دلار در سال است و تا ۱۴۰۱، ۳۶ نوع دیگر بومی‌سازی می‌شود و این عدد به ۱۹۵ میلیون دلار می‌رسد. در پایان سال ۱۴۰۰، ۷۰ درصد کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی داخلی‌سازی می‌شود، در مجموع در این صنعت ۶۵ دانش فنی فرآیند مصرف می‌شود که از این تعداد تا به امروز هفت دانش فنی بومی‌سازی شده است و تا سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۰ دانش فنی می‌رسد.

صادرات محصولات پتروشیمی ایران افزایش یافت

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع خبرنگاران نیز از افزایش صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: تاکنون همه تعهدهای صنعت پتروشیمی به سامانه نیما انجام شده است. همچنین با هدف ایجاد تنوع در سبد محصولات پتروشیمی، ۳۰ طرح تعریف شده است که طرح‌های بسیار جذابی خواهد بود و تحولی در صنایع پایین دستی به همراه خواهد داشت.

به گفته وی صادرات محصولات پتروشیمی در حال انجام است و آمارها حاکی از رشد صادرات دارد و تاکنون همه تعهدهای صنعت پتروشیمی به سامانه نیما انجام شده است.

سیمای جهش چهارم پتروشیمی مشخص شده است؛ ۲ طرح را آغاز می‌کنیم

همچنین در این مراسم بیژن زنگنه – وزیر نفت با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی امسال در طلایی‌ترین سال خود قرار دارد، گفت: سیمای جهش چهارم پتروشیمی مشخص شده است و تلاش می‌شود دو طرح مهم آن را در همین دولت آغاز کنیم، امسال ۱۷ طرح برای بهره‌برداری تعریف شده که تاکنون ۱۰ طرح آن به بهره‌برداری رسیده است و بقیه آن هم افتتاح می‌شود.

تأمین ۹۰۰ هزار بشکه خوراک برای صنایع پتروشیمی

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت ناخالص تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۴ به ارزش ۳۳ میلیارد دلار به قیمت‌های سال ۹۵ می‌رسد، تصریح کرد: قرارمان این بود که امسال ۱۷ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۲۵ میلیون تن افتتاح شود که تاکنون ۱۰ طرح افتتاح شده است و بقیه نیز در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

زنگنه با بیان اینکه دو طرح در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد که اکثر آنها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارند، گفت: وضع طرح‌هایی که در جهش سوم به بهره‌برداری می‌رسند مشخص است و بعضی از آنها پیشرفت ۶۰ درصدی دارند. با ظرفیت بیش از ۹۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام، خوراک برای صنایع بالادستی پتروشیمی اعم از گاز، ان‌جی‌ال و هیدروکربورهای مایع تأمین می‌شود.

حمایت وزارت نفت از بخش خصوصی

وی همچنین کمک به توسعه صنایع پایین‌دستی و اشتغال را مورد توجه قرار داد و گفت: در این ارتباط بسیار فکر کردیم که چطور می‌توانیم به صنایع پایین‌دستی و فعال شدن آنها کمک کنیم از این رو اعلام کردیم در بخش‌هایی که خودمان دانش فنی داریم می‌توانیم آن را رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، همچنین سود تسهیلات را کاهش دهیم که این موضوع در بودجه دیده شده است. ضمن اینکه تضمین خوراک و خرید محصول را هم داده‌ایم تا سرمایه‌گذاران بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و برای طرح‌های خود وام بگیرند.

تا روزی که مسئولیت داریم به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم

وزیر نفت همچنین در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا با توجه به آینده نامعلوم سیاسی کشور و تحریم جهش چهارم صنعت پتروشیمی دست‌یافتنی است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در جهش دوم و سوم هم با تحریم روبه‌رو بود، جهش چهارم هم در همین دوره آغاز می‌شود. سه مجتمع بزرگ در عسلویه تعریف شده که دو مجتمع در عسلویه و خوراک آن نیز ترکیبی است، ما به زندگی در شرایط تحریم عادت کردیم.

وزیر نفت درباره اینکه بارها عنوان شده صنعت پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است آیا چنین موضوعی صحت دارد، افزود: این حرف‌ها بیشتر شعاری بوده و پتروشیمی تحریم‌پذیر است. آن دسته از افرادی که عنوان می‌کنند پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است به این دلیل است که می‌خواهند فداکاری و زحمات افراد مجاهدی را که در این صنعت کار می‌کنند نادیده گیرند. همه موارد تحریم‌پذیر است، کارکنان و مدیران با مجاهدت و فداکاری تحریم را دور زدند. آمریکایی‌ها در هیچ بخشی برای ما کم نگذاشتند.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد دولت آینده طرح‌هایی را که عملیات اجرایی آنها در ماه‌های پایانی این دولت آغاز شده از جمله طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را انجام دهد، گفت: این طرح‌ها مصوب دولت و منابعش تأمین شده است. ما نمی‌توانیم با توجه به اینکه چند ماه از عمر دولت کنونی باقی مانده است کشور را تعطیل کنیم.

وی ادامه داد: ما تا آخرین روزی که مسئولیت داریم به وظیفه قانونی خود بدون هیچ کوتاهی و تنازلی عمل می‌کنیم. خطر واقعی این است که بگوییم با توجه به اینکه ماه‌های پایانی دولت است، کاری انجام ندهیم، کارمان را با قدرت انجام می‌دهیم و ان‌شاء‌الله دولت‌های آینده هم کار را ادامه می‌دهند.

وزیر نفت درباره اینکه چند درصد تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور ساخته می‌شود، پاسخ داد: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات ثابت صنعت پتروشیمی همانند بخش بالادستی صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود.

وی درباره اینکه شنیده شده است دولت طرحی را برای تخفیف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها تدوین کرده است آیا آن را تأیید می‌کنید، افزود: هرگونه تخفیف اضافی برای خوراک پالایشگاه‌ها به مجوز قانونی نیاز دارد که این مجوز را هم مجلس شورای اسلامی باید صادر کند، از جانب دولت پیشنهادی مبنی بر تخفیف خوراک به مجلس ارائه نشده است.

وی درباره افزایش قیمت مواد اولیه خوراک صنایع پایین‌دستی هم گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند در قیمت‌گذاری دخالت کند و تنها فساد و رانت به همراه دارد، وقتی قرار شد دولت در زنجیره  قیمت‌گذاری دخالت نکند، تا آخر هم نباید دخالت کند و آن را به قواعد بازار واگذار کند، فقط اینکه رقابت باشد و رانت نباشد.

هیچ عددی را در مورد افزایش صادرات تایید نمی کنم

وزیر نفت در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه اعدادی را که درباره افزایش صادرات نفت ایران در مجلس شورای اسلامی اعلام شده است، تأیید می‌کنید، گفت: هیچ عددی را در این مورد تأیید نمی‌کنم.

نمایشگاه ایران‌پلاست با  شعار «کسب‌وکار جهانی» در چهار گروه مواد اولیه، ماشین‌آلات، کالای ساخته و نیمه‌ساخته و خدمات فنی و مهندسی از ۱۹ تا ۲۲ بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران دایر است. گروه مواد اولیه در سالن‌های ۳۸، ۴۰ و A۴۰، گروه ماشین‌آلات و تجهیزات در سالن B۳۸ و گروه کالای ساخته و نیمه‌ساخته و خدمات در سالن‌های  A۴۱، ۴۴-۱ و ۲-۴۴ جانمایی شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …